logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
arie1965  
#1 Gepost : zaterdag 2 juni 2012 22:50:36(UTC)
arie1965


5 ponder

Lid sinds: 8-5-2012(UTC)
Berichten: 38

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Hallo,

Sinds dit jaar ben ik enthousiast aan't penvissen. De resultaten zijn erg magertjes, maar heb toch erg veel lol in deze visserij.

Wat me wel opvalt is dat de waterkwaliteit de laatste jaren enorm verbeterd is. Op zich heel goed natuurlijk, maar het water is hier vrijwel overal erg helder.
Als ik dus wil penvissen aan de eigen kant (beschoeiingen, plompeblad, duikertjes ) kan ik op al mijn stekken de bodem zien. Toch staat er wel zo'n 60 a 70 cm. water.
Op veel plaatsen groeit er op de bodem ook veel planten (lijkt op sla).

Ik snap dat de karper daar ook wel komt, maar zeker bij mijn stekken in woonwijken, waar mensen wandelen en fietsen, dalen mijn kansen wel, lijkt me.

Begin deze week ving ik een mooie schubkaper ergens in een woonwijk. Vanavond weer gezeten en niets gezien. De stek is bij een brug en na het vissen eens vanaf de brug in het water gekeken.
Wat me eerder nooit was opgevallen, kun je hier ook direct op de bodem kijken. Zag precies al m'n maïs van 2 uur daarvoor nog liggen!

Ook op de wat grotere plassen, moet je nu een paar meter uit kant zitten, voor je een beetje diepte hebt.

Ik heb m'n eigen ongelijk bewezen, door mijn vangst deze week, maar heb er toch geen goed gevoel over.

Vanmiddag op de fiets nog meer sloten verkend in de buurt. Eigenlijk overal het zelfde: als je aan de waterkant staat zie je de eerste 1 a 2 meter de bodem.........

Hoe is jullie ervaring hier mee?Dus...

Sponsor
Hans Koeslag  
#2 Gepost : zondag 3 juni 2012 00:13:42(UTC)
Hans Koeslag


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 31-5-2012(UTC)
Berichten: 5

Dag Arie,

Op zich is het positief te noemen dat de helderheid van wateren toeneemt.

UserPostedImage

Als penvisser zal je steeds meer je "gedrag langs de waterkant" moeten aanpassen.
Ondanks alle helderheid blijft een karper de kanten opzoeken,probeer dus vooral in de hele vroege of late uurtjes je slag te slaan!
Penvissen...met geen pen te beschrijven
UserPostedImage http://kruimopjekurken.blogspot.nl/ UserPostedImage UserPostedImage
arie1965  
#3 Gepost : zondag 3 juni 2012 09:04:30(UTC)
arie1965


5 ponder

Lid sinds: 8-5-2012(UTC)
Berichten: 38

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Dag Hans,

Dank voor je antwoord (wel grappig trouwens, heb sinds kort je weblog ontdekt. Kost me veel vistijd, want heb in korte tijd al je schitterende verhalen gelezen en foto's bekeken. Ik heb er inmiddels een aantal gevonden, die ik met veel plezier volg, maar die van jou is echt de mooiste. Helemaal top, bedankt).

In lijn met je antwoord, heb ik mijn twee resultaten tot nu toe, heb ik gevangen in de (hele) vroege ochtend. In de woonwijk op een drukke zomeravond lijkt dan dus niet zo goed getimed.

Toen ik ook zo vanaf de brug m'n maiskorreltjes zag liggen op 1 m2 in een bak water van 1000 + m2 realiseerde ik me ook wel meer, dat als je gaat vissen en je dan eerst gaat voeren (zonder een aantal dagen een stek aangevoerd te hebben) het beter lijkt om veel stekken te maken, kort te vissen en weer door te gaan. Als een stek er nu veelbelovend uit ziet, blijf ik rustig een uur zitten. Of denk je dat maïs en hennep de karper ook echt van grotere afstand kan aantrekken? (ik gooi overigens ook nog wel wat scopex-olie bij de maïs). Voor mijn gevoel moet ik het hebben van karpers die al zitten op de stek waar ik voer of van een toevalllige passant.....
Henk Haarlem  
#4 Gepost : zondag 3 juni 2012 10:21:11(UTC)
Henk Haarlem


50 ponder

Lid sinds: 23-10-2011(UTC)
Berichten: 2.908
Man
Nederland
Locatie: Haarlem

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
arie1965 schreef:
(wel grappig trouwens, heb sinds kort je weblog ontdekt. Kost me veel vistijd, want heb in korte tijd al je schitterende verhalen gelezen en foto's bekeken. Ik heb er inmiddels een aantal gevonden, die ik met veel plezier volg, maar die van jou is echt de mooiste. Helemaal top, bedankt).


