logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Nicky  
#1 Gepost : donderdag 20 november 2014 01:21:24(UTC)
Nicky


15 ponder

Lid sinds: 15-6-2012(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 12 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Goeie avond,
Ik heb gisteren een rubberboot gekocht.
Ma nog geen accu...
Welk accu raden jullie aan voor 55 lb. Motor?
Volgens mij moet ik uitkijken naar een semi-tractie accu.
Maar wat houd die ampère in? Plus zo een druppellader
Moet je dan voor elk accu 1 hebben of kan ik met 1 lader
Meerdere batterijen aansluiten of apart opladen ?

Waarschijnlijk zeer stommen vragen maar ken echt geen reet
Van elictriciteit.
Semi tractie accu 80Ah 12 Volt / deep-cycle deze vind ik op internet
Voor 92/ 99€

Mvg nicky

Bewerkt door de gebruiker donderdag 20 november 2014 01:22:36(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Sponsor
l-o-r-e-n-z-o  
#2 Gepost : donderdag 20 november 2014 18:44:07(UTC)
l-o-r-e-n-z-o


30 ponder

Lid sinds: 28-8-2012(UTC)
Berichten: 725

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
Hallo Nicky
Hoe lang is je boot want je kan toch moeilijk een 105 ah accu (23 kg )en dan nog het gewicht van de motor in een bootje van 2 meter gaan plaatsen.
Hoeveel keer denk je hem te gebruiken per jaar of is het de bedoeling dat hij 1 week meegaat als je naar frankrijk gaat gaan vissen.
Ik heb een delco (delphi is de nieuwe naam van de accu)voyager 105 ah zijn niet zo goedkoop 160 euro met zo èèn doe je wel lang zijn van de beste op de markt de mijne is 10 jaar oud en werkt nog goed en als reserve heb ik ook nog 1 van battery street 80 ah die winkels vind je over ganse Belgie ,( ongeveer 80euro dacht ik )Je moet inderdaad gaan voor een semi tractie als lader heb ik gewoon een automatische-acculader van de aldi ,die laad bij het snelladen 8 ampere per uur laad en bij normaal laden 2ampere per uur ,normaal laden is veel beter voor de accu dan snelladen.
Ampere houd in hoe meer ampere/uur hoe langer je kan ,als je gaat varen dan best op stand 2of 3 dan vaar je veel langer dan dat je op de hoogste stand vaart.


Met mijn lader laad ik ze één voor één op waarom zou je er 2 inéén keer willen opladen het kan wel hoor gewoon met elkaar verbinden.
Hopelijk heb je er wat aan en als er nog vragen zijn ik hoor het wel.
Mvg lorenzo
thanks l-o-r-e-n-z-o is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Nicky op 21-11-2014(UTC)
bertkamp  
#3 Gepost : donderdag 20 november 2014 20:35:17(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Quote:
je kan toch moeilijk een 105 ah accu (23 kg )en dan nog het gewicht van de motor in een bootje van 2 meter gaan plaatsen.

Jawel hoor, gaat prima zolang je maar onder het max draagvermogen van het bootje blijft.
Belangrijker is waar je de accu plaatst, achter tegen de spiegel is wel makkelijk maar niet zo stabiel, ik plaats hem altijd zoveel mogelijk naar het midden van de boot. Met een 4 meter boot maakt dat al niet meer zoveel meer uit.

Quote:
als je gaat varen dan best op stand 2of 3 dan vaar je veel langer dan dat je op de hoogste stand vaart.

Wel langer, maar niet verder en daar gaat het uiteindelijk om.
Je kunt even ver varen in 5 als in 2 of 3, het gaat alleen sneller.

Quote:
Met mijn lader laad ik ze één voor één op waarom zou je er 2 inéén keer willen opladen het kan wel hoor gewoon met elkaar verbinden.

Je kunt 'gewoon' met elkaar verbinden op 2 manieren, parallel en in serie. In serie (plus aan min) maak je er 24 volt van en dat werkt niet.
Als je zo'n lader van de Aldi of de Lidl gebruikt zou ik er voor elke accu een lader kopen, die dingen kosten maar €20 of zo.
HarryO  
#4 Gepost : donderdag 20 november 2014 21:38:42(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Quote:
Met mijn lader laad ik ze één voor één op waarom zou je er 2 inéén keer willen opladen het kan wel hoor gewoon met elkaar verbinden.

Zou ze zeker niet aan elkaar zetten je laadvermogen word dan aangepast aan de zwakste accu.
apart laden verdient de voorkeur.

Quote:
je kan toch moeilijk een 105 ah accu (23 kg )en dan nog het gewicht van de motor in een bootje van 2 meter gaan plaatsen.

