logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
carpbuddy  
#1 Gepost : woensdag 8 oktober 2014 19:55:07(UTC)
carpbuddy


20 ponder

Lid sinds: 2-8-2014(UTC)
Berichten: 350
België
Locatie: eeklo

Bedankjes: 21 keer
Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
Beste,

hoe meer ik denk, hoe meer vragen er komen.
Bij deze eens een paar lossen, benieuwd op jullie antwoord.

Waarom zijn er zoveel mensen die alleen in de zomer op karper vissen?
zou particles echt een verschil maken en meer vis opleveren?
waarom bestaat België grotendeels uit betaalwater en nl niet ?
waarom rekenen ze altijd om in pond en niet gewoon kg?
waarom zit er vaak alleen spiegel en schub op het water ?
waarom is karper moeilijk te strikken in vergelijking met andere vis?
is de karper s'nachts actiever of is dit een fabel?
waarom vissen mensen nog soms op de oude manier i.p.v moderne technologie?
lijn uitvaren/ dieptemeter/ fishfinder is dit eigenlijk nog vissen?
zou het verschil van hair echt verschil maken?
wat is nou werkelijk het wereld record ?
waarom is het ene water blanken normaal en het andere niet?
welk formaat neem je van pop up als je bollie 16mm is of 20 of 30?
zou de kleur echt een meerwaarde zijn ?

mvg
Don't dream your life, But live your dream...
Sponsor
HarryO  
#2 Gepost : woensdag 8 oktober 2014 22:36:56(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
carpbuddy
een oplossing voor al deze vragen is heel eenvoudig.
gewoon niet meer denken. Blij

Bij ons (op de MTS) stond een stelling op de muur geschreven waaraan ik meteen moest denken toen ik deze topic zag. het ging ongeveer zo.
Hoe meer je leert hoe meer je weet
Hoe meer je weet hoe meer je vergeet
Hoe meer je vergeet hoe minder je weet
Waarom zou je dan nog leren.


terug naar jouw "verlanglijstje"
Op de meeste vragen zijn zoveel verschillende antwoorden mogelijk (iedere visser heeft zijn of haar eigen mening daar wel over)

opm.
mijn oplossing voor je vragen was een grapje
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
carpbuddy  
#3 Gepost : donderdag 9 oktober 2014 03:37:51(UTC)
carpbuddy


20 ponder

Lid sinds: 2-8-2014(UTC)
Berichten: 350
België
Locatie: eeklo

Bedankjes: 21 keer
Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
Eerst geschreven door: HarryO Ga naar gequote bericht
carpbuddy
een oplossing voor al deze vragen is heel eenvoudig.
gewoon niet meer denken. Blij

Bij ons (op de MTS) stond een stelling op de muur geschreven waaraan ik meteen moest denken toen ik deze topic zag. het ging ongeveer zo.
Hoe meer je leert hoe meer je weet
Hoe meer je weet hoe meer je vergeet
Hoe meer je vergeet hoe minder je weet
Waarom zou je dan nog leren.


terug naar jouw "verlanglijstje"
Op de meeste vragen zijn zoveel verschillende antwoorden mogelijk (iedere visser heeft zijn of haar eigen mening daar wel over)

opm.
mijn oplossing voor je vragen was een grapje


de tekst heb je toch ook geleerd en niet vergeten Blij

Don't dream your life, But live your dream...
Flo  
#4 Gepost : donderdag 9 oktober 2014 08:52:45(UTC)
Flo


25 ponder

Lid sinds: 25-9-2012(UTC)
Berichten: 544
België

Bedankjes: 5 keer
Is 40 keer bedankt in 39 post(s)
alleen in de zomer vissen : Niet iedereen heeft evenveel tijd om te vissen en succeservaring is altijd leuk.Daarmee dat sommige mensen zich concentreren op de zomerperiode. Is ook de periode waar het gemakkelijkst vis kan gevangen worden. Aan de andere kant kanje het ook bezien als salonvissers die alleen bij goed weer buitenkomen, maar iedern z'n meug Knipoog

particles een verschil? : Hangt af van water tot water. Ene water kan soms bijna onbevisbaar zijn met particels wegens scholen witvis, aan de andere kant kan het patroondoorbrekend zijn als iedereen er met boilies vist. Een enkele maiskorrel op een klein voerbedje doet soms wonderen.

