logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
007ruben11  
#1 Gepost : dinsdag 10 februari 2015 14:25:25(UTC)
007ruben11


10 ponder

Lid sinds: 4-6-2014(UTC)
Berichten: 50
Man
België
Locatie: roeselare

Bedankjes: 2 keer
Hallo,

Ik zou graag eens de chod rig uitproberen maar ik heb nog enkele vragen hierover. Ik heb vaak gehoord dat je best met zo'n licht mogelijk loodje vist, waarom is dat? Hoe ver hang je normaal de haak van je lood, als er geen wier is maar als je lood normaal iets (4cm) in de modder zakt?
Moet je altijd met slappe lijnen vissen? Zorgt dit niet voor problemen als je een kleine of een niet actieve karper/brasem aan de haak slaat krijg je dan wel een beetregistratie? Vissen je het best met pop-ups of met plastic food en met welke kleuren?
Alle tips zijn welkom, ik ben een echte beginner op dat vlak van chod rigs.

Gr,

Ruben
Sponsor
whitey  
#2 Gepost : woensdag 11 februari 2015 13:53:23(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
thanks whitey is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Erwin op 11-2-2015(UTC)
Erwin  
#3 Gepost : woensdag 11 februari 2015 17:58:43(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Hoi Ruben

Zelf gebruik ik altijd een leader van ongeveer een meter en plaats de rig in het midden. Ik vis met een chod nooit met een slappe lijn. Dit omdat het hele effect dan weg is. Zie het een beetje als een 'boog'. Bij een opname van een karper heb je van twee kanten spanning, namelijk het lood en aan de andere kant je (strakke) lijn naar je hengel. Doordat deze spanning opbouwt bij het omhoog trekken is het voor de vis lastig om los te komen.

Een chod wordt meestal gevist met een popup omdat hij dan niet onder de leader kan komen te liggen. Ook is de chod verzonnen voor het vissen op een bodem met een zachte ondergrond (of wier). Na het inwerpen komt de lijn op het wier te liggen en zal je aas er in snel in verstopt raken. Helemaal niet wanneer je vist met een pop-up. Vis je dus met bodemaas zou ik de rig dus langer maken. Zo bungelt hij niet onder je leader als deze omhoog wijst.

Succes!
thanks Erwin is 1x bedankt voor deze nuttige post.
whitey op 11-2-2015(UTC)
whitey  
#4 Gepost : woensdag 11 februari 2015 18:23:39(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Eerst geschreven door: Erwin Ga naar gequote bericht
Hoi Ruben

Zelf gebruik ik altijd een leader van ongeveer een meter en plaats de rig in het midden. Ik vis met een chod nooit met een slappe lijn. Dit omdat het hele effect dan weg is. Zie het een beetje als een 'boog'. Bij een opname van een karper heb je van twee kanten spanning, namelijk het lood en aan de andere kant je (strakke) lijn naar je hengel. Doordat deze spanning opbouwt bij het omhoog trekken is het voor de vis lastig om los te komen.

Een chod wordt meestal gevist met een popup omdat hij dan niet onder de leader kan komen te liggen. Ook is de chod verzonnen voor het vissen op een bodem met een zachte ondergrond (of wier). Na het inwerpen komt de lijn op het wier te liggen en zal je aas er in snel in verstopt raken. Helemaal niet wanneer je vist met een pop-up. Vis je dus met bodemaas zou ik de rig dus langer maken. Zo bungelt hij niet onder je leader als deze omhoog wijst.

Succes!


Erwin,

dank voor deze tips.........nu weet ik heel goed wat ik mis deed!.......of beter gezegd: wat ik kan verbeteren aan mijn chod-vissing!Schamen

Bewerkt door de gebruiker woensdag 11 februari 2015 18:26:21(UTC)  | Reden: !!aanvulling!!

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
007ruben11  
#5 Gepost : donderdag 12 februari 2015 17:25:43(UTC)
007ruben11


10 ponder

Lid sinds: 4-6-2014(UTC)
Berichten: 50
Man
België
Locatie: roeselare

Bedankjes: 2 keer
Klopt het wanneer je met de chod rig vist je meer vissen verspeelt, omdat wanneer de karper het aas opneemt en
als de haak in de bek terecht komt er geen weerstand word geboden door het lood? Dus dat de haak niet diep in
de karper zijn mond zit, of moet je dan iets harden aanslaan?
Erwin  
#6 Gepost : donderdag 12 februari 2015 22:58:37(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
De druk is anders. Het is niet zo dat de vis meteen het volle gewicht van het lood voor zijn kiezen krijgt, maar de spanning wordt opgebouwd. Vooral op dressuurwateren kan dit juist meer vis opleveren omdat ze niet weten wat ze overkomt. Het klopt wel dat ze meer speling hebben en dus gemakkelijker los zouden kunnen komen als je het mij vraagt.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.