logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
sjaak1  
#1 Gepost : dinsdag 3 juni 2014 09:57:10(UTC)
sjaak1


5 ponder

Lid sinds: 22-4-2014(UTC)
Berichten: 22
Man
Nederland
Locatie: Noord-holland

Goedemorgen mannen

Ik zit met een aantal dingetjes , geen idee of het in de goede hoek staat

In ieder geval ik was afgelopen weekend op het kanaal aan het vissen en er zijn een aantal dingen niet helemaal gegaan zo als het hoort te gaan , zal het proberen een beetje uit te leggen en dat ik hopelijk geholpen kan worden Like

Ik vis met een soepele onderlijn van ongeveer 25 cm een kant en klare krimpkous van fox en een haakje 6 merken korda / solar / ashima allemaal wide gape .(Waarom kant en klare krimkous , omdat als ik zelf krimp het niet voor elkaar krijg om de haak elke in te laten draaien met de hand test.)

Nu deden zich een aantal problemen voor , eerste puntje , ik vis met half slappe lijn , waker hangt dus naar onder en deze klapte zeg maar tegen de hengel aan en toen niets meer

tweede wat gebeurde ik haakte een vis en wou meer spanning op de lijn gaan brengen omdat deze anders het riet in schieten , maar de vis schoot los , dit gebeurde wel al zonder dat er heel veel spanning op de lijn gezet werd. (gaat gemiddeld om vissen tussen de 10 en 16 pond).

Heb ook 7 vissen gevangen en deze waren bijna allemaal in de zijkant van de mond gehaakt

ik hoop genoeg informatie gegeven te hebben , en dat ik op weg geholpen kan worden

mvg sjaak

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 3 juni 2014 11:38:46(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

sjaak1 heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
001.JPG
002.JPG
003.JPG
004.JPG
Sponsor
ronald308  
#2 Gepost : dinsdag 3 juni 2014 12:51:28(UTC)
ronald308


30 ponder

Lid sinds: 24-7-2011(UTC)
Berichten: 790

Bedankjes: 3 keer
Is 8 keer bedankt in 8 post(s)
Als je de vissen in de zijkant van de bek haakt is je onderlijn waarschijnlijk te lang.
Probeer maar is een onderlijn van 12cm
Vissen kost je vrienden,vrienden kosten je vissen
thimon  
#3 Gepost : dinsdag 3 juni 2014 13:48:52(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Gewoon de lengte van je rig aanpassen aan de geldende situatie.

Ieder water vraagt weer om een eigen aanpak.

Voor de rest ziet het er prima uit. Mooie basis rig waar je wel vis mee gaat vangen.

Blijb
Doorzetten wordt beloond!
sjaak1  
#4 Gepost : dinsdag 3 juni 2014 14:22:21(UTC)
sjaak1


5 ponder

Lid sinds: 22-4-2014(UTC)
Berichten: 22
Man
Nederland
Locatie: Noord-holland

Dank voor de antwoorden Like , ik zal de rig eens inkorten en binnenkort opnieuw inzetten .

gr
big carp  
#5 Gepost : dinsdag 3 juni 2014 17:00:09(UTC)
big carp


25 ponder

Lid sinds: 10-8-2012(UTC)
Berichten: 511
België
Locatie: stekene city

Bedankjes: 4 keer
Is 16 keer bedankt in 15 post(s)
hou wel rekening met de ondergrond waar je op vis als het en harde bodem is, is het geen probleem maar vis je in en moderige bodem is dat iets ander natuurlijk ...

zo te zien wil je en blouw back rig ? daar vind ik de korda kurv shank iets beter geschikt voor en probeer toch met krimp kousjes te werken deze die je nu gebruikt kunnen hun kromheid verliezen door het opspelden in de rig box trek je deze strak en recht (vind ik )
remon v wanrooij  
#6 Gepost : dinsdag 3 juni 2014 17:14:30(UTC)
remon v wanrooij


25 ponder

Lid sinds: 29-6-2012(UTC)
Berichten: 489

Bedankjes: 2 keer
Is 25 keer bedankt in 24 post(s)
Het is geen blow back rig Knipoog.. En een shrinktube op een curvshank is overbodig en zal het inhaken niet bevorderen en kan zelfs te agressief gaan draaien Blij.

Less = more en dat is in de meeste gevallen ook bij rigs.
Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
z2h-productions
sjaak1  
#7 Gepost : woensdag 4 juni 2014 06:53:28(UTC)
sjaak1


5 ponder

Lid sinds: 22-4-2014(UTC)
Berichten: 22
Man
Nederland
Locatie: Noord-holland

Big carp de bodem is niet erg zacht lood zakt een cm of 2 a 3 weg , de mogelijkheid is er wel om een stuk in te korten .(ik voer altijd wat vespreid en meen ergens gelezen te hebben dat je dan je onderlijnen wat langer kon houden , omdat je de vis dan laat zwemmen) maar dit gaat dus niet altijd op , mijn fout dus Schamen

De rigjes berg ik niet gestrekt op in de box , dus de krimkous staat niet onder spanning en zal niet zo heel snel de vorm verliezen (maar snap zeker wat je bedoeld)
krimpen heb ik zoveel geprobeerd en ik vang er ook echt wel visjes mee maar het draaiende vermogen van een kant en klare draait zoveel beter dat mijn vertrouwen hierin veel groter is.

