logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's<12
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
whitey  
#21 Gepost : zaterdag 20 september 2014 08:44:06(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
@Carpphoto
Er zitten punten in waar ik het met je eens ben, enkel dat Carpbuddy snel opgeeft, dat is NIET zo, ik ken hem hier nu reeds enkele weken vanop het forum, en een opgever is het allerminst, het is enkel en alleen door zijn gebrek aan ervaring dat hij vragen stelt aan de forumleden, daar dient dit forum toch voor, om elkaar te helpen? Ik weet heel zeker dat Carpbuddy hier reeds heel veel van “onze tips” heeft opgestoken en dat hij die ook reeds heeft getest op “een water”.
Het karper vissen is de laatste 20-25 jaar zo enorm geëvolueerd dat het niet meer zo maar lukt om een lijntje uit te werpen en een karper, laat staan een bak te vangen (niet iedereen is een MCGyver), ik heb door gezondheidsredenen een break van 15 jaar in mijn vissen moeten inlassen, toen ik na al die jaren terug een hengelsportzaak binnenging, stond ik versteld van het aanbod, en wist ik niet eens meer wat te kopen! (wat is dit dan niet voor iemand die net begint te vissen??)
Volgens mij is Carbuddy heel leergierig (hij niet alleen) en stelt hij daarom veel vragen, binnen afzienbare tijd gaat hij door zijn ervaringen meer antwoorden kunnen geven dan vragen stellen, ik ben er een mooi voorbeeld van Schamen (denk ik).

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 20 september 2014 09:21:41(UTC)  | Reden: !!aanvulling!!

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
thanks whitey is 1x bedankt voor deze nuttige post.
carpbuddy op 20-9-2014(UTC)
carpbuddy  
#22 Gepost : zaterdag 20 september 2014 09:36:44(UTC)
carpbuddy


20 ponder

Lid sinds: 2-8-2014(UTC)
Berichten: 350
België
Locatie: eeklo

Bedankjes: 21 keer
Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
Eerst geschreven door: Carpphoto Ga naar gequote bericht
Carpbuddy,

Ik merk dat je heel erg snel opgeeft en graag anderen jou laat adviseren.
Niets mis mee met dat laatste, maar karpervissen is doorzetten en vooral: initiatief nemen
en je aanpassen aan de omstandigheden.


opgeven is het allerlaatste wat ik wil doen, ben op Storenso al meerdere malen geweest dagen na elkaar zonder resultaat.
toch blijf ik er gaan en proberen ook al zakt de moed soms.
mijn molens ging ik ook opgeven en door de winkel laten spoelen, ik bleef tips krijgen en proberen, tenslotte was het mij toch gelukt om dit zelf te doen. mijn onderlijntje had ik problemen mee ze zeiden dat mijn draad langs verkeerde kant liep, eerlijk gezegt begreep ik er niks van kwam elke keer op hetzelfde uit.dus heb ik gewoon een gekocht lijntje stap voor stap gedemonteerd en nagedaan wat mij dan ook een geslaagd resultaat gaf.
Mijn raad: vind een water waar je dingen kan vinden, uitzoeken, uitvinden, zelf kan beredeneren
wat je goed of fout doet. Op een water waar je er 25 vangt, is leuk,
kun je veel leren, maar gaat het minder, waarom is dat dan? Uitzoeken dus, inventiviteit.
Inspelen op de situatie.

Karpervissen is voor mij avontuur, nadenken als ik op de onthaakmat zit, observeren, reageren,
en proberen te vangen. Ik blank veel en en vaak vang ik er ook wel eens een of twee of...
Blanken hoort erbij. Je leert ervan. Ik vang graag, maar blanken zet je voeten terug op de grond:
he, er is iets mis gegaan, je gaat nadenken.


dat besef ik ondertussen wel, het hoort er nu eenmaal bij.

