logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
unReal  
#1 Gepost : woensdag 21 oktober 2015 22:36:48(UTC)
unReal


5 ponder

Lid sinds: 11-10-2015(UTC)
Berichten: 15

Bedankjes: 9 keer
Dag leden,

Zoals sommige wel al weten heb ik jammer genoeg niet de ervaring die jullie hebben.
Bij deze ben ik eens benieuwd naar jullie antwoorden. Sommige mensen zullen dit wel domme vragen vinden maar soit.
Ik ben hier om bij te leren, Kan er alleen maar slimmer van worden Blij

1. Zou regen & wind echt een rol spelen ? Hoe weet je de perfecte stek dan vissen zwemmen toch rond ?
2. Zou je zonder voerboot evenveel of minder vangsten hebben ?
3. Wanneer zou je de beste vangst hebben : Overdag of S'avonds ?
4. Maakt een dip echt een verschil uit, ik heb beide al gedaan vond niet echt een verschil ?
5. Wat is de perfecte maat : pop up & bollie combinatie
6. Waarom is een verzorgingskit niet verplicht dit gaat toch om het welzijn van de karper ?
7. Hoe zwaar kan een karper eigenlijk worden ?
8. Op hoeveel waters ligt jou focus in het jaar ?
9. Zou jij je buurman helpen ? Bv zelf heb ik dit ook al meegemaakt je krijg dan een dubbel run & je staat te sukkelen.
ik zie vaak mensen die dan gewoon zitten te kijken i.p.v vragen moet ik even helpen.
Sponsor
HarryO  
#2 Gepost : donderdag 22 oktober 2015 07:39:58(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
1. Zou regen & wind echt een rol spelen ? Hoe weet je de perfecte stek dan vissen zwemmen toch rond ?
Regen durf ik niet te zeggen, wind wel, de beste plaats is dan om tegenover de plek te vissen dan vanwaar de wind komt.
Vissen zwemmen wel rond, op zoek naar voedsel, veel voedsel valt op het water en de wind blaast het naar de kant.
2. Zou je zonder voerboot evenveel of minder vangsten hebben ?
Met een voerboot vang je geen vis. het enige voordeel is dat je met een voerboot plekken kunt bereiken die je zonder niet kunt bereiken.
3. Wanneer zou je de beste vangst hebben : Overdag of S'avonds ?
uit ervaring geef ik de voorkeur aan sávonds of de vroege (nacht) morgen.
4. Maakt een dip echt een verschil uit, ik heb beide al gedaan vond niet echt een verschil ?
Een dip maakt wel degelijk verschil uit. Het kan net dat smaakje/geur zijn dat een Karper aantrekt.
5. Wat is de perfecte maat : pop up & bollie combinatie
Moeilijk te zeggen, hangt sterk af van de stijgkracht van je popup. ik prefereer een boilie van 20mm en een popup van 10mm.
dan proberen in het water wat het doet. stijgt het te ver,zodat het loodje mee omhoog gaat snij ik iets van de popup af andersom van de boilie.
6. Waarom is een verzorgingskit niet verplicht dit gaat toch om het welzijn van de karper ?
Verplichten is 1 gebruiken is 2. ikzelf geloof niet in de werking. Op sommige wateren is het wel verplicht om een kit bij je te hebben, maar gebruiken weer niet. (wie controleert het?)
7. Hoe zwaar kan een karper eigenlijk worden ?
zolang een karper leeft en te eten heeft zal hij groeien, dus hoe zwaar is moeilijk te zeggen.
8. Op hoeveel waters ligt jou focus in het jaar ?
Hier bij mij in de buurt zijn niet echt goede karperwateren dus ik heb er een stuk of 5
9. Zou jij je buurman helpen ? Bv zelf heb ik dit ook al meegemaakt je krijg dan een dubbel run & je staat te sukkelen.
ik zie vaak mensen die dan gewoon zitten te kijken i.p.v vragen moet ik even helpen.

Ik heb het nog niet meegemaakt dat iemand niet kwam helpen bij een dubbelrun, bij een normale run mag hij het zelf doen, tenzij hij vraagt om te helpen.

