logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
timhammega  
#1 Gepost : woensdag 1 oktober 2014 16:31:31(UTC)
timhammega


5 ponder

Lid sinds: 27-4-2013(UTC)
Berichten: 25
Nederland
Locatie: sneek

hallo karpervissers,
de vraag is : kan ik met vee mais vissen
zo ja ... moet ik dit ook weken/koken?
want de boeren hebben weilanden vol met vee mais...
dat leek mij goedkoop voer...


mvg ,
tim
Sponsor
bertkamp  
#2 Gepost : woensdag 1 oktober 2014 19:45:30(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Je kunt beter 20kg gappen bij de welkoop, da's minder werk en net zo goedkoop.
thimon  
#3 Gepost : woensdag 1 oktober 2014 23:15:43(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
De meeste diervoeders verkopen de mais in zakken van 20 of 25 kilo. Dat moet je eerst minimaal 24 tot 48 uur laten weken. Koken hoeft niet per definitie... Maar is eigenlijk wel beter. Waarom? Omdat je dan het spul zeker weten zacht kookt, de gassen er uit kookt en zeker weet dat de vis het kan verteren. Nadeel is dat je voedingstoffen los kookt waar een vis behoefte aan heeft. En in veemais zit al bijzonder weinig voedingswaarde.

Succes!

Breede lach

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 31 maart 2015 19:26:34(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Doorzetten wordt beloond!
bertkamp  
#4 Gepost : donderdag 2 oktober 2014 00:01:31(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Ik denk dat Tim niet van plan was om het te kopen.
timhammega  
#5 Gepost : donderdag 2 oktober 2014 10:56:45(UTC)
timhammega


5 ponder

Lid sinds: 27-4-2013(UTC)
Berichten: 25
Nederland
Locatie: sneek

in iedergeval bedant voor de reacties .
het zou dus kunnen maar het is niet een aanrader...
mischien voor de winter??
ik was niet van plan om het te kopenBlij
sssst

mvg,
tim
Wesley_Peels  
#6 Gepost : donderdag 2 oktober 2014 17:33:20(UTC)
Wesley_Peels


5 ponder

Lid sinds: 23-10-2013(UTC)
Berichten: 32
Man
België

Bedankjes: 2 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Eerlijk gezegd he,

dicht in de buurt staat zo een een kilometer veld. En dat is potverdorie verleidelijk als je die mais zo ziet staan, roepend om met liefde geplukt te worden Mee eens
licensed  
#7 Gepost : zondag 29 maart 2015 16:54:32(UTC)
licensed


5 ponder

Lid sinds: 14-1-2012(UTC)
Berichten: 25
Man
België

Beste,

Die maïs is de landbouwer zijn broodwinning, dat dient niet om geplukt te worden.
Als je maïs wil, vraag het dan aan een landbouwer bij u in de buurt. Voor nog geen €30 per 100kg zal hij dat wel verkopen. Dat is dus 3 keer niks.

Je doet dat best in de maand oktober-november-december. Op die moment wordt de korrelmaïs geoogst.
Vers geoogste maïs is veel beter om even te weken en koken dan maïs die eerst gedroogd werd.
beumertje  
#8 Gepost : zondag 29 maart 2015 20:10:29(UTC)
beumertje


15 ponder

Lid sinds: 21-8-2014(UTC)
Berichten: 124
Man
Nederland
Locatie: in de achterhoek

Bedankjes: 3 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
het vee mais is niet allleen de korrel als je het bij een boer zou halen. Dit omdat de hete plant afgesneden word en in kleine stukjes 'gehakseld' word. Ik denk dat je beter elders je mais vandaan kunt halen
licensed  
#9 Gepost : dinsdag 31 maart 2015 15:15:46(UTC)
licensed


5 ponder

Lid sinds: 14-1-2012(UTC)
Berichten: 25
Man
België

Beumertje,

Maïs kan op drie manieren geoogst worden. De gehele plant die dan tot kleine stukjes verhakseld wordt zoals u bedoeld.
Ofwel alleen de kolven, dit gebeurt bij zoete maïs.
Ofwel enkel de maïskorrels oogsten (= dorsen).

Boeren die koeien hebben gaan meestal het grootste deel van hun areaal verhakselen (gehele plant) voor hun koeien.
Echter wordt er in België en Nederland ook heel veel maïs gedorsen. Dit om de maïskorrels te voederen aan kippen, varkens en karpers natuurlijk!

Bij mij gaat het al zo ver dat ik de maïsrassen navraag bij de boer. In de landbouwwereld is zetmeel in de korrel namelijk uiterst belangrijk voor de melkproductie.
Sommige rassen zijn top in zetmeelgehalte van de korrel. Ik gebruik meestal deze.
HarryO  
#10 Gepost : dinsdag 31 maart 2015 21:42:34(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Mais bij de boeren van het land plukken heeft geen zin.
De meeste mais gaat voor het volrijp is al door de hakselaar.
De mais die blijft staan om zuiver als mais (Kolven) geoogst te worden, zou je evt. kunnen
plukken maar is nog niet geschikt om als voer te gebruiken. Je moet het laten drogen want door het drogen
word het zetmeel gevormd. De normale granen worden in augustus geoogst, als de zon nog voldoende kracht heeft om de zaden in de aar te drogen. Is het droog genoeg dan komt de combine en gaat het graan maaien en dorsen. Meestal moet het graan dan nog nagedroogd worden. Mais echter, de kolven, is pas oogstrijp medio Oktober. Dan heeft de zon onvoldoende kracht om de mais in de kolven te drogen en de weersomstandigheden zijn dan ook natter. De mais die dan geoogst word is bij lange na niet droog genoeg om te gebruiken. Dus wil je veel zetmeel in de mais, zul je het toch eerst nog moeten drogen.

