logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Jaco Boudestijn Boboot voerboten  
#1 Gepost : zaterdag 10 augustus 2013 19:10:42(UTC)
Jaco Boudestijn Boboot voerboten


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 10-8-2013(UTC)
Berichten: 5

Hallo,
Als voerboten bouwer heb ik de laatste jaren gewerkt aan het ontwikkelen van een gps systeem voor op de voerboten. Het systeem moest aan een aantal eisen voldoen en deze waren o.a. zeer nauwkeurig en eenvoudig in gebruik. We zijn nu zo goed als klaar met de ontwikkeling en wilde graag jullie mening en/of opmerkingen hierover om eventueel deze in de verdere ontwikkeling mee te kunnen nemen. Ik heb voor de duidelijkheid een you tube film gemaakt.



Dus mensen graag jullie mening en alvast bedankt hiervoor!Like
Sponsor
Ron van Houtum  
#2 Gepost : zaterdag 10 augustus 2013 20:25:03(UTC)
Ron van Houtum


50 ponder

Lid sinds: 10-2-2010(UTC)
Berichten: 2.857
Man
Nederland
Locatie: in een huis

Bedankjes: 12 keer
Is 14 keer bedankt in 11 post(s)
Heb het zien werken
Werkt perfect
Wil het op mijn boot ook

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 10 augustus 2013 20:29:04(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Heel vaak lees ik berichten waar men zich negatief uitspreekt over vissen laten zakken, terwijl ik nooit eens hoor over die zakken die men laat vissen.
gert83  
#3 Gepost : zaterdag 10 augustus 2013 22:54:29(UTC)
gert83


15 ponder

Lid sinds: 7-2-2012(UTC)
Berichten: 132
Nederland

Bedankjes: 3 keer
Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Werkt Super! ben er zeer tevreden over!
Erwin Krijgsman  
#4 Gepost : zondag 11 augustus 2013 00:56:04(UTC)
Erwin Krijgsman


25 ponder

Lid sinds: 6-11-2010(UTC)
Berichten: 533

Bedankjes: 27 keer
Is 4 keer bedankt in 3 post(s)
Ziet er netjes uit gefeliciteerd.

Zou je ook eens een filmpje kunnen maken met 6x helemaal terug varen naar de beginpositie
en ruimtes van 2 uur.
Misschien is het dan ook mogelijk naar de cijfers op de ontvanger te varen en te kijken hoever
de boot van het markeerpunt af is. Misschien wat duidelijker.

Zoals je waarschijnlijk weet is een GPS die een half uur achter elkaar gebruikt wordt, en kort
weggevaren van het markeerpunt, preciezer dan in de door mij gevraagde omstandigheden.

Ben benieuwd,
Mvg ErwinAngel
Van de passie voor het karpervissen mijn werk gemaakt...
Jaco Boudestijn Boboot voerboten  
#5 Gepost : zondag 11 augustus 2013 12:58:37(UTC)
Jaco Boudestijn Boboot voerboten


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 10-8-2013(UTC)
Berichten: 5

Hoi Erwin,

Bedankt voor je reactie, hieruit is op te maken dat je goede kennis van GPS hebt. Inderdaad is het zo dat GPS wanneer de omstandigheden en tijd veranderen er afwijkingen ontstaan ten opzichte van eerdere metingen. Deze afwijkingen elimineer je met dit systeem doordat je het systeem iedere keer als je gaat uitvaren op nul zet (reset). Hierdoor ga je weer absoluut meten en dus niet ten opzichte van eerder opgeslagen punten. Het is lastig uit te leggen, maar misschien beter zo: 1 meter blijft 1 meter wanneer je deze begin en eind punten van deze meter onder dezelfde omstandigheden meet en dat is wat je dus met dit systeem iedere keer doet.
We hebben dit uitvoerig getest(twee weken lang bijna iedere dag 3x meten in de ochtend/middag/avond) en de afwijkingen bleven minimaal. Het is zelfs zo dat wanneer er mensen bij mij komen kijken voor het GPS systeem ik ze van te voren kan vertellen hoe ver de afstand van het watertje bij mij achter is en dit komt iedere keer weer tot op de halve meter uit(ik denk dat Ron van Houtum en Gert38 dit wel kunnen beamen). En dit watertje is in de bebouwde kom waardoor enige reflexie aanwezig is van de gebouwen wat de nauwkeurigheid negatief beïnvloed.

