logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
HarryO  
#1 Gepost : donderdag 6 november 2014 19:32:08(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Vandaag 3 maal een losser gehad aan 3 verschillende rigs.
Elke keer een pracht dril maar op het laatst 4 tot 6 mtr voor me gaan ze los.
Drie keer een ander rigje gebruikt.
Op de foto's de rigjes
de bovenste is de eerste rig
daarna de middelste met een schot on the hook
en de laatsts losser is de onderste rig. tussen haak en boilie zit ca 3 cm.
Sorry voor de onduidelijke foto's
Haakjes zijn scherp rigjes zijn tussen de 15 en 18 cm lang.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 6 november 2014 19:39:04(UTC)  | Reden: aanvulling

HarryO heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
2014-11-06 17.29.41.jpg
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Sponsor
Carpaco97  
#2 Gepost : donderdag 6 november 2014 19:49:46(UTC)
Carpaco97


15 ponder

Lid sinds: 18-10-2013(UTC)
Berichten: 124
Man
Nederland
Locatie: Bergeijk

Bedankjes: 19 keer
Is 17 keer bedankt in 17 post(s)
hallo HarryO,


wat vervelend dat je er 3 hebt gelost, Ik zal eens kijken of ik je kan helpen..

Bij de eerste rig zou ik (persoonlijk) met een stukje tube de hair in de bocht op de hoogte van de weerhaak plaatsen.

Bij de middelste rig heb je het lood te dicht bij de weerhaak hebt zitten probeer deze wat verder van de weerhaak te plaatsen.

En bij de laatste rig zou ik krimpkous wat korter maken en buigen in plaats van recht te krimpen, ook zou ik de hair wat korter maken tot een centimeter of 1/1.5 cm.

hopelijk verhinderen mijn tips nu de lossersBlijb

Mvg Aaron

Bewerkt door de gebruiker donderdag 6 november 2014 19:52:19(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

wie het kleine niet eerd,is het grote niet weerd.

Like and Share my page on Facebook--> www.facebook.com/CarpfishingDeKempen
HarryO  
#3 Gepost : donderdag 6 november 2014 20:31:54(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Carpaco97

Dank je voor de info.
Het loodje op de haak kan makkelijk schuiven mogelijk is deze bij het neerleggen verschoven.
Ik dacht dat het ook de bedoeling was dat dit loodje makkelijk schuiven moest.
Heb daar een uitleg van gezien en daar werd gezegd dat je bij plaatsing van de rig en voor de worp het loodje dicht bij de weerhaak moest zetten, Dit zou de inhaking vergroten. Eenmaal gehaakt zou het loodje vanzelf naar achteren schuiven als het haakje zich beter zet.
Bij de laatste rig met lange hair. Deze heb ik gekozen omdat de andere 2 kortere hairs ook losten.Klopt de krimpkous is te lang, is intussen veranderd.
Dus ik weet het niet meer. Moet de hair nou lang of kort zijn.
Ik gebruikte eerder altijd rigjes met een hair zoals de eerste twee, ongeveer 1 tot 1,5 cm tusse haak en boilie. Soms ook strak tegen de haak. losten nooit.
Het was niet alleen vandaag maar het is me de afgelopen week al vaker overkomen.
En altijd op het zelfde water. Ik weet dat daar karpers rond zwemmen met stuk getrokken bekken, omdat er mensen zijn die op dit watertje, waar je makkelijk overheen kunt gooien, met gevlochten lijn vissen.
Maar het kan toch niet zo zijn dat ik alleen deze vissen aan de haak krijg.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 6 november 2014 20:35:43(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Tycho Leushuis  
#4 Gepost : donderdag 6 november 2014 20:47:15(UTC)
Tycho Leushuis


15 ponder

Lid sinds: 2-2-2014(UTC)
Berichten: 176
Man
Nederland
Locatie: Flevoland

Bedankjes: 12 keer
Is 10 keer bedankt in 10 post(s)
hoe drillt u? de laatste paar meters voor het net wordt er wel vaker een vis gelost omdat er niet goed genoeg gedrillt wordt (zeg niet dat het bij u het geval is) maar misschien is dat ook 1 van de redenen. speelt naar mijn mening in 95% van de gevallen meerdere factoren mee waarom iemand een vis verspeelt en meestal niet 1 reden
CarpRespect!
Carpaco97  
#5 Gepost : donderdag 6 november 2014 21:18:41(UTC)
Carpaco97