Als je op een moeilijk water komt en je vangt is het een teken dat je iets goed doet, vang je niets
dan is er iets mis. De vis wil niet of jij moet iets veranderen. Dit zet je aan tot actie, nadenken.
Neem de tijd een water te leren kennen en ga niet te gauw verkassen naar een andere water in een ander gebied.
Als ik hierboven zie - er wordt gesproken over Zelzate, volgens mij heb ik daar ook gevist.


zelzate was mijn begin water, weet ik ondertussen ook wel al een paar mooie stekjes liggen.
wat ik vooral merk op dit water is dat ze actief worden als het donker is, en overdag veel kan blanken.
heb mijn laatste nachtsessies er 2 gestrikt 1 van 5.5kg en 1 te van 10kg.
ook in zelzate blijf ik nog gaan, en proberen.

Uren maken, weten waar de vis zit, observeren, en desnoods mobiel zijn,
verplaatsen naar die andere stek verderop. Aanpassen dus, volg de vis en niet andersom.


ik ben het eens met jou, maar deze manier is makkelijker op een vijver dan kanaal vind ik persoonlijk.

Ik ben het eens met Big Carp "waarom 20 vergunningen" (bij wijze van spreken).
Richt je op 1 of misschien 2 wateren. Een makkelijke (om je frustrates kwijt te raken
en zelfvertrouwen te winnen) en 1 moeilijke. Die van Zelzate is er zo een.
Wil je daar vangen, vis dan precies, leer gooien, zit je een meter naast, dan is het blanken.


zover ik weet vis ik momenteel op 2 plekken, zelzate en kanaal beide zijn ze best moeilijk.
had daarbij 1 gemakkelijk betaalwater, waar ik reeds niemeer kom voor tijdje.
reden waarom ik er niemeer ga tegenwoordig doen ze elke dag wedstrijd en dat water word gewoon kapot gevist.
Ze voeren als gekken, doen koppelwedstrijd enz.. je zit met 50 man op een putje en 2 meter naast elkaar.
wat ik vind dat veel te veel hengel drukte veroorzaakt.

Quote:
ken ik niet
erg makkelijk antwoord, he?


makkelijk antwoord? ok bij deze denk je vast ik ben lui of wil alles op me schoot krijgen.
ik ga je een simpel voorbeeld geven: bentille kreek is niet ver van mijn deur.
heb al verschillende adressen geprobeerd maar ik kom niet op vis stek uit, ben al meerdere malen gaan kijken of ik vissers kan treffen maar ook dit was tevergeefs. Dus mocht ik de moeilijke manier niet willen dan zou ik niet gaan rondrijden en blijven zoeken toch? Denk dat beetje informatie met gewoon een adres niet zoveel gevraagd is toch?
Volgens mij rijd niemand op water, en is het leven al duur genoeg niet?



PS de wateren die je oppert, hoe zoek je de dingen uit? Zelf uitzoeken, je hebt internet, je bent jong, zoek uit,
laat niet een ander dat voor je doen, eerst zelf uitzoeken, wees avontuurlijk.
Dit is allemaal positief bedoeld!


ik weet dat dit goed bedoeld is en ik wil zeker dingen uitzoeken en moeite doen.
inderdaad Internet is een optie wat ik al meerdere malen geraadpleegd heb soms met resultaat soms zonder.
ik vraag niet waar de beste stek is, ik zocht alleen waters zodat ik vanaf daar kon beginnen.
Ik vermoed grotendeels dat forums voor zo redenen toch gemaakt zijn? vragen stellen elkaar helpen enz..

toch bedankt voor het antwoord
mvg
Succes


Don't dream your life, But live your dream...
Carpphoto  
#23 Gepost : zaterdag 20 september 2014 10:14:11(UTC)
Carpphoto


15 ponder

Lid sinds: 17-8-2014(UTC)
Berichten: 110
Man
Nederland
Locatie: Gelderland

Bedankjes: 4 keer
Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Carpbuddy,

Ik geloof best dat je er je best ervoor doet, alleen komt het vaak wel over alsof
je het jezelf graag makkelijk maakt, getuige je antwoord
Quote:
Ken ik niet

"Ken ik niet, maar ik wil het wel eens onderzoeken" zou misschien een ander, minder lui overkomend antwoord zijn Blij
Want die indruk wek je. Maar uit je antwoorden hierboven blijkt dat juist weer niet.
Ook weer positief bedoeld dus.