betaalwater of niet? : Ik ken de situatie in Nederland niet, maar ik ga ervan uit dat er ook tal van rivieren-kanalen-sloten-polders-plassen etc... zijn die openbaar zijn? In België kan je ze alvast niet allemaal op een jaar doen. (ook al is het hier niet zo overdreven rijk aan water)

Pond of kg? : Puur streek/landgebonden (een hollandse pond = 0,5 kg en niet gelijk aan een gewone(engelse) pond)

Spiegel of schub : heeft te maken met de uitzettingen of het origineel bestand. Veel schubkarpers zijn nakomelingen van wilde karpers. Zitten er spiegelkarpers dan is de kans groot dat die ooit zijn uitgezet (denk op de openbare waters maar aan de spiegelkarperprojecten)

moeilijk te strikken : Karpervissen is een hype geworden. Toen ik begon met vissen (en zo oud ben ik met mijn 26 lentes ook niet) wat dit nog altijd met een bamboestok en dergelijke. Het eerste wat de mensen nu kopen is bij wijze van spreken een voorboot terwijl ze een viszelf nog niet deftig kunnen drillen. Wat ik daarmee wil zeggen is dat karpers zeer belaagde sportvissen zijn. D.m.v. het internet is er een overvloed aan info over de vis zelf maar ook over visplaatsen. Doe er google Earth bij en geen water blijft ongemoeid. Op zeer veel waters is het laatste deceniuùm dressuur ontstaan en kent onze beschubde vriend de klappen van de zweep maar al te goed.

actief s'nachts : Karpers blijven zeker actief s'nachts. De vreesperiodes kunnen wel afhangen van het water en de jaarperiode. Aan jou om deze voor je desbetreffende put uit te pluizen.

oude manier of technologie? : Een mens moet niet perse overstappen naar nieuwe technologie als je zonder ook vis kan vangen. Wat is bijvoorbeeld leuker dan op een oldschool manier met een korst brood en lichte hengel te gaan vissen? Like Karpervissen evolueert zeer rap en elke dag komen nieuwe dingen bij. Sommigen hebben ook de indruk dat ze al het nieuwe moeten hebben of er geen vis meer op de mat komt. Is een virus dat vaker voorkomt bij vissers... keep it simple Knipoog

lijn uitvaren nog vissen? : Tuurlijk waarom niet. Neem dat je een spot wilt bevissen op 150-200m dan zal uitvaren verdomd handig zijn. Zeker bij een obstakelrijke bodem kan een dieptemeter van nut zijn. Waar ik wel wel van krijg is dat sommige vissers voor het minste hun bootje al te water laten. Dit resulteert erin dat veel vissers niet bepaald pro's meer zijn in het werpen!

hair? : Hair kan zeker het verschil maken. Ten eerste zal je door een hair de vis niet in de keel maar in de lip prikken, wat toch belangrijk is voor het behoud van de vis! Naargelang water en witvis kanje de lengte aanpassen zodat bijvoorbeeld brasems minder frequent gehaakt worden.

wereldrecord? : Euro Aqua Hongarije : spiegelkarper 101pond (46 pond)
Schub : Les Teillats 100 pond (RIP) zotte vis btw, moet je maar eens opzoeken!

Blanken of niet? : Heeft te maken met het visbestand, de dressuur en jou capaciteit om probleemoplossend te denken

formaat en kleur pop-up : Qua formaat valt het te bezien of je die wilt uitbalanceren. KLeiner formaat =>blijft meer tegen de grond plakken. Que kleur kan je eindeloos varieren. Let er wel op dat bepaalde kleuren beter zichtbaar zijn in diep water dan andere, en dat het kleurenspectrum van een karper verschilt van de onze


Ik hoop dat je iets met de antwoorden bent Blij
Collega's : feel free to add!