15 ponder

Lid sinds: 18-10-2013(UTC)
Berichten: 124
Man
Nederland
Locatie: Bergeijk

Bedankjes: 19 keer
Is 17 keer bedankt in 17 post(s)
Eerst geschreven door: Tycho Leushuis Ga naar gequote bericht
hoe drillt u? de laatste paar meters voor het net wordt er wel vaker een vis gelost omdat er niet goed genoeg gedrillt wordt (zeg niet dat het bij u het geval is) maar misschien is dat ook 1 van de redenen. speelt naar mijn mening in 95% van de gevallen meerdere factoren mee waarom iemand een vis verspeelt en meestal niet 1 reden


ook daar sluit ik me erbij aan!

Het kan ook aan het drillen liggen maar ook aan je hengel, er zijn hengels die zijn gemaakt waarmee je kort op de kant of onder de boot kan drillen zonder moeite of dergelijke..! Maar je kan natuurlijke met elke hengel kort op de kant drillen maar meestal met wat meer moeite.. Met mijn oude hengels moest ik altijd naar achter lopen zodat de andere de vis kon scheppenNiet eens dat is natuurlijk minder fijn..
wie het kleine niet eerd,is het grote niet weerd.

Like and Share my page on Facebook--> www.facebook.com/CarpfishingDeKempen
thanks Carpaco97 is 1x bedankt voor deze nuttige post.
beumertje op 6-11-2014(UTC)
HarryO  
#6 Gepost : donderdag 6 november 2014 21:20:29(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Tja .. hoe leg ik dat uit.
Laat ik het zo uitleggen. tijdens de dril laat ik de karper moe worden. d.w.z ik laat hem rustig lopen als hij een run neemt en haal vervolgens weer binnen. pas als de karper boven water komt draai ik hem naar mij toe en als hij moe gestreden is land ik hem.
Zo heb ik het altijd gedaan, en heb er weinig verspeeld, alleen nu op deze put heb ik te veel lossers.
Als ik ze vroeger verspeelde was dat net voor het landingsnet en gaf ik de schuld aan mijn hebberigheid.
Maar zoals nu na een dril en dan een meter of 5 voor mij lossen en ook nog zo soepel, amper terugslag op mijn hengel. Als ze eerder vlak voor het net losten vloog het lood voorbij mijn hengel door de terugslag.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
HarryO  
#7 Gepost : donderdag 6 november 2014 21:32:55(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Als het aan mijn hengel(s) zou liggen had ik daar eerder ook last van moeten hebben dacht ik.
Een van mijn hengels is een eigenbouw van wie weet ik zo niet.
Het zijn beiden hengels van 3.60 van 2,5 en 2,75 lb.
Zijn soepele hengels, vooral de eigenbouw.
Ik heb altijd zonder problemen zelf kunnen landen.
Dit is een klein putje waar veel gevist word, de karpers kennen het klappen van de zweep, echt een zware dril zul je daar niet hebben, mogelijk zit daar het probleem?
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
beumertje  
#8 Gepost : donderdag 6 november 2014 21:44:43(UTC)
beumertje


15 ponder

Lid sinds: 21-8-2014(UTC)
Berichten: 124
Man
Nederland
Locatie: in de achterhoek

Bedankjes: 3 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Hee harry wat zuur dat het zo gaat.
Je kunt dus nog wel aanbeten krijgen daar. In de zomer was dat anders heb ik gehoord.
Als je zo drilt lijkt mij ook niet dat je te hebberig bent of het forceerd op het laatste moment.
Mischien dat je een ander haak type kunt proberen? Een curve ipv een klauw oid.
En dan op 1 van de 1e 2 manieren.
HarryO  
#9 Gepost : donderdag 6 november 2014 21:59:02(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Ja ze beginnen daar weer goed te bijten.
Het derde rigje gepakt omdat ik ten einde raad was.
Bij mijn problemen in Hardenberg met die brasems, werd mij aangeraden een lange hair te nemen.
Zal eens op internet kijken wat ik aan haakjes kan bestellen.
Heb nog niet echt veel nodig op dit moment, meestal wacht ik met bestellen tot ik meerdere dingen te gelijk in één bestelling kan doen. En van Aalst heeft ze niet. Het beste wat hij heeft is Gamakatu
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
beumertje  
#10 Gepost : donderdag 6 november 2014 22:08:41(UTC)
beumertje