Je geeft nu eigenlijk pas goed weer hoe je bezig bent en waar, wat je doet om dingen uit te zoeken,
en dat werpt een heel ander licht op de zaak. Ik bied dan ook mijn welgemeende excuses
aan, want het blijft positief bedoeld wat ik schreef. Ik probeerde je te stimuleren, en ik
kreeg als resultaat uitgebreid antwoord, waaruit zelfs blijkt dat je erg veel moeite doet. Chapeau!Blijb

Ik heb misschien ook nog wel tips over Zelzate (je zult best denken wat doe die Hollander daar nou weer),
want ik heb er jaren geleden veel gevist toen ik nog in Middelburg (NL) woonde. Ik pakte toen de auto en reed naar
Zelzate om te vissen. Vandaar.

Wil je leren hoe rigs in elkaar steken, hier een goede link (weet niet of dat mag hier, maar doe het toch)
naar een rigboekje van Fox. Je leert hoe rigs in elkaar steken, hoe je ze moet knopen etc.
http://www.foxint.com/up...de/fox_rigguidedutch.pdf

Kijk eens of je "het grote karperboek" van Rini Groothuis op de kop kan tikken, die met de witte voorkant.
Een goed boek om te lezen met humor, verhalen, tips, uitleg en het was ook voor mij destijds de karperbijbel,
en dat is het voor mij nog. Hij schrijft zeer makkelijk en legt alles goed uit, en je leert ervan.

Morgen ga ik na 2 weken voeren en totaal niet vissen voor de eerste keer weer vissen. Gewoon geen tijd
en andere dingen gingen voor. Een ochtend vissen met hopelijk minstens één mooie vis op het Eilandwater.

Ik laat je wel weten hoe het gegaan is.

Succes!

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 20 september 2014 10:15:24(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

---------------------------------------------
http://carpphotopassion.wordpress.com/
Carpphoto  
#24 Gepost : zaterdag 20 september 2014 10:28:07(UTC)
Carpphoto


15 ponder

Lid sinds: 17-8-2014(UTC)
Berichten: 110
Man
Nederland
Locatie: Gelderland

Bedankjes: 4 keer
Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
@Whitey

Quote:
Het karper vissen is de laatste 20-25 jaar zo enorm geëvolueerd dat het niet meer zo maar lukt om een lijntje uit te werpen en een karper, laat staan een bak te vangen (niet iedereen is een MCGyver), ik heb door gezondheidsredenen een break van 15 jaar in mijn vissen moeten inlassen, toen ik na al die jaren terug een hengelsportzaak binnenging, stond ik versteld van het aanbod, en wist ik niet eens meer wat te kopen! (wat is dit dan niet voor iemand die net begint te vissen??)

Hier ga ik deels in mee. Er is veel gebeurd in 15 jaar, maar toch is de basis hetzelfde. Ik vis al 37 jaar met de pen op karper, de ene keer succesvol, de andere keer niet. Ik gebruik daarvoor oude spullen van soms 30 jaar of ouder (Hardy en Bruce en Walker hengels, Abu Cardinal C4 molens of Shakespeare Sigma 035 of 040, Berkley lijnen (zulke lijnen gebruik ik al 25 jaar, is nog steeds te koop), handgemaakte dobbers, Dinsmore zacht lood (geloof ik) en widegape haken van Gamakatsu (onder andere).

Of ik vis freelining, en dat deed ik 30 jaar terug ook niet anders. Je leert na al die jaren wel steeds bij, waardoor ik me niet blindstaar op de oude oldskool wijze en ook nieuwe technieken meepak en gebruik, zoals de hair tijdens het penvissen (soms dan) en vissen is leren en vissen is vooral vissen en niet vangen.

De commercie maakt het ons moeilijk door de verschillende methodes die je aangeboden wordt om te gaan vissen. Leuk, maar ik vis nog steeds als basis hetzelfde, met de pen, freelining of op de snelstromende rivier. De commercie wil geld verdienen, want karpervissen is big business. Begrijpelijk,maar daar moet je sosms doorheen prikken, en ja al doende leert men dat wel. Blij

Ik vind vissen leuk en als ik iemand daar mee kan helpen, waarom niet.