HarryO  
#5 Gepost : donderdag 9 oktober 2014 09:51:43(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Ik zal je mijn visie geven op je vragen.
Je zult zien dat er vele andere meningen volgen.
Met het gevolg dat je er weer een vraag bij hebt. Breede lach

Waarom zijn er zoveel mensen die alleen in de zomer op karper vissen?
Niet alle karpervissers zijn fanatica, en in de zomer is het nu eenmaal leuker vertoeven aan het water.
En...veel mensen hebben dan vakantie.
zou particles echt een verschil maken en meer vis opleveren?
Ik zou zeggen probeer het eens uit, als het geen verschil zou maken zou niemand het doen.
Door verschillend voedsel aan te bieden blijven ze langer zoeken op die plek.
waarom bestaat België grotendeels uit betaalwater en nl niet ?
Die vraag kan ik niet beantwoorden. Deels omdat een dergelijk iets niet mijn interesse heeft
waarom rekenen ze altijd om in pond en niet gewoon kg?
Het waren de Engelsen die het karpervissen populair hebben gemaakt, en die rekenen (nog altijd) in pounds
waarom zit er vaak alleen spiegel en schub op het water ?
Tja...Waarom zie je in Afrika zoveel negers en bij ons in Europa zoveel blanken.
Het zijn twee karpersoorten die, laten we zeggen, goed gedijen. Of anders gezegd als vergelijking, Waarom zijn er zoveel hetro mannen en vrouwen ten opzichte van homo en lesbo.
waarom is karper moeilijk te strikken in vergelijking met andere vis?
Een van de redenen is dat een karper schuwer is en voorzichtiger is in zijn aas keuze
is de karper s'nachts actiever of is dit een fabel?
Het "zicht"van een karper is net als bij ons s'nachts minder,dus zullen ze lijnen, lood , etc. moeilijker kunnen onderscheiden maar ik denk niet dat er verschil is tussen nacht en dag. Meestal zijn de (late) avond en (vroege) morgen de beste vangst mogelijkheden
waarom vissen mensen nog soms op de oude manier i.p.v moderne technologie?
Is een kwestie van keuze, de één vind pen vissen leuk, terwijl de ander (waaronder ik) het statisch vissen prefereert.
En weer anderen zweren bij de vaste stok. (iets waar ik met veel bewondering naar kan kijken)
lijn uitvaren/ dieptemeter/ fishfinder is dit eigenlijk nog vissen?
Ik zeg ja het hoort er tegenwoordig gewoon bij. Je kunt uren zitten priegelen om inzicht te krijgen in de bodem structuur, terwijl een rondje met een bootje met diepte meter je veel meer verteld. Er zullen mensen zijn die zeggen dat het nergens voor nodig is, maar dan kun je ook de beetmelder wegdoen.
zou het verschil van hair echt verschil maken?
Schamen In mijn topic "vervelende Brasem" kun je lezen dat verschil van hair wel degelijk invloed heeft.
wat is nou werkelijk het wereld record ?
Staat hier ergens op cf, al zijn daar ook weer twijfels over
waarom is het ene water blanken normaal en het andere niet?[color=blue][/color]
Laat ik het zo beantwoordden: Waarom kun je in een snackbar eerder een frietje scoren dan bij een bakker. Angel
welk formaat neem je van pop up als je bollie 16mm is of 20 of 30?
Afhankelijk van wat je bedoeling is. Moeten ze alle twee drijven of moet het een soort wafter worden.
L-O-R-E-N-Z-O gaf mij daar pas nog antwoord op. gewoon proberen, en telkens een ander soort pop-up nemen.Maak een rigje klaar en leg hem in een (emmer) water. wil je dat hij drijft? verander dan telkens je pop-up tot het aan je wensen voldoet.
Wil je het gedrag van een wafter, neem dan een pop-up die de normale boillie nog net optilt en snij dan telkens een stukje van de pop-up af tot dat de rig eigenlijk zweeft
zou de kleur echt een meerwaarde zijn ?
Karpers zijn niet alleen schuw maar ook nieuwsgierig, verandering van kleur kan dus best voordeel opleveren.