En ik ben benieuwd hoeveel verschillende antwoorden je hierop krijgt.
brengt in ieder geval weer een beetje leven hier.Blijb

Bewerkt door de gebruiker donderdag 22 oktober 2015 07:42:11(UTC)  | Reden: v

geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
thanks HarryO is 1x bedankt voor deze nuttige post.
unReal op 22-10-2015(UTC)
Dries Dewitte  
#3 Gepost : donderdag 22 oktober 2015 13:27:23(UTC)
Dries Dewitte


15 ponder

Lid sinds: 25-10-2013(UTC)
Berichten: 119

Bedankjes: 11 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
1. Zou regen & wind echt een rol spelen ? Hoe weet je de perfecte stek dan vissen zwemmen toch rond ?
De windt speelt wel degelijk een rol bij het vissen, heb dit zelf al mogen ondervinden.
De perfecte stek bestaat niet. Eerst het water eens goed observeren kan veel helpen.

2. Zou je zonder voerboot evenveel of minder vangsten hebben ?
Nog nooit een voerboot gebruikt. Denk niet dat een voerboot veel verschil maakt.
Wel kan je op plaatsen vissen waar je zonder voerboot niet aan kan, bvb. onder overhangende bomen.

3. Wanneer zou je de beste vangst hebben : Overdag of S'avonds ?
Dit verschilt van water tot water. Op het ene water vang ik goed overdag, op het andere als het donker is.

4. Maakt een dip echt een verschil uit, ik heb beide al gedaan vond niet echt een verschil ?
Een dip geeft volgens mij wel iets extra.

5. Wat is de perfecte maat : pop up & bollie combinatie.
Ik gebruik bijna altijd een 20 mm bollie en 12 mm pop up.

6. Waarom is een verzorgingskit niet verplicht dit gaat toch om het welzijn van de karper ?
Zoals Harry zegt, verplichten is één ding het gebruiken een ander. Ikzelf gebruik altijd een verzorgingskit.

7. Hoe zwaar kan een karper eigenlijk worden ?
Hangt van water tot water af denk ik.

8. Op hoeveel waters ligt jou focus in het jaar ?
meestal 2 waters

9. Zou jij je buurman helpen ? Bv zelf heb ik dit ook al meegemaakt je krijg dan een dubbel run & je staat te sukkelen.
Indien ik zie dat mijn buurman hulp nodig heeft zal ik hulp aanbieden.
thanks Dries Dewitte is 1x bedankt voor deze nuttige post.
unReal op 22-10-2015(UTC)
whitey  
#4 Gepost : donderdag 22 oktober 2015 14:09:38(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
1. Zou regen & wind echt een rol spelen ? Hoe weet je de perfecte stek dan vissen zwemmen toch rond ?
De perfecte stek? bestaat die? kan je uitzoeken door met banksticks te werken en je hengels uit elkaar te zetten/werpen, bvb. 1 links, 1 voor u, en 1 rechts.....
2. Zou je zonder voerboot evenveel of minder vangsten hebben ?
Ik denk dat een voerboot vooral effectief is op (heel) groot water en op waters/stekken die moeilijk te bereiken zijn met een of andere worp.
3. Wanneer zou je de beste vangst hebben : Overdag of S'avonds ?
Ik begin meestal te vissen, nog voor de haan kraaitBlij
4. Maakt een dip echt een verschil uit, ik heb beide al gedaan vond niet echt een verschil ?
Weet ik zelf niet, meestal die ik dat niet, ik doe wel dipvloeistof op de bollen in mijn voerboot, ook al vind ik die dips veel en veel te duur.....
5. Wat is de perfecte maat : pop up & bollie combinatie
Voor mezelf is dat een 20 mm bol met een wit of gele 10mm popup........en liefst die van Martin SB.......als zal dat bij iedereen wel anders zijn.
6. Waarom is een verzorgingskit niet verplicht dit gaat toch om het welzijn van de karper ?
Maak er een punt van dat je een karper verzorgt zoals je dat met je vrouwtje of lief doet........als je haar graag ziet tenminste.
7. Hoe zwaar kan een karper eigenlijk worden ?
Niemand kan hierop antwoorden, ze worden steeds zwaarder en dikker, zal ook veel met "ons" voergedrag zijn.........ik heb steeds liever een "torpedo" dan een "hangbuikvarken".
8. Op hoeveel waters ligt jou focus in het jaar ?
2 en ze liggen 130km uit elkaar.
9. Zou jij je buurman helpen ? Bv zelf heb ik dit ook al meegemaakt je krijg dan een dubbel run & je staat te sukkelen.
ik zie vaak mensen die dan gewoon zitten te kijken i.p.v vragen moet ik even helpen.
Tuurlijk help ik mijn buurman/buurvrouw, ik help toch iedereen!

Ik laat je nog iets weten ivm die swingers.

suc6 m8!
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
thanks whitey is 1x bedankt voor deze nuttige post.
unReal op 22-10-2015(UTC)
thimon  
#5 Gepost : dinsdag 15 december 2015 19:46:01(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Bij deze mijn bijdrage. Hopelijk leer je er iets van!