Dan jouw vraag wat betreft de afstanden. Dit heeft geen enkele invloed op de afwijkingen en is jouw stelling niet helemaal juist wat de afstanden betreft. Tijdens het testen is gebleken dat of je stek nu op 50 meter of 250 meter afstand ligt de afwijkingen gelijk blijven(gemiddeld zo'n 70-80 cm). Ook dit is weer te verklaren door de constante reset voordat je gaat varen.

Ik heb op You-tube ook nog een ouder filmpje staan van het systeem waarin we gebruik maakte van een boei en we op aanwijzingen van het scherm naar de boei hebben gevaren. Alleen maakte we in dat filmpje gebruik van een systeem die nog niet in het bezit was van de marine-mode. Ik kan dit wel uitleggen maar zou een heel lang verhaal worden, maar het komt er op neer dat dat systeem nog bleef kleven. Je moest enige vaart (blijven) maken om het systeem te laten werken en was dus lastig. Hierdoor waren de afwijkingen toen nog wat groter omdat je vooruit moest denken en met redelijke hoge snelheid moest aanvaren. Dit is met het nieuwe systeem niet meer zo. Deze maakt iedere seconde een meting en geeft deze door aan de kant. Toch is in dit oudere filmpje ook goed zien hoe nauwkeurig het systeem is en jouw vraag beantwoord om op aanwijzingen van het scherm naar je stek te varen en dan de afwijkingen filmen. Dit filmpje is te zien op:


Ik hoop hiermee je vragen te hebben beantwoord en ga met het maken van een volgende film zeker jouw opmerkingen hierin meenemen. Met dit filmpje hebben we juist getracht onzekerheden bij mensen weg te nemen door het in 1 shot te maken, zodat duidelijk te zien is dat er niet gesjoemeld is met de beelden, vandaar.....

Nogmaals bedankt voor je opmerkingen.
Erwin Krijgsman  
#6 Gepost : zondag 11 augustus 2013 16:39:32(UTC)
Erwin Krijgsman


25 ponder

Lid sinds: 6-11-2010(UTC)
Berichten: 533

Bedankjes: 27 keer
Is 4 keer bedankt in 3 post(s)
We begrijpen elkaar JacoAngel

Wanneer je nog een keer een paar uurtjes over hebt zie ik graag een filmpje in de door mij gevraagde omstandigheden. Wanneer je het voor elkaar krijgt om met 6x varen allen binnen 1 meter van je marker te komen heb ik daar diep respect voor en denk ik dat je echt iets bijzonders in handen hebt.


Mvg Erwin
Van de passie voor het karpervissen mijn werk gemaakt...
Bjorn Schoemacher  
#7 Gepost : zondag 11 augustus 2013 20:19:40(UTC)
Bjorn Schoemacher


15 ponder

Lid sinds: 22-3-2013(UTC)
Berichten: 171

Is 2 keer bedankt in 1 post(s)
Zou je dit systeem ook in één apparaat kunnen maken, dus zodat je het mee kan nemen de rubberboot in? Ik ben (sorry Erwin :-)) namelijk niet zo happig op het gebruik van markers.
Jaco Boudestijn Boboot voerboten  
#8 Gepost : zondag 11 augustus 2013 21:01:19(UTC)
Jaco Boudestijn Boboot voerboten


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 10-8-2013(UTC)
Berichten: 5

Hallo Bjorn,

Het gebruik van het systeem in de rubber boot is ook heel goed mogelijk. Het deel wat in de voerboot zit is namelijk heel eenvoudig eruit te halen en te gebruiken in de gewone boot(wanneer je geen voerboot hebt is het natuurlijk helemaal makkelijk).
Overigens is het systeem werkend te zien straks op de hengelsport-outdoor fair op 7 en 8 september in Tiel.