15 ponder

Lid sinds: 21-8-2014(UTC)
Berichten: 124
Man
Nederland
Locatie: in de achterhoek

Bedankjes: 3 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Dat is mooi, zal wel veel rustiger zijn weer.
Klopt v aalst heeft die laatste vandaag toevallig nog naar gekeken. Weet niet of een andere haak uitkomst bied maar proberen kan geen kwaad lijkt me
Carpphoto  
#11 Gepost : donderdag 6 november 2014 23:11:28(UTC)
Carpphoto


15 ponder

Lid sinds: 17-8-2014(UTC)
Berichten: 110
Man
Nederland
Locatie: Gelderland

Bedankjes: 4 keer
Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Harry,


Wat mij opvalt aan de bovenste rig, is dat de tube licht gebogen is, die zou
wat mij betreft meer gebogen kunnen worden, en niet te lang laten zijn.
Als je een rechte lijn zou trekken van de punt richting het oog, zou de tube
in het verlengde evan die denkbeeldige lijn moeten stoppen. ben je er nog? Het is lastig uitleggen.
De bovenste haak heeft volgens mij ook een vrij lange steel. Door de tube verleng je
de steel nog meer, waardoor je wellicht missers kunt krijgen, de draaiing is dan niet optimaal.

De shot on the hook, tja, ik heb er nooit mee gevist, kan er niets over zeggen. De theorie is goed,
en volgens mij gebruik je hier de zelfde haak. De kromming van de tube vind ik hier weer wel goed.
De shot on the hook komt te dicht bij de weerhaak, waardoor de vis wellicht niet goed gehaakt
wordt, omdat de "opening" van de weerhaak dichtgezet wordt door de shot on the hook.


De derde rig is wéér een andere haak, waar ik helemáál geen kromming in de tube zie.

De lengte van de hair van de onderste haak zou ik aanhouden, met een wide gape haak met een
niet te lange steel. haak die net op het randje zit qua lengte steel:
Gamakatsu A1 G-Carp Super hook. Een andere haak qua model: Korda Kaptor wide gape model,
al ben ik niet zo'n fan van Korda. Het gaat om het type haak ter verduidelijking.

Is de rig gemaakt van stijf materiaal? Zoja dan zou ik eens gaan kijken naar soepele lijn
voor je rigs, voor een betere draaiing. De haak moet in de onderlip belanden,
die hard en stevig is in tegenstelling tot de zijkant van de bekken van de vissen
die er rondzwemmen, die hebben uitgescheurde bekken, begreep ik.

Tips:
1. controleer altijd je haken na elke inworp en elke gevangen vis
2. slijp desnoods de haakpunt bij met een nagelvijl of speciale haakvijlen.
Vijl echter nooit teveel, dit brengt meer schade toe dan je wilt.
3. een nieuwe haak uit een doosje of verpakking is niet altijd scherp meer,
ook al doen de fabrikanten nog hun best. In de doos/verpakking kan de haakpunt
gebogen zijn door de andere haken in de doos, of door de verpakking.

Hier een link naar een artikel van mij die ik geschreven heb over de haak:
http://carpphotopassion.....com/2013/09/15/de-haak/