mvg
whitey  
#8 Gepost : woensdag 4 juni 2014 13:58:25(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Sjaak: altijd doen waar jij vertrouwen in hebt en waarmee jij vangt, zolang je er zelf goed bij voelt en vangt, das wat telt!, kleine aanpassingen kan je altijd doen en zien of het al of niet effect heeft, er is totaal niks mis met ready rigs, bvb chod rigs maak ik nooit zelf, die onhandelbare strakke draad maakt me zot, dus koop ik ze liever kant en klaar.
Hier op CF kan je altijd en meestal vele goede/juiste tips krijgen, maar vangen moet je nog steeds zelf doenBlijb
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
peter servais  
#9 Gepost : woensdag 4 juni 2014 17:05:53(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Hoi Sjaak,

Iedereen heeft wel eens last van een losser of misser.
De misser kan ook goed een flinke winde geweest zijn. Die pakken het aas, zwemmen ermee weg waarbij je lood iets verplaatst.
Je waker klapt dan tegen je hengel aan en daarna weer slap.
Als je toch 7 vissen vangt dan mag je niet klagen toch? Als de bekken niet beschadigd zijn drill je iig wel goed.
Onderlijnen knopen is een hobby op zich.. het blijft een verhaal van bedenken, testen en daarna moet je ze goed genoeg vinden om aan je hengel te hangen.
Als je echt zelf wil knopen zou ik me nog even goed inlezen, misschien zie je dan of je iets verkeerd doet met het krimpen van de krimpkous. Misschien doe je wel niets verkeerd, maar heb je niet alles goed op elkaar uitgelijnd. Dit kan er ook voor zorgen dat je rig minder goed haakt en draait.

Bewerkt door de gebruiker woensdag 4 juni 2014 17:07:49(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
sjaak1  
#10 Gepost : donderdag 5 juni 2014 09:17:00(UTC)
sjaak1


5 ponder

Lid sinds: 22-4-2014(UTC)
Berichten: 22
Man
Nederland
Locatie: Noord-holland

Dank u whitey , en inderdaad chods is helemaal een drama om te knopen , het lukt me wel maar de tijd die erin zit . probeer wel zoveel mogelijk zelf te doen , maar inderdaad als iets beter lijkt te werken dan kies ik toch liever voor die optie.

@ peter ik denk dat ik er nog even iets aan toe moet voegen

Gaat om meerdere keren dat de waker hard tegen de hengel werd geslagen en lijn bleef strak staan maar niets meer (winde zou misschien kunnen maar ben me er niet van bewust dat deze er zijn , ik of bekende van mij hebben deze in ieder geval nog niet gevangen . maar uitsluiten zal ik het niet doen.)

Dit geld ook voor de losschieters , dit is zeker 5 keer gebeurd , en zou dit graag anders zien. (dit kan niet goed zijn voor de vis , en ik zou ze ook liever vangen).

Vandaar dat ik ook om hulp heb gevraagd , had het er inderdaad even bij moeten zetten Schamen

Qua drillen wil ik u gerust de foto"s sturen van de vissen die overdag gevangen zijn , vis ondertussen al ruim 17 jaar dus zou dit toch wel een beetje onder de knie mogen hebben Like

Hier even 2 onderlijnen die ik vanmorgen geknoopt waaronder 1 met krimpkous , zou u mij kunnen vertellen waarom dit toch minder werkt als kant en klaar ?

mvg sjaak
sjaak1 heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
002.JPG
leen  
#11 Gepost : donderdag 5 juni 2014 21:38:12(UTC)
leen


40 ponder

Lid sinds: 14-11-2010(UTC)
Berichten: 1.385
Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
Het zou kunnen zijn dat de hair te stijf is. Wat bedoel ik? Dat de zooi naar binnen gezogen wordt en dat de positie van de haak(punt) zeer sterk beïnvloed wordt door de stand van de boilie. Als de hair soepel is dan zou dit geen effect moeten hebben op de positie van de haak(punt). Die zou altijd naar beneden moeten zijn. Pak maar eens de boilie met de ene hand en het andere einde van de rig in de andere hand. Draai nu de boilie en kijk wat er met de haak(punt) gebeurd. Die moet niet meedraaien, maar naar beneden blijven wijzen. Anders maakt de haak de meest vreemd capriolen met alle gevolgen (niet haken) vandien.

Leon Hoogendijk schreef hierover in zijn boek "In de val gelokt" op pagina 37 en gaat hier ook nog op in op pagina 48/49.

Je zou dit effect kunnen compenseren met een loodhageltje op een paar centimeter van de haak op de rig te zetten. Maar het best blijft naar mijn idee een hele soepele hair (en ook dan kan het extra loodhageltje geen kwaad).

Bewerkt door de gebruiker donderdag 5 juni 2014 21:40:00(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

leen  
#12 Gepost : donderdag 5 juni 2014 21:44:11(UTC)
leen


40 ponder

Lid sinds: 14-11-2010(UTC)
Berichten: 1.385
Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
Eerst geschreven door: peter servais Ga naar gequote bericht
Iedereen heeft wel eens last van een losser of misser.



Wat is het verschil? Lossers merk ik zeker, maar missers in 99 van de 100 gevallen niet (vis zuigt aas op en spuugt dit uit, maar wordt niet gehaakt (dat noem ik een misser).
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.