En Erwin,

Dit is voor dit systeem echt redelijk makkelijk en ga ik je laten zien.Like
mike.l  
#9 Gepost : zondag 11 augustus 2013 21:43:47(UTC)
mike.l


15 ponder

Lid sinds: 5-7-2010(UTC)
Berichten: 156

Is de nauwkeurigheid niet afhankelijk van het aantal satellieten wat op dat punt beschikbaar is ?
En zijn deze ook beschikbaar in minder bevolkte gebieden ? b.v. in het buitenland op grotere wateren die afgelegen liggen ?
"bestuurd" het systeem de boot ook dusdanig dat hij vertraagd/afremt,zodat hij de dropzone rustig benaderd en niet doorschiet ?

Bewerkt door de gebruiker zondag 11 augustus 2013 21:45:57(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Jaco Boudestijn Boboot voerboten  
#10 Gepost : maandag 12 augustus 2013 12:31:31(UTC)
Jaco Boudestijn Boboot voerboten


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 10-8-2013(UTC)
Berichten: 5

Misschien is het niet helemaal duidelijk naar voren gekomen, maar het systeem bestuurd niet de boot. De "visser" vaart zelf de boot op aanwijzingen van het systeem naar de stek. Het aantal mogelijk te ontvangen sattelieten is niet afhankelijk van het gebied waar men zich bevind. Het maakt dus niet uit of je in een druk bevolkt gebied zit of in een dun bevolkt gebied. Om het systeem naar behoren te laten werken is onze ervaring dat je rond de 6 a 7 sattelieten moet ontvangen. Dit is eigenlijk nooit een probleem.
leen  
#11 Gepost : maandag 12 augustus 2013 13:39:29(UTC)
leen


40 ponder

Lid sinds: 14-11-2010(UTC)
Berichten: 1.385
Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
Jaco Boudestijn Boboot voerboten schreef:
Misschien is het niet helemaal duidelijk naar voren gekomen, maar het systeem bestuurd niet de boot. De "visser" vaart zelf de boot op aanwijzingen van het systeem naar de stek. Het aantal mogelijk te ontvangen sattelieten is niet afhankelijk van het gebied waar men zich bevind. Het maakt dus niet uit of je in een druk bevolkt gebied zit of in een dun bevolkt gebied. Om het systeem naar behoren te laten werken is onze ervaring dat je rond de 6 a 7 sattelieten moet ontvangen. Dit is eigenlijk nooit een probleem.


6 a 7 is het aantal dat je moet hebben om een fix te krijgen. Net als bv bij de TomTom. Dat wil overigens niet altijd overal even snel lukken, dus dat kan mogelijk soms even wachten zijn lijkt me.

Overigens is de marker alleen om het te laten zien het nauwkeurig het werkt (bewijs) lijkt me.
Kunnen er bv favorieten worden aangelegd waarbij je daar zelf ook een naam aan geeft?
Legoforce  
#12 Gepost : maandag 12 augustus 2013 18:08:41(UTC)
Legoforce


5 ponder

Lid sinds: 24-2-2013(UTC)
Berichten: 23

Bedankjes: 9 keer
Krijgt deze gps ook een auto drive functie??

dus bv vanaf home (in dit geval 0)naar stek 1 varen door gewoon 1 druk op de knop?

dit is wat ik namelijk nog mis op mijn eigen gps op mijn rt4 voerboot.

Groetjes

Marcel
Roywrt1984  
#13 Gepost : dinsdag 13 augustus 2013 15:53:25(UTC)
Roywrt1984


10 ponder

Lid sinds: 28-6-2012(UTC)
Berichten: 85

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Dat is inderdaad een goede legoforce, en lekker makkelijk Like
Jaco Boudestijn Boboot voerboten  
#14 Gepost : dinsdag 13 augustus 2013 19:56:01(UTC)
Jaco Boudestijn Boboot voerboten


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 10-8-2013(UTC)
Berichten: 5

Het krijgen van een fix is sterk afhankelijk van de gebruikte satteliet ontvanger. De ontvanger die in dit systeem gebruikt wordt is het neusje van de zalm op dat gebied. Hierdoor is het systeem zo nauwkeurig en eigenlijk niet te vergelijken met de ontvangers die gebruikt worden in bijvoorbeeld een TomTom. TomTom heeft ook niet de noodzaak om deze te gebruiken, omdat een afwijking van 10 tot 20 meter voor hen niet erg is.