tip.
Koop eens een goed boek over karpervissen, veel,zo niet alle, van je gestelde vragen kun je daar in terug vinden.
En in een eerdere topic van je vroeg je naar de bezigheden van ons tijdens een sessie.
Dit is mogelijk een hele goede tijdsbesteding.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 9 oktober 2014 10:02:12(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
janz  
#6 Gepost : donderdag 9 oktober 2014 12:04:19(UTC)
janz


10 ponder

Lid sinds: 30-10-2012(UTC)
Berichten: 69

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Waarom zijn er zoveel mensen die alleen in de zomer op karper vissen?

Er zijn tegenwoordig veel jonge karpervissers bijgekomen, deze hebben in de zomer vakantie en dus meer tijd voor te vissen.
Verder natuurlijk ook het weer, niet iedereen heeft het er voor over om in de kou en de rregen te zitten.

zou particles echt een verschil maken en meer vis opleveren?

Ik Vis graag met particels, voornamelijk tijgernoten. Echter op de kanalen die ik bevis is het niet aangenaam in verband met de witvisNiet eens

waarom bestaat België grotendeels uit betaalwater en nl niet ?

Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat Nederland meer water heeft dan Belgie, waardoor het in Belgie makkelijker is mensen te laten betalen voor een water te bevissenThink

waarom rekenen ze altijd om in pond en niet gewoon kg?

Dit is gewoon streekgebonden, in Belgie is het meestal gewoon in kilogram

waarom zit er vaak alleen spiegel en schub op het water ?

Heeft met de uitzetting te maken, er staat een artikel over rijen en lederkarper in de nieuwe karper waarin ook wat word uitgelegd over de verschillende varianten en welke de meeste kans maken om te overleven.

waarom is karper moeilijk te strikken in vergelijking met andere vis?

Ik denk dat dit een van de meest beviste soorten is, samen met het feit dat ze ook steeds worden teruggezet.

is de karper s'nachts actiever of is dit een fabel?


Dit hangt denk ik van water tot water af

waarom vissen mensen nog soms op de oude manier i.p.v moderne technologie?

Ik vind het ook leuk om nog eens zoals vroeger te vissen, bijna geen matriaal en gewoon met drijvende korsten.Sommige dingen die ik als heb meegemaakt als ik heel jong was gaan me altijd bijblijven Blij

lijn uitvaren/ dieptemeter/ fishfinder is dit eigenlijk nog vissen?

Ik vind dat iedereen zijn eigen visserij moet bepalen, laatje niet beinvloeden wat anderen van je vinden, tenzij men je iets bijbrengt ivm visveiligheid

zou het verschil van hair echt verschil maken?

Ik heb enkel ervaring met het pen- of drijvend vissen zonder hair, dus ier kan ik niet op antwoorden

waarom is het ene water blanken normaal en het andere niet?

Veel heeft volgens mij te maken met hoeveel het bevist word, de karpers gaan voorzichtiger azen op het ene water dan op het andere.
Verder kan de hoeveelheid voer die erin gaat ook een rol spelen.

welk formaat neem je van pop up als je bollie 16mm is of 20 of 30?

Als mijn boilie 16mm is neem ik mijn pop-ups 12 mm

zou de kleur echt een meerwaarde zijn ?