Vang ze en Succes!
---------------------------------------------
http://carpphotopassion.wordpress.com/
carpbuddy  
#25 Gepost : zaterdag 20 september 2014 10:56:45(UTC)
carpbuddy


20 ponder

Lid sinds: 2-8-2014(UTC)
Berichten: 350
België
Locatie: eeklo

Bedankjes: 21 keer
Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
Eerst geschreven door: Carpphoto Ga naar gequote bericht
Carpbuddy,

Ik geloof best dat je er je best ervoor doet, alleen komt het vaak wel over alsof
je het jezelf graag makkelijk maakt, getuige je antwoord
Quote:
Ken ik niet

"Ken ik niet, maar ik wil het wel eens onderzoeken" zou misschien een ander, minder lui overkomend antwoord zijn Blij
Want die indruk wek je. Maar uit je antwoorden hierboven blijkt dat juist weer niet.
Ook weer positief bedoeld dus.

Je geeft nu eigenlijk pas goed weer hoe je bezig bent en waar, wat je doet om dingen uit te zoeken,
en dat werpt een heel ander licht op de zaak. Ik bied dan ook mijn welgemeende excuses
aan, want het blijft positief bedoeld wat ik schreef. Ik probeerde je te stimuleren, en ik
kreeg als resultaat uitgebreid antwoord, waaruit zelfs blijkt dat je erg veel moeite doet. Chapeau!Blijb

Ik heb misschien ook nog wel tips over Zelzate (je zult best denken wat doe die Hollander daar nou weer),
want ik heb er jaren geleden veel gevist toen ik nog in Middelburg (NL) woonde. Ik pakte toen de auto en reed naar
Zelzate om te vissen. Vandaar.

Wil je leren hoe rigs in elkaar steken, hier een goede link (weet niet of dat mag hier, maar doe het toch)
naar een rigboekje van Fox. Je leert hoe rigs in elkaar steken, hoe je ze moet knopen etc.
http://www.foxint.com/up...de/fox_rigguidedutch.pdf

Kijk eens of je "het grote karperboek" van Rini Groothuis op de kop kan tikken, die met de witte voorkant.
Een goed boek om te lezen met humor, verhalen, tips, uitleg en het was ook voor mij destijds de karperbijbel,
en dat is het voor mij nog. Hij schrijft zeer makkelijk en legt alles goed uit, en je leert ervan.

Morgen ga ik na 2 weken voeren en totaal niet vissen voor de eerste keer weer vissen. Gewoon geen tijd
en andere dingen gingen voor. Een ochtend vissen met hopelijk minstens één mooie vis op het Eilandwater.

Ik laat je wel weten hoe het gegaan is.

Succes!


Je hoeft je zeker niet te excuseren, en inderdaad het komt misschien verkeerd over daar heb je een punt.
ik was reeds ook al op zoek naar boeken, kwam ik op 1 van sport vissen uit maar toch heb ik hem niet gekocht.
Waarom? ik wil mij alleen focussen op karper en enorm veel te weten komen over technieken en dergelijke.
ik ben pas een beginner en wil stap voor stap dingen onder de knie krijgen, voor ik me concentreer op andere zaken.
mijn neef vist al 10jaar op zelzate dus van deze vijver ben ik wel al wat te weten gekomen.
gisteren was ik ook even geweest merkte ik dat mijn bollie elke keer weg was, dus ik ga eens een ander lijntje nemen en proberen, hoop dat het dan opgelost is. eerst dacht ik dat mijn stop niet genoeg was aangedrukt maar 2de keer had ik het weer.
Toen zag ik dat er bepaalde takken in het water lagen wat ook een optie kan zijn.maar ik zal het wel vinden net paar nieuwe onderlijntje met tube gemaakt hopend op beter suc6. wat fox betreft ga ik het zeker eens bekijken, bedankt hiervoor. Zelzate zijn ze inmiddels ook al met bezig om een betaalwater van te maken en eens deftig te onderhouden.
wat bij deze meer interessant zal worden voor de vissers, heb al een deel van de plannen gehoord en als ze beginnen zal het zeker de moeite lonen om te gaan vissen.

mvg

Don't dream your life, But live your dream...
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (2)
2 Pagina's<12
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.