logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Tyranitar  
#1 Gepost : vrijdag 1 augustus 2014 16:23:09(UTC)
Tyranitar


5 ponder

Lid sinds: 16-7-2014(UTC)
Berichten: 16
België

Hello,

Ik ben 2 jaar geleden begonnen met karpervissen door een vriend van me. Hij is dan ook mee geweest naar de winkel en ik heb alles aangeschaft op zijn zeggen. Nu 2 jaar later wil ik terug gaan karpervissen, ik heb al 4 avonden op de Dender (kanaal in BelgiëKnipoog gaan vissen maar zonder succes. Vroeger wanneer ik met die vriend daar viste vingen we altijd wel iets. Daarom ben ik gaan twijfelen over de manier waarop ik vis.

Ik heb altijd van hem geleerd om gewoon simpele onderlijnen te maken en dan het lood over de wartel van de onderlijn te schuiven en een Tube van ong 30cm aan de andere kant van het lood te hangen. Hij zei altijd dat dit knopen/strop tegenhield en de lijn beschermde tegen de bodem.

Met een gewone onderlijn bedoel ik dit (wat je meestal in de winkel koopt):
(Wartel - draad - haakje - lusje voor boillie)

http://nl.decathlon.be/media/81...7/big_800PX_31910007.jpg
(Ik koop ze niet in de winkel, maak ze zelf)

Nu, als ik naar andere hun onderlijnen kijk op het forum zit er toch hier en daar wat verschil op. Sommige hebben nog een extra loodje in het midden hangen of hier en daar wat Tube op de onderlijn bv aan de haak.

Men vraag is dus,
Wat is volgens jullie de beste onderlijn? EN Wat vinden jullie van Tube boven je ''hoofd''-lood? (Zie foto hieronder voor mijn opstelling van de lijn, waarmee ik vroeger altijd viste)

UserPostedImage
Sponsor
thimon  
#2 Gepost : vrijdag 1 augustus 2014 17:07:07(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Mijn advies is om gewoon lekker te blijven vissen en steeds een andere onderlijn te proberen. Ieder water vraagt om zijn specifieke aanpak. Daar dien je elke keer qua systemen en rigs weer op in te spelen. Succes!! Like
Doorzetten wordt beloond!
Tyranitar  
#3 Gepost : vrijdag 1 augustus 2014 18:08:08(UTC)
Tyranitar


5 ponder

Lid sinds: 16-7-2014(UTC)
Berichten: 16
België

Eerst geschreven door: thimon Ga naar gequote bericht
Mijn advies is om gewoon lekker te blijven vissen en steeds een andere onderlijn te proberen. Ieder water vraagt om zijn specifieke aanpak. Daar dien je elke keer qua systemen en rigs weer op in te spelen. Succes!! Like


Oke bedankt. Worden er soms namen gegeven aan bepaalde soorten onderlijnen? (zoals knopen) Dan kan ik er enkele eens opzoeken.
thimon  
#4 Gepost : vrijdag 1 augustus 2014 18:52:11(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Eerst geschreven door: Tyranitar Ga naar gequote bericht
Eerst geschreven door: thimon Ga naar gequote bericht
Mijn advies is om gewoon lekker te blijven vissen en steeds een andere onderlijn te proberen. Ieder water vraagt om zijn specifieke aanpak. Daar dien je elke keer qua systemen en rigs weer op in te spelen. Succes!! Like


Oke bedankt. Worden er soms namen gegeven aan bepaalde soorten onderlijnen? (zoals knopen) Dan kan ik er enkele eens opzoeken.


Op onze site staan ontzettend veel rigs en systemen stap voor stap uitgelegd. In welke situaties je ze het beste kunt gebruiken enz enz. Al deze dingen kan je vinden aan de linkerkant op de site in het keuze menu. Kan niet missen!

Blijb

Doorzetten wordt beloond!
Tyranitar  
#5 Gepost : vrijdag 1 augustus 2014 20:08:25(UTC)
Tyranitar


5 ponder

Lid sinds: 16-7-2014(UTC)
Berichten: 16
België

Eerst geschreven door: thimon Ga naar gequote bericht
Eerst geschreven door: Tyranitar Ga naar gequote bericht
Eerst geschreven door: thimon Ga naar gequote bericht
Mijn advies is om gewoon lekker te blijven vissen en steeds een andere onderlijn te proberen. Ieder water vraagt om zijn specifieke aanpak. Daar dien je elke keer qua systemen en rigs weer op in te spelen. Succes!! Like


Oke bedankt. Worden er soms namen gegeven aan bepaalde soorten onderlijnen? (zoals knopen) Dan kan ik er enkele eens opzoeken.


Op onze site staan ontzettend veel rigs en systemen stap voor stap uitgelegd. In welke situaties je ze het beste kunt gebruiken enz enz. Al deze dingen kan je vinden aan de linkerkant op de site in het keuze menu. Kan niet missen!

