logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
beumertje  
#1 Gepost : donderdag 6 november 2014 21:50:59(UTC)
beumertje


15 ponder

Lid sinds: 21-8-2014(UTC)
Berichten: 124
Man
Nederland
Locatie: in de achterhoek

Bedankjes: 3 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Vandaag zat ik ergens aan een vijver en zag telkens op verschillende plekken bellen boven komen en ook verschillende grote's.
Eerder was het me ook al opgevallen, maar weet niet wat het is. Het komt het meeste voor over het diepe (4m) gedeelte van de vijver. Op andere diepten is het veel minder. Zou dit bodemgas zijn of toch aasbellen? Het kwam ook voor dicht naast mijn haakaas en op plaatsen in de buurt daar van.
Sponsor
Roeland  
#2 Gepost : donderdag 6 november 2014 22:01:35(UTC)
Roeland


10 ponder

Lid sinds: 7-5-2014(UTC)
Berichten: 86
Man
Nederland

Bedankjes: 20 keer
Is 5 keer bedankt in 4 post(s)
Naar mijn ervaring zijn gasbellen kleiner dan aanbellen en aanbellen komen vaak in grote plakkaten voor. Weet niet of de diepte uitmaakt.

beumertje  
#3 Gepost : donderdag 6 november 2014 22:05:05(UTC)
beumertje


15 ponder

Lid sinds: 21-8-2014(UTC)
Berichten: 124
Man
Nederland
Locatie: in de achterhoek

Bedankjes: 3 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Tja het zijn telkens wat ronde (meestal) plekken, en zijn redelijk grote bellen geloof ik.
HarryO  
#4 Gepost : donderdag 6 november 2014 22:09:11(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
blijft het beperkt tot één plek of "loopt" de bellenreeks.
Meestal als het aasbellen zijn zie je aan de richting waarin de bellen zich verplaatsen waar de vis heengaat.
Als het echter steeds op een vaste plek is ga er dan maar van uit dat het gasbellen zijn.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Carpphoto  
#5 Gepost : donderdag 6 november 2014 23:26:14(UTC)
Carpphoto


15 ponder

Lid sinds: 17-8-2014(UTC)
Berichten: 110
Man
Nederland
Locatie: Gelderland

Bedankjes: 4 keer
Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Gas- of aasbellen zelf kunnen groot en klein zijn.

Aasbellen (plakkaten) zijn er ook in allerlei groottes en formaten.
Kleine bellen, grote plakkaten of grote bellen grote plakkaten. of allerlei combinaties.

Brasem, zeelt, karper, windes zijn vissen die de aasbellen kunnen veroorzaken.
En meestal kun je ze goed onderscheiden. Kleinere bellen kunnen meestal alles behalve karper zijn,
al heb ik ondervonden dat dit geen regel is!
Het hangt ook van de bodemgesteldheid af. Is het hard, of alleen modderig, hoe dik is die modderlaag.
Die modderlaag bevat gassen die naar boven komen als erin gewroet wordt.

Genoemde vissen duiken met de kop diep in de modder, maar ook andere vissen doen dat,
zeker als er wat te halen valt.

Beweegt een bellenpatroon zich, dan is dat vaak brasem of zeelt. Karper blijft vaak op
een plek en kan een grote plakkaat maken, soms een meter of anderhalf doorsnede.

De laatste tijd vang ik veel windes. De bellenpatronen lijken veel op zeeltbellen, klein en een
cm of tien doorsnede.
Brasem blaast vaak tijdens het zwemmen de bodem af naar voedsel. Vele kleine bellen en
je kan de richting bijna wel bepalen.
---------------------------------------------
http://carpphotopassion.wordpress.com/
JustMoes  
#6 Gepost : maandag 10 november 2014 08:55:10(UTC)
JustMoes


10 ponder

Lid sinds: 10-6-2013(UTC)
Berichten: 99

Bedankjes: 4 keer
Is 11 keer bedankt in 9 post(s)
Een water wat ik bevis kun je het schudden wat betreft aasbellen. Ze zijn er gewoonweg nooit terwijl er best veel karper op zit. Ik vraag me dan ook af waarom dit niet het geval is. Het is een ondiep water(max 1.80-2.0m) met een vrij harde kleibodem. Veel plantengroei, hoornblad/diverse lelie soorten. Veel vis(diverse soorten). Er is weinig slib(modder).

Een enkel keertje heb ik wel een karper zien azen tegen een hoornblad plant aan. Dit veroorzaakte wel bellen, die boven op het water vrijwel direct plopte. Ik verwacht dat dit kwam omdat de vis echt tegen de plant aan het azen was.
Carpphoto  
#7 Gepost : maandag 10 november 2014 15:58:43(UTC)
Carpphoto


15 ponder

Lid sinds: 17-8-2014(UTC)
Berichten: 110
Man
Nederland
Locatie: Gelderland

Bedankjes: 4 keer
Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Je geeft het antwoord zelf al: keiharde kleibodem, weinig slib. Er kan wel gas ontsnappen uit de
klei, dan komt er een regelmatige hoeveelheid bellen naar boven, die niet ophoudt.
Het zijn dan zeker niet van die vettige slibbellen zoals ik al beschreef.

Het kan, komt voor dat er niet (overal) gasbellen kunnen ontsnappen. Azende karper
kun je misschien dan ontwaren aan de oppervlakte, of vlak eronder :
wellingen, staarten, modderwolken waar slib ligt, hevig bewegende rietstengels of pompenbladeren.
En zo zijn er natuurlijk meer van die herkenningspunten. Gewoon goed je ogen de kost geven
en dus observeren. Blijven ze daar azen: één hengel binnenhalen en ernaarte gooien, een paar boilies erbij,
hopelijk vangen.

Succes.

Frenk
---------------------------------------------
http://carpphotopassion.wordpress.com/
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.