Jawel hoor, gaat prima zolang je maar onder het max draagvermogen van het bootje blijft.
Belangrijker is waar je de accu plaatst, achter tegen de spiegel is wel makkelijk maar niet zo stabiel, ik plaats hem altijd zoveel mogelijk naar het midden van de boot. Met een 4 meter boot maakt dat al niet meer zoveel meer uit.

Is sterk afhankelijk van wie er nog meer in dat bootje moet. Ik zou een veel zwaardere accu mee kunnen nemen dan jij Bert. Blij
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
bertkamp  
#5 Gepost : donderdag 20 november 2014 21:46:32(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Jij kunt er altijd nog wel bij in Harry.
Over bootje gesproken, doet hij het weer ?
Ik heb trouwens jouw kunstwerk bevestigd, heb nu het mooiste karretje van Almelo (en omtrek).
HarryO  
#6 Gepost : donderdag 20 november 2014 22:10:59(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Semi tractie accu 80Ah 12 Volt /
Voor dit soort accu's moet je geen druppellader gebruiken.
Eerder een lader met regelaar. En dat zijn dacht ik ook de laders van de liedl van ca. 20 euro.
Die springen, als de accu ongev, vol uit en houden de accu op peil.
Een accu van 80 ampere zou je kunnen laden met een lader die 8 amp. levert.
Terwijl de accu van mijn voerbootje van 9 amp geladen moet worden met max. o,8 amph
Voor mijn accu's van mijn fietrskar (2x 40 amp) gebruik ik een lader die max 4 amph levert en die heel langzaam naar gelang de accu voller word terug loopt naar 0.

Bert
Bootje functioneert weer als vanouds. Als ik niet een paar dagen had moeten zoeken voor een stekkervoetje voor de voerklep was ik de volgende dag al klaar geweest.

Zo'n kunstwerk is het niet, en je hebt geluk dat ik ietsje verder weg woon, want mijn karretje, met elektrische aandrijving, was dan de mooiste geweest.Pinokkio
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Nicky  
#7 Gepost : vrijdag 21 november 2014 00:49:05(UTC)
Nicky


15 ponder

Lid sinds: 15-6-2012(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 12 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Rustig mannen! Zo geraak in er nog niet uit...
Ken echt niks van die wartaal waar jullie het over hebben...

De boot is 2,70m . Ik wil ze gebruiken 5x 2 weken Frankrijk. En
Dan maandelijks 2x kanaal voor aan de sluizen.

Ik moet gewoon een paar goede semi tractie en druppellader.
Maar die ampère dat versta ik niet.
Maar ik kan dus wel met een druppel lader om de beurt de
Batterijen opladen?

Grtz
Nicky  
#8 Gepost : vrijdag 21 november 2014 00:56:02(UTC)
Nicky


15 ponder

Lid sinds: 15-6-2012(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 12 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
En maakt het nu iets uit of ik mijn semi tractie oplaad
Met druppel of gewone lader? Denk dat ik ondertusse het een beetje
Versta. Hoe meer amper/ u hoe langer de batterij volhoud.
Ma als ik bv 1 batterij van 230 ampère wil kopen voor 400€

En ik kan er 4 voor 300€ kopen met elk 90 ampère is eigenlijk het
Zelfde alleen meer gesleur?
Alvast bedank voor het helpen.
HarryO  
#9 Gepost : vrijdag 21 november 2014 10:45:46(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Een accu van meer dan 20 amp. opladen met een druppellader kan wel maar duurt alleen heel erg lang.
Een gewone acculader die automatisch terug schakelt of zoals de eerder omschreven laders van 20 euro laad veel sneller.
Die van 20 euro kun je heel eenvoudig instellen op o,8 of hoger. Voor jouw accu, die waarschijnlijk meer zal worden dan 50 amp. zou ik een dergelijke lader op de hoogste stand zetten. (er zit een gebruiksaanwijzing bij met de instellingen)
Een "echte" druppellader gebruik je voor accu's met minder dan ca. 10 amp. Dit soort laders geven max. 0,8 amp af.