succes!
---------------------------------------------
http://carpphotopassion.wordpress.com/
HarryO  
#12 Gepost : vrijdag 7 november 2014 00:06:53(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
carpphoto
bedankt voor deze info
als ik met deze eerste twee haken de handpalm test doe bijten ze goed in mijn hand.
Ze pakken de karper wel maar niet goed dus.
Wat de shot on the hook betreft het loodje schuift makkelijk over de haak en afgekeken op het volgende filmpje. https://www.youtube.com/...bedded&v=itbUhC1pG6w
hierin word gezegd dat het loodje dicht tegen de weerhaak moet zitten vandaar dat het zo is uitgevoerd.
mogelijk dat door de lichte schuiving bij het neerleggen het loodje op de weerhaak is gekomen. Maar dat is door de miserabele foto niet goed te zien.
Ik ben al op internet aan het neuzen naar andere haken. dank voor het vermelden van de merknamen zoekt iets makkelijker. kan daarbij gewoon het zesje aanhouden?
Bertkamp heeft mij al uitgelegd/voorgedaan hoe en hoelang je de tube/krimpkous moet laten zijn.
en inderdaad spreken jullie over het zelfde. De tweede en derde haak zijn dezelfde, mogelijk door de krimpkous een iets vertekend beeld. deze rig was nog een oude die was blijven zitten in mijn box en die ik heb gekozen om zijn lange hair krimpkous is inmiddels aangepast
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
bertkamp  
#13 Gepost : vrijdag 7 november 2014 00:15:54(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Lengte van de hair van rigje 1 en 2 is ok
Lengte van de krimpkous kan, maar mag nog wel korter, kromming zoals rigje 2 houden (als je de krimpkous opnieuw warm maakt kun je weer buigen).
Je gebruikt klauwhaakjes, niet meer doen, volgende keer rechte puntjes kopen.
De karper daar heeft een zachte bek, daarom moet je ervoor zorgen dat de haak zoveel mogelijk in het midden van de onderlip haakt.
Shot on the hook helpt daarbij, maar ook de lengte van de onderlijn.
15 tot 18 cm is ok voor normale omstandigheden, maar het lijkt erop dat dat hier te lang is, maak ze maar eens 10 tot 13.
HarryO  
#14 Gepost : vrijdag 7 november 2014 06:49:24(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Bert bedankt voor je info
Wat is het nadeel van klauwhaken ten opzichte van haken met rechte punt?
Het was gisteren juist een dag dat ze zin hadden om te bijten.En dan gebeurt dit
vannacht er eens rustig over geslapen en deze morgen dus weer vroeg en helder wakker zat ik te denken
deze drie rigjes haakten dus wel,zou het niet kunnen zijn dat omdat de vis hier niet veel weerstand bied de haak zich niet goed wil zetten. gehaakt op ongev. 50 mtr werpafstand. Telkens met de "eigenbouw" hengel deze is heel soepel en echt met een tik aanslaan gaat moeilijk.
Andere mogelijkheid waar ik aan zat te denken is dat de vis hier gewend is. En dus voorzichtig het aas opneemt waardoor de haak net niet ver genoeg word opgenomen. zou een kleiner haakje hier niet beter zijn. Deze zijn maat 6
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
whitey  
#15 Gepost : vrijdag 7 november 2014 07:43:56(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
@HarryO: ik heb vroeger ooit eens (bijna) hetzelfde meegemaakt, toen heb ik van een heel bekend karper visser die ook een hengelsportzaak heeft in Belgie de tip gekregen om met kleinere haken te vissen, ja zelfs "maar" een maatje 8, omdat die kleinere haken net meer vlees (vis) nemen, zodat de haak eigenlijk vol vlees (vis) zit en dan ook moeilijker lost, volgens dezelfde informant heeft een karper zijn dikste onderlip in de zomer, dan maakt het dus niet zoveel uit of de haak dan iets groter is, maar deze tijd van het jaar vermageren de karpers wat, dus is de onderlip dan niet meer zo dik en kan een kleinere haak voor u de oplossing zijn, doordat hij dan ook vaster in de onderlip zit.
Velen denken waarschijnlijk dat je om (grote) karpers te vangen, ook grote haken moet gebruiken, maar dit is niet altijd even waar. (en ja dat weet ik uit ondervinding)

Anderen gaan hier waarschijnlijk zoals veelal een ander oordeel over hebben, maar het is het proberen waard denk ik.

suc6 m8......en laat maar es iets weten.

grtz

PS. dat haken document van Carpphoto is Top! (had ik al es eerder gezegd ook).

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 7 november 2014 07:49:43(UTC)  | Reden: !!aanvulling!!

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
bertkamp  
#16 Gepost : vrijdag 7 november 2014 10:26:44(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Eerst geschreven door: whitey Ga naar gequote bericht
maar deze tijd van het jaar vermageren de karpers wat, dus is de onderlip dan niet meer zo dik

Je blijft je verbazen over zoveel onzin.
De karper komt nu juist aan omdat ze zich volvreten voor de winter, daarom is het najaar ook zo'n goede tijd.