Toch kan het wel eens een minuut of 4 duren voordat er een fix is, wanneer je het systeem voor het eerst op een nieuwe locatie aanzet bijvoorbeeld. Wanneer je het systeem daarna nogmaals aanzet op dezelfde locatie zal een stabiele fix veel minder lang duren.

De marker in het filmpje is inderdaad alleen gebruikt om aan te tonen dat het systeem nauwkeurig is.

Zoals in de introductie is aangegeven moest het systeem simpel blijven en moest het niet zo zijn dat je eerst door allerlei menu's en sub-menu's moet wandelen. Hierdoor is het opslaan van allerlei favorieten en markers niet mogelijk. Om het systeem te laten werken kan je hooguit 3 handelingen moeten doen:

1: Aanzetten en wachten op een stabiele fix
2: Systeem op 0 zetten
3: Als het donker is het licht aanzetten.
Dat is het.

Ook komt het opslaan van markers de nauwkeurigheid niet ten goede. Een autopilot functie is voor dit systeem dus ook niet mogelijk, want zou ten koste gaan van deze nauwkeurigheid.

ericesv  
#15 Gepost : vrijdag 16 augustus 2013 18:16:33(UTC)
ericesv


35 ponder

Lid sinds: 3-10-2009(UTC)
Berichten: 965
Man
Nederland

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
jacco, zoals je weet was ik een van je eerste klanten gebruik het systeem nu vanaf april/mei en ben zeer tevreden de afwijking is minimaal .

Het is net als jou voerboot een top product .

Blijb Blijb Blijb Blijb Blijb Blijb Blijb Blijb Blijb Blijb Blijb
als karpervissen je passie is .
jannes  
#16 Gepost : vrijdag 16 augustus 2013 18:26:17(UTC)
jannes


25 ponder

Lid sinds: 11-8-2012(UTC)
Berichten: 425

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Zijn er ook nadelen?? Boot, gps enz.
Ron van Houtum  
#17 Gepost : vrijdag 16 augustus 2013 21:25:12(UTC)
Ron van Houtum


50 ponder

Lid sinds: 10-2-2010(UTC)
Berichten: 2.857
Man
Nederland
Locatie: in een huis

Bedankjes: 12 keer
Is 14 keer bedankt in 11 post(s)
De prijs hahahaha
Heel vaak lees ik berichten waar men zich negatief uitspreekt over vissen laten zakken, terwijl ik nooit eens hoor over die zakken die men laat vissen.
ericesv  
#18 Gepost : zaterdag 17 augustus 2013 20:22:49(UTC)
ericesv


35 ponder

Lid sinds: 3-10-2009(UTC)
Berichten: 965
Man
Nederland

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
zelfs de prijs valt mee als je de kwaliteit van deze producten ziet echt de rolls royce onder de voerboten en gps systemen
als karpervissen je passie is .
Ron van Houtum  
#19 Gepost : zondag 18 augustus 2013 16:14:57(UTC)
Ron van Houtum


50 ponder

Lid sinds: 10-2-2010(UTC)
Berichten: 2.857
Man
Nederland
Locatie: in een huis

Bedankjes: 12 keer
Is 14 keer bedankt in 11 post(s)
ericesv schreef:
zelfs de prijs valt mee als je de kwaliteit van deze producten ziet echt de rolls royce onder de voerboten en gps systemen


Dat is ook zo Eric spreek je daar niet op tegen
maar blijft toch nog een fors bedrag
Heel vaak lees ik berichten waar men zich negatief uitspreekt over vissen laten zakken, terwijl ik nooit eens hoor over die zakken die men laat vissen.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.