De vraag is hoeveel je motor nodig heeft. Als ik je hoor praten over accu's van 300 amp dan moet het een motor zijn die je met een kraan op je bootje moet plaatsen Angel

kijk bij een accu niet alleen naar de amp maar ook naar de gebruiksduur (zie voorbeeld hieronder)

Ah staat voor ampère uur en is een eenheid voor elektrische lading.
Bijvoorbeeld een 45Ah(20h) accu kan dus totaal 45Ah afgeven, gemeten over 20 uur.
Dit is dus een gemiddelde van 2,25 Ampère, 20 uur lang.
Moet de accu meer lading afgeven over een kortere tijd dan zal het aantal Ampère uur afnemen.

om het makkelijk te maken stel ik even dat je motor 2,25 amp verbruikt. dan kun je dus met deze accu 20 uur varen voor dat de accu leeg is.
Echter dit is meer een indicatie omdat het opgegeven verbruik van de motor is gebaseerd in onbelaste staat. Het werkelijke opgenomen vermogen in belaste staat zal dus hoger zijn, waardoor de vaartijd weer korter word.

Uit bovenstaande blijkt ook dat je dus beter 2 accu's kunt aanschaffen en om de beurt gebruiken. 1 varen en 1 laden.

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 21 november 2014 11:54:50(UTC)  | Reden: aanvulling

geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
HarryO  
#10 Gepost : vrijdag 21 november 2014 12:12:36(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Even terug gelezen en zie dat je een 55 lb motor hebt. Ga er hier van uit dat het verbruik op 1 Amp per pond (lb) stuwkracht zal liggen.
Een 55 lb motor gebruikt dus 55 amp per uur. (max. opname onbelast)
Aan de hand van deze gegevens kun je een accu uitzoeken al naar de gewenste vaartijd.

vb.
een 125 Amph (20hr) levert 6,25 Amp in 20 uur of 62,5 Amp in 2 uur
Met deze accu zou je dus ongeveer 2 uur kunnen varen

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 21 november 2014 12:33:25(UTC)  | Reden: aanvulling

geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
bertkamp  
#11 Gepost : vrijdag 21 november 2014 13:24:43(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Een 55lbs motor levert op vol vermogen tussen de 40 en 50 amp/h dus met een 100amp accu kun je dan 2,5 uur varen.
Omdat je nooit de hele tijd vol vermogen gebruikt komt het in de praktijk neer op 3 tot 5 uur.

Ik zou 2 dezelfde accu's kopen van 80 tot 100 amp met 2 lidl druppelladers, dan kun je ze de hele winter op onderhoudsladen wegzetten, dan doe je het langst met je accu.
Als je naar betaalwater gaat kun je daar je accu laden, ga je naar openbaar water en je hebt een bus of bestelwagen dan kun je een extra accu laadpunt in de laadruimte maken. Dat is alleen maar een dikke rode draad naar de dynamo die je kunt onderbreken met een sleutel.
Na het starten draai je de sleutel op contact en je lege accu wordt bijgeladen, zo doen wij het al 20 jaar.
Nicky  
#12 Gepost : zaterdag 22 november 2014 00:55:47(UTC)
Nicky


15 ponder

Lid sinds: 15-6-2012(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 12 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Ok jongens begint al wat duidelijker te worden.
Motor is een minn kota 55 maxxum
Dus ik moet kijke. Naar een accu van 80 / 100 ampère en
Dan 2 batterijen is voldoende met een gewone lader.?
Als ik accu wil bestellen geeft de site er automatisch een link naar een lader
Die komt dan wel 70€ dus kan beter kijken naar iets goedkoper.

Mss kunnen jullie mij een link van een goede accu geven?
Grtz nicky
Nicky  
#13 Gepost : zaterdag 22 november 2014 00:57:22(UTC)
Nicky


15 ponder

Lid sinds: 15-6-2012(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 12 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
En in de winter dus best 2 druppellader voor 2 accu s
Dat was wat ik ook moes weten.
HarryO  
#14 Gepost : zaterdag 22 november 2014 08:51:35(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Op internet zijn talloze accu te vinden,
Ik kan je wel een accu aanraden maar dan zijn er weer anderen die zeggen je moet die hebben.
Je kan een dure accu kopen, maar ook die kan na 3 jaar stuk zijn als je pech hebt.
Zoek gewoon een accu van de gewenste ampere's en neem gerust een goedkopere variant.

Wat lader betreft kun je af met 1 lader. Als je accu eenmaal geladen is behoud deze door de regel zijn spanning gewoon vast.
Het spanningsverlies is minimaal.
Neem een acculader met druppelfunctie die instelbaar is tussen 0,8 en 8 amp (de 8 amp is dan een boostfunctie)
Hiermee zit je aan de veilige kant, mocht je vergeten dat je aan het laden bent, dit soort laders schakelt als de accu vol is over naar onderhoud.
Als je 1 x in de maand de lader overzet op de andere accu blijven ze alle twee op max. vermogen.

Belangrijk voor jou is dat je de lader goed aansluit.
De rode klem op de + de zwarte op de -

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 22 november 2014 08:56:36(UTC)  | Reden: aanvulling

geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.