Harry, haakjes met rechte punt prikken beter.
De losschieters worden waarschijnlijk veroorzaakt door het op de verkeerde plaats haken.
Verkeerde plaats is overal behalve midden in de onderlip.
Als je haak binnen in de bek zit in het zachte vlees kan hij gaan wandelen(snijden), als de vis dan voor de kant komt en je tilt je hengel op verander je de hoek van de lijn zodanig dat hij daardoor losschiet.
Kleine haakjes worden inderdaad beter gevuld met vlees, maar het verschil tussen 6 en 8 zal niet veel uitmaken, bovendien heeft Harry geen haakjes 8 in zijn koffertje.
Carpphoto  
#17 Gepost : vrijdag 7 november 2014 11:32:27(UTC)
Carpphoto


15 ponder

Lid sinds: 17-8-2014(UTC)
Berichten: 110
Man
Nederland
Locatie: Gelderland

Bedankjes: 4 keer
Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Ik sluit me aan bij Bert, we zeggen hetzelfde.

Je kunt proberen haakmaat 8 of zelfs 10 te gebruiken, als het maar een rechte punt is.
Knoop opnieuw, 10-13 cm, lange hair of zoals rig 1+2 (2 bovenste), haak 6/8/10 met rechte punt,
tube met lichte kromming.

Laat het effe weten, je vist meer dan ik begrijp ik.
Suc6.

PS. Wat is M8?
---------------------------------------------
http://carpphotopassion.wordpress.com/
whitey  
#18 Gepost : vrijdag 7 november 2014 12:34:29(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Eerst geschreven door: bertkamp Ga naar gequote bericht
Eerst geschreven door: whitey Ga naar gequote bericht
maar deze tijd van het jaar vermageren de karpers wat, dus is de onderlip dan niet meer zo dik

Je blijft je verbazen over zoveel onzin.
De karper komt nu juist aan omdat ze zich volvreten voor de winter, daarom is het najaar ook zo'n goede tijd.

Harry, haakjes met rechte punt prikken beter.
De losschieters worden waarschijnlijk veroorzaakt door het op de verkeerde plaats haken.
Verkeerde plaats is overal behalve midden in de onderlip.
Als je haak binnen in de bek zit in het zachte vlees kan hij gaan wandelen(snijden), als de vis dan voor de kant komt en je tilt je hengel op verander je de hoek van de lijn zodanig dat hij daardoor losschiet.
Kleine haakjes worden inderdaad beter gevuld met vlees, maar het verschil tussen 6 en 8 zal niet veel uitmaken, bovendien heeft Harry geen haakjes 8 in zijn koffertje.


SORRY MENEER bertkamp, ik bedoelde net andersom, maar ik ben dan ook maar een mens en ik kan mijn vergissen, jij kan dat niet want jij bent Superbertkamp en ziet enkel je eigen spiegelbeeld graag!!
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
whitey  
#19 Gepost : vrijdag 7 november 2014 12:37:54(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
@HarryO: mijn excuses voor mijn omgekeerde uitleg, het is volledig mijn fout, ik heb gewoon het omgekeerde gepost wat mij verteld werd
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
bertkamp  
#20 Gepost : vrijdag 7 november 2014 12:41:08(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
m8 is een popie jopie afkorting voor mate (meight), vooral gebruikt door alcoholistische Australiers en Engelse hooligans. (en whitey)

Nog even een aanvulling, door het gebruik van krimpkous creëer je een longshank haak.
Het voordeel van een longshank is de agressieve inhaking, hij prikt eerder.
Het nadeel van een longshank is de agressieve inhaking waardoor de haak te ver achter in de bek prikt.

Harry, je slaat eigenlijk een paar stappen over als je altijd krimpkous gebruikt.
Je zou moeten beginnen zonder en alleen een siliconen slangetje gebruiken om de hair te fixeren en eventueel de knoop te beschermen.
Als je dan toch krimpkous gebruikt houd het dan kort, niet meer dan 5 mm voorbij het oogje, liefst nog minder.

Nog een paar nuttige links voor whitey:

langetenen.be
euthanasieforum.be
goedkopetouwen.be
spoorboekje.be
dehoogstebruggen.be
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.