Dat denkik wel, de karper zijn nieuwsgierigheid kan worden geprikkeld wanner hij jou pop-up ziet en dit kan leiden tot een aanbeet waar er anders misschien geen geweest zou zijn.
carpbuddy  
#7 Gepost : donderdag 9 oktober 2014 18:10:57(UTC)
carpbuddy


20 ponder

Lid sinds: 2-8-2014(UTC)
Berichten: 350
België
Locatie: eeklo

Bedankjes: 21 keer
Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
@ Flo ik had een did gezien van pro line en daar zeiden ze dat nl 70% bestond uit openbaar water en België omgekeerd.

@ Harry binnekort ging ik sowieso een boek halen zijn er meerdere dat ik al op het oog heb.

Ik had vernomen dat een karper pas vanaf 3meter in helder water het aas zag liggen.

wat ik me eigenlijk ook afvraag is waarom een voerboot op Veel waters verboden is?
Don't dream your life, But live your dream...
HarryO  
#8 Gepost : donderdag 9 oktober 2014 18:47:43(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Ik ken maar weinig wateren waar een voerboot verboden is.Als het al verboden is zijn het veelal de kleinere btw waar dan ook voeren verboden is. en waar de hengeldruk zeer hoog is.
Meestal zijn dat de wateren waar je met je rug naar het water het aas/boillie een de haak moet doen.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Flo  
#9 Gepost : vrijdag 10 oktober 2014 06:11:16(UTC)
Flo


25 ponder

Lid sinds: 25-9-2012(UTC)
Berichten: 544
België

Bedankjes: 5 keer
Is 40 keer bedankt in 39 post(s)
België 70% betaalwater? Amai dan moet ik er nog veel vinden denk ik

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 10 oktober 2014 06:12:07(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

janz  
#10 Gepost : vrijdag 10 oktober 2014 10:11:56(UTC)
janz


10 ponder

Lid sinds: 30-10-2012(UTC)
Berichten: 69

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Eerst geschreven door: carpbuddy Ga naar gequote bericht
@ Flo ik had een did gezien van pro line en daar zeiden ze dat nl 70% bestond uit openbaar water en België omgekeerd.

@ Harry binnekort ging ik sowieso een boek halen zijn er meerdere dat ik al op het oog heb.

Ik had vernomen dat een karper pas vanaf 3meter in helder water het aas zag liggen.

wat ik me eigenlijk ook afvraag is waarom een voerboot op Veel waters verboden is?


De dunne lijn van Luc de Baets mag zeker niet ontbreken, zeer leerrijk boekLike
carpbuddy  
#11 Gepost : vrijdag 10 oktober 2014 20:00:01(UTC)
carpbuddy


20 ponder

Lid sinds: 2-8-2014(UTC)
Berichten: 350
België
Locatie: eeklo

Bedankjes: 21 keer
Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
Eerst geschreven door: Flo Ga naar gequote bericht
België 70% betaalwater? Amai dan moet ik er nog veel vinden denk ik


meer dan de helft was allesinds betaal water, had dit gehoord op de van pro line.
Don't dream your life, But live your dream...
JustMoes  
#12 Gepost : vrijdag 24 oktober 2014 08:49:26(UTC)
JustMoes


10 ponder

Lid sinds: 10-6-2013(UTC)
Berichten: 99

Bedankjes: 4 keer
Is 11 keer bedankt in 9 post(s)
Eerst geschreven door: Flo Ga naar gequote bericht
België 70% betaalwater? Amai dan moet ik er nog veel vinden denk ik


In Nederland geloof ik ook niet dat er 30% betaalwater is. Dat is velen malen minder..

Carpphoto  
#13 Gepost : vrijdag 24 oktober 2014 09:21:13(UTC)
Carpphoto


15 ponder

Lid sinds: 17-8-2014(UTC)
Berichten: 110
Man
Nederland
Locatie: Gelderland

Bedankjes: 4 keer
Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
In nederland heb je o.a. water:
* dat natuurgebied is en verboden te vissen
* dat natuurgebied is en waar wel gevist mag worden
* wateren die in de Vispas zitten
* wateren die in beheer bij HSV's zijn
en enkele Betaalwateren.