Dus timhammega de "vee mais" die jij bedoeld is zeker niet geschikt om mee te voeren in deze korrels zit amper zetmeel.
In de winter mag je de "vee mais" bij de boeren van het veld plukken. (als er dan nog mais staat)Schamen
En....bij de boeren in de weilanden staan meestal koeien. Enkel op de AKKERS van de boeren staat de mais.
Maar ik neem aan dat je dat ook bedoelde. Angel
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
licensed  
#11 Gepost : donderdag 2 april 2015 13:04:27(UTC)
licensed


5 ponder

Lid sinds: 14-1-2012(UTC)
Berichten: 25
Man
België

Eerst geschreven door: HarryO Ga naar gequote bericht
Mais bij de boeren van het land plukken heeft geen zin.
De meeste mais gaat voor het volrijp is al door de hakselaar.
De mais die blijft staan om zuiver als mais (Kolven) geoogst te worden, zou je evt. kunnen
plukken maar is nog niet geschikt om als voer te gebruiken. Je moet het laten drogen want door het drogen
word het zetmeel gevormd. De normale granen worden in augustus geoogst, als de zon nog voldoende kracht heeft om de zaden in de aar te drogen. Is het droog genoeg dan komt de combine en gaat het graan maaien en dorsen. Meestal moet het graan dan nog nagedroogd worden. Mais echter, de kolven, is pas oogstrijp medio Oktober. Dan heeft de zon onvoldoende kracht om de mais in de kolven te drogen en de weersomstandigheden zijn dan ook natter. De mais die dan geoogst word is bij lange na niet droog genoeg om te gebruiken. Dus wil je veel zetmeel in de mais, zul je het toch eerst nog moeten drogen.

Dus timhammega de "vee mais" die jij bedoeld is zeker niet geschikt om mee te voeren in deze korrels zit amper zetmeel.
In de winter mag je de "vee mais" bij de boeren van het veld plukken. (als er dan nog mais staat)Schamen
En....bij de boeren in de weilanden staan meestal koeien. Enkel op de AKKERS van de boeren staat de mais.
Maar ik neem aan dat je dat ook bedoelde. Angel


Daar ben ik het helaas niet mee eens Harry.
Maïs die pas gedorsen is, wordt zonder te drogen ook direct fijn gemalen voor varkens en koeien. Dat noemt men CCM. Dit gebruikt men in de dierenvoeding net omdat er zoveel zetmeel in zit, voor de energie die melkkoeien nodig hebben voor een hoge melkproductie.
Zetmeel is niks anders dan glucosemoleculen aan elkaar gekoppeld. Glucose wordt gemaakt door de fotosynthese. Het drogen van maïs heeft geen effect op de hoeveelheid zetmeel in de maïs. Natuurlijk stijgt het percentage zetmeel, dit omdat het gewicht afneemt en de hoeveelheid zetmeel gelijk blijft.
edwin  
#12 Gepost : donderdag 2 april 2015 15:17:29(UTC)
edwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 28-5-2010(UTC)
Berichten: 635
Man
Nederland
Locatie: Axel, Zeeland, Netherlands

Bedankjes: 27 keer
Is 55 keer bedankt in 45 post(s)
IDD mbt de zetmeel opmerking. Hoe denk je dat ze maiszetmeelpoeder produceren :-)
HarryO  
#13 Gepost : vrijdag 3 april 2015 20:20:48(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
licensed
Je zult wel gelijk hebben wat zetmeel betreft. Ben alweer meer dan 45 jaar boer af en in mijn tijd kwam net de veemais productie op gang.
Wat betreft. zoals jij het zegt, dat mais op het land gedorst en vermalen word, daarin geef ik je ook gelijk. Maar als ik dat vergelijk met de andere granen, die in augustus geoogst worden moet het wel heel erg mooi droog weer zijn willen deze granen niet nagedroogd worden. 20% vocht in graan is in augustus nog heel vaak aan de orde.
Dus dan zal het bij de oogstmais, waar het om de korrel gaat, en die laat in de herfst geoogst en gedorst word relatief een stuk hoger zijn. Dan schat ik het vochtgehalte toch richting de 45%, zoniet hoger.
Blijft het veevoer en kuilen de boeren het in oké maar wil je er bv. zoals edwin opmerkt, "maiszetmeelpoeder" van maken zal het toch moeten worden ingedroogd.

Blijft het feit dat "veemais"oftewel de snijmais niet echt geschikt is, deze korrels zijn nog lang niet "volrijpt".
Buiten het gegeven dat timhammega de mais niet kopen wil maar gewoon proletarisch wil winkelen.
Vraag mij af wat hij zou doen als de boer bij wie hij de mais heeft geplukt, hem volgt naar zijn stek en gewoon één van zijn hengels meeneemt en daarbij zegt, tja ik wou gaan vissen maar deze hengel is zo veel goedkoper dan dat ik er één moet kopen.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.