logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
karper-groentje  
#1 Gepost : vrijdag 27 november 2015 20:44:39(UTC)
karper-groentje


15 ponder

Lid sinds: 26-5-2014(UTC)
Berichten: 130
Man
Nederland
Locatie: diepenveen

Bedankjes: 4 keer
Is 6 keer bedankt in 6 post(s)
hey mede-karpervissers,

ik heb zelf geen (fatsoenlijke) karperset, dus ik stel deze vraag uit pure belangstelling. ik hoor de laatste tijd steeds meer over gevlochten lijnen in de karpervisserij, vooral voor het vissen op grote afstand of obstakelvissen. maar nu is mijn vraag: kan je hiervoor gewoon een roofvislijn gebruiken? of zijn deze niet geschikt (en zo ja, waarom dan)? en wanneer gebruiken jullie nou gevlochten lijnen? gewoon een paar vragen van een nieuwsgierige beginner.

groeten, Gijs
als het meervoud van museum "musea" is, is dan het meervoud van brasem ook "brasa"???
Sponsor
thimon  
#2 Gepost : vrijdag 27 november 2015 22:14:00(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Gijs,

Ten eerste vind ik het erg goed dat je deze vraag stelt. Juist omdat er door het (verkeerd) gebruik van gevlochten lijnen veel vis letterlijk kapot getrokken of beschadigd wordt.

Gevlochten lijn dien je alleen in te zetten (na mijn ervaring en mening) wanneer je te maken krijgt met erg grote afstanden vissen. Dit om de beetindicatie te optimaliseren. Gevlochten lijn is rekloos dus je zult op grote afstanden sneller een beetindicatie krijgen. Echter is het wel mega belangrijk dat je een zachtere hengel in combinatie met een voorslag gebruikt. De voorslag (nylon) zorgt voor de rek in de lijn wanneer een vis gedrild wordt. Dit is heel belangrijk! Ten eerste voor het welzijn van de vis, ten tweede tegen uitscheuren van de bek.

Een roofvis lijn zou (als je mijn mening vraagt) geen optie zijn voor het vissen op karper. Roofvis lijnen zijn namelijk vaak drijvende lijnen. Denk maar aan het vissen met een dobber op snoek of wanneer je met kunstaas e.d vist. Dan is een zinkende lijn niet handig.

Voor karpervissen is het dan weer mooier om een zinkende lijn te gebruiken. Zodat deze zo min mogelijk opvalt.

Wat obstakelvissen betreft ben ik ook geen fan van gevlochten lijn gebruiken. De slip volledig dicht zetten heeft bij mij tot nog toe altijd gewerkt.

Wanneer ik directe beetindicatie nodig heb voor de situatie die jij omschrijft dan gaat mijn voorkeur naar een gewone nylon lijn met weinig rek en goede zink eigenschappen. Denk maar aan een fluor carbon gecoate lijn etc.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen.

Succes!

Like
Doorzetten wordt beloond!
karper-groentje  
#3 Gepost : vrijdag 27 november 2015 22:35:36(UTC)
karper-groentje


15 ponder

Lid sinds: 26-5-2014(UTC)
Berichten: 130
Man
Nederland
Locatie: diepenveen

Bedankjes: 4 keer
Is 6 keer bedankt in 6 post(s)
dankjewel thimon, duidelijk verhaal!
als het meervoud van museum "musea" is, is dan het meervoud van brasem ook "brasa"???
remon v wanrooij  
#4 Gepost : zaterdag 28 november 2015 11:26:29(UTC)
remon v wanrooij


25 ponder

Lid sinds: 29-6-2012(UTC)
Berichten: 489

Bedankjes: 2 keer
Is 25 keer bedankt in 24 post(s)
Wat Thimon zegt is niet helemaal waar.
Als je een gevlochte lijn gebruikt voor een betere beet indicatie moet het niet uit maken of hij zinkt of niet. Je gaat immers niet met een slappe lijn vissen icm. een gevlochten hoofdlijn, als het gaat om beet indicatie. Tevens is het drijven een groot voordeel bij het uitvaren, zeker op rivieren. Ik vis dus altijd met een drijvende lijn zodat ik de bocht die erin komt er uit kan trekken op zicht, en niet op gevoel omdat je dan je lood gaat verschuiven.
Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
z2h-productions
bertkamp  
#5 Gepost : zaterdag 28 november 2015 12:28:31(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
En een drijvende lijn zakt ook niet zo gauw tussen of in obstakels en wierbedden.
Maxweasel  
#6 Gepost : zaterdag 28 november 2015 12:39:38(UTC)
Maxweasel


20 ponder

Lid sinds: 17-2-2013(UTC)
Berichten: 203

Bedankjes: 9 keer
Is 20 keer bedankt in 18 post(s)
Eerst geschreven door: remon v wanrooij Ga naar gequote bericht
Wat Thimon zegt is niet helemaal waar.
Als je een gevlochte lijn gebruikt voor een betere beet indicatie moet het niet uit maken of hij zinkt of niet. Je gaat immers niet met een slappe lijn vissen icm. een gevlochten hoofdlijn, als het gaat om beet indicatie. Tevens is het drijven een groot voordeel bij het uitvaren, zeker op rivieren. Ik vis dus altijd met een drijvende lijn zodat ik de bocht die erin komt er uit kan trekken op zicht, en niet op gevoel omdat je dan je lood gaat verschuiven.


Absoluut waar wat Remon hier zegt. Vis zelf ook vaak op obstakelrijk of bv wierrijk water, waar ik dan meestal verticaal vis met poly-bal. Een goede (drijvende) gevlochten lijn kan ik niet meer missen binnen mijn visserij. Zelfs op iets minder afstand is de rek in nylon en mono/fluor carbon er vaak teveel aan.

Maar het is wel zo dat je met drijvende lijn iets verder moet nadenken meestal. Visveilige montages zijn nog veel belangrijker dan dat ze bij nylon al zijn.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.