Zover ik weet alleen te boeken via visreisorganisaties,
of misschien wel direct, maar dan weet ik ze niet te vinden.
Let wel ik zoek dan ook niet op betaalwateren in het algemeen.

Ik geloof best dat veel wateren in Belgie prive zijn en dat de eigenaar ze
uitbaat dmv dagkaarten en daarmee als betaalwater worden gezien.
Voor de uitbater een extra verdienste denk ik?
Heb zelf gevist in Vlaanderen en kocht dag/weekkaarten. Voorzieningen waren er niet.
Duur vond ik het ook niet.
---------------------------------------------
http://carpphotopassion.wordpress.com/
carpbuddy  
#14 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 23:24:19(UTC)
carpbuddy


20 ponder

Lid sinds: 2-8-2014(UTC)
Berichten: 350
België
Locatie: eeklo

Bedankjes: 21 keer
Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
Eerst geschreven door: Carpphoto Ga naar gequote bericht
In nederland heb je o.a. water:
* dat natuurgebied is en verboden te vissen
* dat natuurgebied is en waar wel gevist mag worden
* wateren die in de Vispas zitten
* wateren die in beheer bij HSV's zijn
en enkele Betaalwateren.

Zover ik weet alleen te boeken via visreisorganisaties,
of misschien wel direct, maar dan weet ik ze niet te vinden.
Let wel ik zoek dan ook niet op betaalwateren in het algemeen.

Ik geloof best dat veel wateren in Belgie prive zijn en dat de eigenaar ze
uitbaat dmv dagkaarten en daarmee als betaalwater worden gezien.
Voor de uitbater een extra verdienste denk ik?
Heb zelf gevist in Vlaanderen en kocht dag/weekkaarten. Voorzieningen waren er niet.
Duur vond ik het ook niet.


in België is het inderdaad vaak met dagkaarten of jaar abonnement.
wat voorzieningen betreft is het wel wat minder, of er zou een cafetaria moeten aanwezig zijn.
welke vraag ik wel vaak hoor van andere vissers : waar gaat het geld heen, aangezien ze geen veranderingen ontdekken.

mvg
Don't dream your life, But live your dream...
Carpphoto  
#15 Gepost : zondag 26 oktober 2014 00:18:35(UTC)
Carpphoto


15 ponder

Lid sinds: 17-8-2014(UTC)
Berichten: 110
Man
Nederland
Locatie: Gelderland

Bedankjes: 4 keer
Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Quote:
welke vraag ik wel vaak hoor van andere vissers : waar gaat het geld heen

da's duidelijk. In de eigen zak. Uitbaten heet dat ........
---------------------------------------------
http://carpphotopassion.wordpress.com/
HarryO  
#16 Gepost : zondag 26 oktober 2014 08:29:46(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Op zich is dat geen probleem.
Als je niet kunt zien dat er iets aan het betaalwater(tje) wordt gedaan, wil nog niet zeggen dat er onderwater niets gebeurt.
Zoals roet maaien of vis uitzetten.
Mij maakt het niet uit wat de "uitbater" met de entre gelden doet. (Mocht ik het er niet mee eens zijn, kom ik er niet terug)
Belangrijker vind ik dagt er rust heerst er ruimte is en er niet te veel mensen vissen.
Ga zelf bij mij in de buurt wel eens naar zo'n watertje toe. (20 euro voor een jaarkaart)
Is een klein watertje dus moet je schipperen met andere vissers.
Alleen gebeurt het mij te vaak dat er vissers komen, tegen over je gaan zitten en hun lijn zonder te vragen in het water kwakken.
en in het ergste geval over mijn lijn heen
Als ik dan mijn lijn inhaal (ik heb niet graag dat er een lijn over de mijne ligt) Kijken ze heel verwonderd, en als ik dan opnieuw in gooi (over hun lijn) beginnen ze te schreeuwen van dat ik over hun lijn gooi.
Maar goed dat is een ander verhaal zal er een topic over startenAngel
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.