Blijb



Ik heb het gevonden, bedankt!
thimon  
#6 Gepost : vrijdag 1 augustus 2014 20:16:36(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Eerst geschreven door: Tyranitar Ga naar gequote bericht
Eerst geschreven door: thimon Ga naar gequote bericht
Eerst geschreven door: Tyranitar Ga naar gequote bericht
Eerst geschreven door: thimon Ga naar gequote bericht
Mijn advies is om gewoon lekker te blijven vissen en steeds een andere onderlijn te proberen. Ieder water vraagt om zijn specifieke aanpak. Daar dien je elke keer qua systemen en rigs weer op in te spelen. Succes!! Like


Oke bedankt. Worden er soms namen gegeven aan bepaalde soorten onderlijnen? (zoals knopen) Dan kan ik er enkele eens opzoeken.


Op onze site staan ontzettend veel rigs en systemen stap voor stap uitgelegd. In welke situaties je ze het beste kunt gebruiken enz enz. Al deze dingen kan je vinden aan de linkerkant op de site in het keuze menu. Kan niet missen!

Blijb



Ik heb het gevonden, bedankt!


Blijb
Doorzetten wordt beloond!
Tyranitar  
#7 Gepost : zaterdag 2 augustus 2014 12:24:46(UTC)
Tyranitar


5 ponder

Lid sinds: 16-7-2014(UTC)
Berichten: 16
België

Bedankt voor de info!

Ik had laatst nog deze gemaakt.. Opmerkingen?

UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage
Tycho Leushuis  
#8 Gepost : zaterdag 2 augustus 2014 12:30:41(UTC)
Tycho Leushuis


15 ponder

Lid sinds: 2-2-2014(UTC)
Berichten: 176
Man
Nederland
Locatie: Flevoland

Bedankjes: 12 keer
Is 10 keer bedankt in 10 post(s)
Eerst geschreven door: Tyranitar Ga naar gequote bericht
Bedankt voor de info!

Ik had laatst nog deze gemaakt.. Opmerkingen?

UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage


ziet er netjes uit, wat eigenlijk bij het shrink tube is, is dat hij krommer moet, ik buig ze altijd zo krom als de standaard line aligners, en misschien is een anti tangle sleeve op de wartel aan de kant van de onderlijn ook geen overbodige luxe, dit helpt tegen het in de war gooien en duwt je haakaas van je lood af
CarpRespect!
johanv  
#9 Gepost : zaterdag 2 augustus 2014 15:42:48(UTC)
johanv


5 ponder

Lid sinds: 24-8-2012(UTC)
Berichten: 34

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
De beste onderlijn bestaat helaas niet.. Waarom zou je anders nog met andere onderlijnen gaan vissen? Dus...
Tycho Leushuis  
#10 Gepost : zaterdag 2 augustus 2014 15:47:42(UTC)
Tycho Leushuis


15 ponder

Lid sinds: 2-2-2014(UTC)
Berichten: 176
Man
Nederland
Locatie: Flevoland

Bedankjes: 12 keer
Is 10 keer bedankt in 10 post(s)
Eerst geschreven door: johanv Ga naar gequote bericht
De beste onderlijn bestaat helaas niet.. Waarom zou je anders nog met andere onderlijnen gaan vissen? Dus...


helemaal gelijk, er zijn wel onderlijnen die (op bepaalde wateren) beter werken dan de andere! Tyranitar, op wat voor soort wateren vis jij, en wat is de bodemgesteltheid op dat water, obstakels, visbestand bijv. veel kleine karper, veel grote karper, veel brasem? er zijn zoveel verschillende factoren om rekening mee te houden om de ene rig beter te laten werken in die omstandigheden dan een andere. zodra ik weet op wat voor soort wateren je vist zou ik wat specifiekere informatie aan jou kunnen geven. ik hoor graag van joud'oh!
CarpRespect!
Tyranitar  
#11 Gepost : zaterdag 2 augustus 2014 20:44:46(UTC)
Tyranitar


5 ponder

Lid sinds: 16-7-2014(UTC)
Berichten: 16
België

Eerst geschreven door: Tycho Leushuis Ga naar gequote bericht
Eerst geschreven door: johanv Ga naar gequote bericht
De beste onderlijn bestaat helaas niet.. Waarom zou je anders nog met andere onderlijnen gaan vissen? Dus...


helemaal gelijk, er zijn wel onderlijnen die (op bepaalde wateren) beter werken dan de andere! Tyranitar, op wat voor soort wateren vis jij, en wat is de bodemgesteltheid op dat water, obstakels, visbestand bijv. veel kleine karper, veel grote karper, veel brasem? er zijn zoveel verschillende factoren om rekening mee te houden om de ene rig beter te laten werken in die omstandigheden dan een andere. zodra ik weet op wat voor soort wateren je vist zou ik wat specifiekere informatie aan jou kunnen geven. ik hoor graag van joud'oh!


