logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
StijnD  
#1 Gepost : dinsdag 30 juli 2013 17:55:08(UTC)
StijnD


15 ponder

Lid sinds: 25-2-2013(UTC)
Berichten: 139

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Welke rigs gebruiken jullie op de rivier en waarom?
Ik lees dat langere onderlijnen beter vangen op de rivier, hebben jullie daar ervaring mee?

Wij gaan dit weekend naar de Maas, vandaar de vraag.
Ik dacht ze te knopen met een haak 6, normale en curve shank, en met korte line aligner.
Niet veel speciaals, gewoon simpel en degelijk. Alleen over de lengte twijfel ik dus nog.

Wat denken jullie?

gr,
Stijn
Blanken is een kunst.
Sponsor
Bjorn Schoemacher  
#2 Gepost : dinsdag 30 juli 2013 18:24:04(UTC)
Bjorn Schoemacher


15 ponder

Lid sinds: 22-3-2013(UTC)
Berichten: 171

Is 2 keer bedankt in 1 post(s)
Zou qua lengte minimaal 20 en max. 24 doen. Neem genoeg hair lengte en hou het verder simpel.Curve shank gewoon gebruiken met alleen een klein rubbertje om je hair uit te lijnen en een wide gape met Aligner. Een klauw haak kan soms handig zijn in verband met stroming en stenen zodat je punt niet bot zal worden.
remon v wanrooij  
#3 Gepost : dinsdag 30 juli 2013 20:31:51(UTC)
remon v wanrooij


25 ponder

Lid sinds: 29-6-2012(UTC)
Berichten: 489

Bedankjes: 2 keer
Is 25 keer bedankt in 24 post(s)
Bjorn Schoemacher schreef:
Zou qua lengte minimaal 20 en max. 24 doen. Neem genoeg hair lengte en hou het verder simpel.Curve shank gewoon gebruiken met alleen een klein rubbertje om je hair uit te lijnen en een wide gape met Aligner. Een klauw haak kan soms handig zijn in verband met stroming en stenen zodat je punt niet bot zal worden.


Helemaal mee eens op de curv shank haak na, ook zou ik als ik jou was gebruik maken van een soepele onderlijn.
Ik zou zelf gaan voor een dik dradige haak met een naar binnen gebogen punt ( idd zoiets als een klauwhaak )
Ik gebruik na alle tevredenheid de Nash fang Uni. Goede haak, heel scherp en stevig. Groot voordeel hieraan is het naar binnen gebogen oog.

UserPostedImage
Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
z2h-productions
leen  
#4 Gepost : dinsdag 30 juli 2013 21:56:37(UTC)
leen


40 ponder

Lid sinds: 14-11-2010(UTC)
Berichten: 1.385
Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
Bjorn Schoemacher schreef:
Zou qua lengte minimaal 20 en max. 24 doen. Neem genoeg hair lengte.


Uit nieuwsgierigheid : wat is bij deze keuze de overwegingen?
remon v wanrooij  
#5 Gepost : dinsdag 30 juli 2013 23:05:23(UTC)
remon v wanrooij


25 ponder

Lid sinds: 29-6-2012(UTC)
Berichten: 489

Bedankjes: 2 keer
Is 25 keer bedankt in 24 post(s)
Bodemstructuur, stroming, stenen Knipoog

Geef je de rig geen ruimte om te bewegen dan zal hij gaan schuren op een punt.
Heeft hij niet genoeg lengte en de stroming gaat ermee rollen dan blijft het aas in de meeste gevallen ver weg bij je lood, een korte onderlijn die omslaat zal zeer dicht of tegen je lood gaan liggen, zeker icm een anti tangle sleeve.
Dit is mijn ervaring Knipoog

Een kleine tip, gebruik 3cm na je haak inc. de eventuele shrinktube een loodje of putty om de haak sneller te laten zetten en alvast een stukje dieper te prikken.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 30 juli 2013 23:06:35(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
z2h-productions
Erwin  
#6 Gepost : woensdag 31 juli 2013 00:01:41(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Tja... Ik kies altijd voor een rig die ik blindelings vertrouw... Het enige waar ik in speel is de lengte en dit hangt af van de hardheid van de bodem en de opbouw van de stek. Hoe groter de voerstek, hoe langer de onderlijn. Vissen gaan zoeken en zwemmen sneller van plek naar plek en dus is een langere onderlijn beter. Met korte onderlijnen komt het aas dan vaak niet eens in hun bek.

Bjorn Schoemacher  
#7 Gepost : woensdag 31 juli 2013 08:03:32(UTC)
Bjorn Schoemacher


15 ponder

Lid sinds: 22-3-2013(UTC)
Berichten: 171

Is 2 keer bedankt in 1 post(s)
Het bovenstaande en daarbij de plaats waarop hij inhaakt, de onderlip. Uiteraard kan je dit ook deels bepalen d.m.v. vorm en lengte van je haaksteel al dan niet verlengd met een shrinktube / aligner maar denk dat de lengte van je onderlijn hier een grotere rol in speelt. Ik ben er ook van overtuigd dat vis op dit type water(en) overtuigender aast en daarom lijkt mij een langere onderlijn een logische keuze. Ik ga er maar vanuit dat iedereen wel begrijpt dat je bij lossers en inhaking in de hoeken zal moeten inkorten.

StijnD  
#8 Gepost : woensdag 31 juli 2013 10:51:07(UTC)
StijnD


15 ponder

Lid sinds: 25-2-2013(UTC)
Berichten: 139

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Bedankt voor de reacties, daar heb ik wat aan!
Een bolletje putty op een paar cm van de haak kneed ik er bijna altijd aan, zo ligt alles ook netjes op de bodem.

Vis aast op (snel)stromend water inderdaad veel overtuigender en niet echt kieskeurig.

gr,
Stijn
Blanken is een kunst.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.