logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
deleur076  
#1 Gepost : maandag 30 juni 2014 19:16:42(UTC)
deleur076


10 ponder

Lid sinds: 10-6-2014(UTC)
Berichten: 74
Locatie: Breda

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Ik vis nu +/- 8 jaar op onze grote vriend.
Begonnen met een voerkorfje en een stukje kaas aan me haak, met succes. Na verloop van tijd werd het minder en ben ik overgestapt op kattenbrokken uit blik, met succes.
Toen de vangsten minder werden ben ik gaan vissen met zoete aardappel, weer gingen de vangsten omhoog.

Laatste sessie's dat ik zat te vissen begon ik na te denken.
Hebben al die soorten aas nou werkelijk toegevoegde waarde om meer vis te vangen?
Alle kruiden, flavours, dips, allerlei soorten particles.. je wordt er af en toe gek van om een keuze te maken.. vaak kies je toch voor een bepaald aas waar je vertrouwen in heb.

Ik heb tijdens me sessie alles op een rijtje gezet en ineens begon er iets te knagen waar ik geen antwoord op had.

Ik vis de laatste tijd veel met imitatie aas van Enterprise. Ook hier worden de nodige karpers mee gevangen. Niks geen kruiden, dips, flavours.. maar plastic zonder enige toegevoegde extracten. Waarom pakt de karper dit ook??? Ik geloof er niet zo in omdat het lijkt op "echt" aas, wat vele beweren. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de karper in de natuur ook "roze" maden tegenkomt (om maar een voorbeeld te noemen).. waardoor er dus geen vergelijking kan worden gemaakt met "echt" aas..

Ik DENK dat het sterk afhankelijk is van de kleur.
As ik naar mijn eerste zinnen in deze post kijk zie ik dat het aas ook steeds van kleur is veranderd. Natuurlijk kan ik hier geen goed antwoord op geven maar ik krijg toch het idee dat het ook grotendeels hiermee te maken heeft.

Wat zijn jullie ervaringen/filosofieën hierover??


Sponsor
Ener  
#2 Gepost : maandag 30 juni 2014 20:48:19(UTC)
Ener


10 ponder

Lid sinds: 5-1-2014(UTC)
Berichten: 97
Nederland
Locatie: Hoeksche Waard

Bedankjes: 13 keer
Is 19 keer bedankt in 17 post(s)
Ik denk dat dit alles meer draait om het verleiden van de visser dan de vis.

Bewerkt door de gebruiker maandag 30 juni 2014 20:49:26(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Kijk eens op mijn youtube kanaal.
https://www.youtube.com/...UCLdhSa2ODeG1kEJ1wHNMlaw
Gies  
#3 Gepost : maandag 30 juni 2014 21:24:49(UTC)
Gies


15 ponder

Lid sinds: 29-3-2013(UTC)
Berichten: 137
Man
België
Locatie: Limburg

Bedankjes: 87 keer
Is 8 keer bedankt in 8 post(s)
Idd wat Ener zegt denk ik ook.De fabrikanten maken zoveel smaken, vormen en kleuren voor een type aas,maar werkt bv: roze beter dan groen? Vraag het eens aan een karper, maar die zal het antwoord ook niet zeggen. De fabrikanten spelen handig in op de meelopendheid v.d. mens. Stel nu je buur zegt dat roze vismeelboilie goed werkt, en je andere buur zegt de groene vismeelboilie, dan ga je ze allebij kopen en ze allebij proberen. En zo verdient de fabrikant terwijl een blok kaas of mais misschien even goed werkt.
Vissen is zoeken!!
deleur076  
#4 Gepost : maandag 30 juni 2014 21:59:37(UTC)
deleur076


10 ponder

Lid sinds: 10-6-2014(UTC)
Berichten: 74
Locatie: Breda

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Uiteraard speelt geld verdienen aan de visser de grootste rol. Maar buiten dat, wat denken jullie dat de vis triggert om juist op een bepaald aas af te gaan? Wellicht ook gewoon de stemming van de karper(als ze dat al hebben)?