Hier sluit ik me bij aan.
Mooi blog.Like
"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.


"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
michiell_  
#5 Gepost : zondag 3 juni 2012 13:51:42(UTC)
michiell_


25 ponder

Lid sinds: 21-7-2010(UTC)
Berichten: 572

De stek waar ik ga, als ik ga pennen is misschien een 70cm water,
ook hier zie ik als het een beetje zonnig is de bodem al en karper zwemmen, met weer zoals vandaag wat regen, zie ik de bodem NET niet, alleen als ik op mijn tippen ga staan ofzo (maar doe ik niet, wil zo onopvallend mogelijk zijn voor de vissen)

telkens als ik hier ging ving ik er eentje, soms wel 2 op 1 of 2 uurtjes.
er komen vaak wandelende mensen, en zelfs van 1 persoon weet ik dat er elke dag komt met haar goldenretriever die er ook in wandelt af en toe, ik denk, hoe meer er gewandeld word, hoemeer de karper dit gewoon wordt en hoe minder schuw hij gaat zijn.

hangt natuurlijk af van water tot water.
Groeten
De Doorzetter Wint !
Ruud Gosselink  
#6 Gepost : zondag 3 juni 2012 17:37:37(UTC)
Ruud Gosselink


35 ponder

Lid sinds: 10-1-2011(UTC)
Berichten: 930

Op zich is het positief te noemen dat de helderheid van wateren toeneemt.

Dat is niet echt positief. In het beheersgebied van het Hoogheemraadschp Schieland-Krimpenerwaard wordt de Kaderrichtlijn water toegepast. Dat betekent het bevorderen van helder water met snoek en ruisvoorn. Karper en brasem woelt de bodem om en moet er uit. Dat betekent dat uitzettingen niet toe worden gestaan. En na een grote sterfte verleden jaar na de winter en het niet weghalen van een heel dikke krooslaag (weer grote sterfte door zuurstoftekort) in een aantal wateren is het inderdaad veel helderder geworden. We vangen alleeen helemaal geen moer meer. Electrisch opvissen leverde pas geleden op honderden meters welgeteld 1 karper op. En dat in een wetering waar nachten met 7 a 8 vissen heel normaal waren.
Maar o o o wat ben ik blij dat ik de bodem kan zien.
Henk Haarlem  
#7 Gepost : zondag 3 juni 2012 19:23:06(UTC)
Henk Haarlem


50 ponder

Lid sinds: 23-10-2011(UTC)
Berichten: 2.908
Man
Nederland
Locatie: Haarlem

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Ruud Gosselink schreef:
Op zich is het positief te noemen dat de helderheid van wateren toeneemt.

Dat is niet echt positief. In het beheersgebied van het Hoogheemraadschp Schieland-Krimpenerwaard wordt de Kaderrichtlijn water toegepast. Dat betekent het bevorderen van helder water met snoek en ruisvoorn. Karper en brasem woelt de bodem om en moet er uit. Dat betekent dat uitzettingen niet toe worden gestaan. En na een grote sterfte verleden jaar na de winter en het niet weghalen van een heel dikke krooslaag (weer grote sterfte door zuurstoftekort) in een aantal wateren is het inderdaad veel helderder geworden. We vangen alleeen helemaal geen moer meer. Electrisch opvissen leverde pas geleden op honderden meters welgeteld 1 karper op. En dat in een wetering waar nachten met 7 a 8 vissen heel normaal waren.
Maar o o o wat ben ik blij dat ik de bodem kan zien.


Hear hear.Tik 'm aan!
"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.


"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.