Ik vis meestal op een vijver waar wedstrijden gehouden worden. Er worden daar telkens 100'en vissen opgezet om de zoveel maand/jaar. Er zit daar echt ontzettend veel vis op voor een zeer kleine vijver (100m lang, 15-20m breed) en 2m diep. Heel erg veel karpers van een halve kilo tot karpers van 7-8kg. Ook veel brasem, voorn, kleine vis..
Ik vang daar normaal altijd wel een stuk of 4 karpers van +-5kg op 3 uurtjes. Er is een rietkant en er staan hier en daar palen in de grond en ook een pomp op het water.

Het 2de water waar ik vis is de Dender. Kanaal in België die vrij vervuild is en waar je vaak op de bodem vast ligt aan vanalles.

Vooral op de Dender heb ik al een hoop blanks gehad tegewoordig.. Tong
carp1996  
#12 Gepost : zaterdag 2 augustus 2014 21:26:42(UTC)
carp1996


20 ponder

Lid sinds: 5-7-2012(UTC)
Berichten: 283

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
normaal een enorm fan van een soepele onderlijn, maar heb gister toch voor het eerst met een stuggere D-rig gevist op een harde zand bodem. Het voordeel van de rig is dat je hem Bijna niet in de knoop kan werpen en hij vrijwel onzichtbaar is.
Ook heb ik met deze rig vannacht als enige van het hele water een vis mogen vangen, dit maakt mij vertrouwen in deze rig zeker groter!

*de rig lijkt op http://www.birdstackle.c...images/korda/iqd_rig.jpg maar dan heb ik hem zonder curved shank maar met een solar 101
Flo  
#13 Gepost : maandag 4 augustus 2014 06:29:40(UTC)
Flo


25 ponder

Lid sinds: 25-9-2012(UTC)
Berichten: 544
België

Bedankjes: 5 keer
Is 40 keer bedankt in 39 post(s)
Als je vaak blankt op de Dender zou ik eens een ander stukje van de rivier proberen.
Instant altijd vis gevangen daar, zeker geen moeilijk water en dan vooral naar de avond/nachtuurtjes Blij
Regelmatig je haak verversen, zeer veel stenen in de kant!
jori  
#14 Gepost : woensdag 20 augustus 2014 09:39:45(UTC)
jori


25 ponder

Lid sinds: 18-7-2010(UTC)
Berichten: 443

tja, ook per water weer verschillend...
ligt er veel wier, hebben vissen een harde bek, is er veel stroming, heb je veel modder, zit er veel dresuur?



dingen zelf uitzoeken is nog gewoon de sleutel tot succes.

bij de meeste vissers moeten alles worden voor gekauwd en zoeken zelf niks uit.
dat is juist vissen, dingen zelf uitzoeken en anders doen dan de grote meute. ga dingen uit testen en je weet precies wat wel goed en wat niet goed is. misschien kan het allemaal wel beter als dat de meeste mensen zeggen.
ik zoek meestal ook alles zelf uit en dat is wat vissen juist leuk maakt. kijken of iets beter kan....
behandel iedere karper met respect!
carpbuddy  
#15 Gepost : woensdag 20 augustus 2014 10:41:44(UTC)
carpbuddy


20 ponder

Lid sinds: 2-8-2014(UTC)
Berichten: 350
België
Locatie: eeklo

Bedankjes: 21 keer
Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
Eerst geschreven door: Tycho Leushuis Ga naar gequote bericht
Eerst geschreven door: Tyranitar Ga naar gequote bericht
Bedankt voor de info!

Ik had laatst nog deze gemaakt.. Opmerkingen?

UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage


ziet er netjes uit, wat eigenlijk bij het shrink tube is, is dat hij krommer moet, ik buig ze altijd zo krom als de standaard line aligners, en misschien is een anti tangle sleeve op de wartel aan de kant van de onderlijn ook geen overbodige luxe, dit helpt tegen het in de war gooien en duwt je haakaas van je lood af


Ik bevestig ook altijd bollie en pop up, alleen snij ik er altijd nog een stukje van zodat deze mooier op elkaar liggen.

Gebruik ook rig tube / lood op bevestigd meestal 85gr / kwartel en dan onderlijn te.
Ze hadden mij altijd gezegt de tube boven het lood, dat dit was zodat vis hem niet kon beschadigen.

mvg
Don't dream your life, But live your dream...
JustMoes  
#16 Gepost : woensdag 20 augustus 2014 14:37:28(UTC)
JustMoes


10 ponder

Lid sinds: 10-6-2013(UTC)
Berichten: 99

Bedankjes: 4 keer
Is 11 keer bedankt in 9 post(s)
In principe een goede onderlijn. Ik zou zelf alleen de hair langer maken zodat de afstand tussen de haak en het aas wat groter is. Wees niet bang om 2-3x je aaslengte als hairlengte te gebruiken!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.