Ëen ding weet ik wel. Ze kunnen het voedsel wat ze aantrekt maar al te goed vinden.

Gezien de karper niet kan "ruiken" zoals wij mensen dat verstaan heeft de geur van een bepaald aas dus totaal geen invloed. De karper kan smaak maar al te goed waarnemen. Echter heeft het proeven van ons aas ook geen zin omdat de smaakpapillen van de karper veel beter ontwikkeld zijn. Onderzoeken hebben bewezen dat de karper zoet 512 keer sterker kan waarnemen dan een mens.

Gies  
#5 Gepost : dinsdag 1 juli 2014 08:47:40(UTC)
Gies


15 ponder

Lid sinds: 29-3-2013(UTC)
Berichten: 137
Man
België
Locatie: Limburg

Bedankjes: 87 keer
Is 8 keer bedankt in 8 post(s)
Misschien eens proberen met eenzelfde boilie maar met telkens 2 verschilende kleuren.
Vissen is zoeken!!
HarryO  
#6 Gepost : dinsdag 1 juli 2014 16:41:30(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Het kan best waar wezen dat je met kunstaas heel goed karper kunt vangen maar bij mij werkt dat niet.
Ik draai mijn boily's zelf en vang daar prima mee.
Jawel ik probeer wel eens kunstaas of koop een zak kant en klare boily's ( aardbei, tutty frutty ,banaan etc.), als ik geen zin in draaien heb, maar dan ga ik stevast met niets naar huis.
Als het werkelijk waar is dat kunstaas ook goed vangt, kan ik net zo goed stoppen met voorvoeren met speciaal voer.
Nu voer ik met het zelfde mengsel als mijn boily's, Maar als alleen de kleur het zou doen...

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 1 juli 2014 16:46:37(UTC)  | Reden: verbetering

geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
big carp  
#7 Gepost : dinsdag 1 juli 2014 16:46:22(UTC)
big carp


25 ponder

Lid sinds: 10-8-2012(UTC)
Berichten: 511
België
Locatie: stekene city

Bedankjes: 4 keer
Is 16 keer bedankt in 15 post(s)
dit is weer zo iets en straatje zonder einde .iedereen beweert alt wel weer iets anders .

het zal en misterie zijn dat in mijn ogen nooit zal worden ontrafelt .

is kleur belangrijk ? in sommige gevallen wel sommige niet
is geur belangrijk ? in sommige gevallen wel sommige niet
afhankelijk van het water waar je vist ieder water heeft zijn eigen "regels"

ik zelf vis met zwarte boillie's en vang er heel goed mee vis ik met popup vang ik nog geen brasem licht het dan aan de kleur de popup of de geur ...
(en dan wettend dat het zelf van en grond bol waar en popup is van gemaakt is ook niet helpt !!)

mijn gedacht licht het aan dat de vissen op dat water bang zijn van aas dat zweeft boven de grond .

wat ik wel weet is dat er en groot verschil is tussen kwaliteit van aas,en dat toch voor grote rol speelt tussen vangen of blanken .
en daarom ook niet altijd te duur hoeft te zijn

speelt daar kleur in mee JA - speelt daar geur in mee JA - net zo zeer dat er kwaliteit in mee speelt ...

hier kan je dagen ; weken ; zelfs jaren over kibbelen zolang je er zelf maar vertrouwen in je aas hebt zal je er vis mee vangen .


Andre  
#8 Gepost : dinsdag 1 juli 2014 19:07:42(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Als ik je verhaal zo lees, dan zou ik de conclusie trekken dat de vernieuwing, de afwisseling steeds de vangsten doet heropleven. Wat dan 'het nieuwe' aas is maakt dan niet zoveel uit, maar puur het feit dat het nieuw is is misschien soms voldoende? Misschien valt een andere kleur in dat geval ook onder nieuw.

Goed aas zal vast de voorkeur blijven verdienen boven slecht aas, misschien totdat de vissen gedresseerd en het goede aas gaan vermijden?
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.