1. Zou regen & wind echt een rol spelen ? Hoe weet je de perfecte stek dan vissen zwemmen toch rond ?

Regen en wind spelen wel degelijk een rol in het karper vissen. Niet alleen voor het karper vissen trouwens, maar dat is een ander onderwerp. Regen vind ik alleen van meerwaarde wanneer het een lange periode warm en droog is geweest. Het zorgt dan voor zuurstof en beweging in het water. Dat zorgt er voor dat de karpers weer geactiveerd worden na een periode van weinig tot niks doen met het warme weer. Ze liggen dan immers vaak alleen in de zon te bakken. Ik bedoel... wat doe jij met mooi en warm weer zelf?
Wind is heel belangrijk in mijn ogen. Vaak heb ik meegemaakt dat karpers de wind volgen op bepaalde wateren. De stek waar de wind dan vol op staat te blazen is meestal goed om ze ook te vangen. En ja! karpers zwemmen zeker rond. Trekroutes vinden en er op vissen kan vaak uitkomst bieden. Dit leer je door te observeren. Springende vissen etc.


2. Zou je zonder voerboot evenveel of minder vangsten hebben ?

Een voerboot zorgt niet per definitie voor meer vangsten. Het is in mijn ogen een hulpmiddel waarmee je de lijn tegen takken kan leggen of andere onbereikbare stekken kan bereiken. Het is wel een super handig ding en je kan er mooi compact mee voeren indien het gewenst is. Zelf ben ik in het bezit van een voerboot met dieptemeter. Dit zorgt er voor dat je in staat bent heel snel een stek in kaart te hebben qua dieptes en bodemgesteldheid. Dan kan het zeker een grote meerwaarde bieden waardoor je wel meer gaat vangen. Maar goed, niet iedereen gebruikt een voerboot juist. Dus dan vang je er ook niet meer door.

3. Wanneer zou je de beste vangst hebben : Overdag of S'avonds ?

Op deze vraag heb ik een kort antwoord. Dat is per water verschillend. Op het ene water aast de vis veelal 's nachts en op het andere water overdag. Dit kan ook verschillen per jaargetijde. Dat is niet per definitie te beantwoorden.

4. Maakt een dip echt een verschil uit, ik heb beide al gedaan vond niet echt een verschil ?

In mijn ogen niet. Natuurlijk zit er verschil in aas soorten. Maar een dip wel of niet maakt in mijn ogen niets uit. Gewoon het juiste aas voor de juiste situatie. Ook dit is een kwestie van proberen. Praktijkervaring is toch één van de allerbelangrijkste dingen!

5. Wat is de perfecte maat : pop up & bollie combinatie

Ook dit is weer afhankelijk van de situatie waarin je vist. Op het ene water vang je de vis goed met groot aas. Het andere water accepteert een karper veelal klein aas. Heeft ook weer te maken met natuurlijk voedsel aanbod wat ze daarin gewend zijn te eten.

6. Waarom is een verzorgingskit niet verplicht dit gaat toch om het welzijn van de karper ?

Deze vraag zou ik zo geen passend antwoord op weten. Alhoewel ik wel vind dat het eigenlijk verplicht zou moeten zijn. Ik vind het welzijn van een vis namelijk wel erg belangrijk.

7. Hoe zwaar kan een karper eigenlijk worden ?

Ik weet dat er op deze wereld karpers rond zwemmen van meer dan 40 kilo. Ik vind dit alleen wel erg extreem, en in Nederland zul je dit dan ook denk ik nooit mee maken. In Nederland is een karper van 50 pond (25 kilo) al een behoorlijk bijzonder exemplaar.

8. Op hoeveel waters ligt jou focus in het jaar ?

Ik vis in een jaar meestal op twee verschillende wateren. Als ik merk dat ik op het ene water goed mijn vissen vang dan blijf ik daar meestal. Lukt het niet om vis te vangen dan bevis ik ook wel eens het andere. Mijn mening is... hoe beter je één water leert kennen, hoe meer vis je zult vangen.

9. Zou jij je buurman helpen ? Bv zelf heb ik dit ook al meegemaakt je krijg dan een dubbel run & je staat te sukkelen.

Als mijn buurman een aardig persoon is die zich collegiaal opstelt dan zal ik hem zeker helpen. Als het een arrogante 'karpervisser' is met haantjes gedrag dan laat ik hem lekker aankloten.

Hopelijk kan je iets met mijn antwoorden. Succes! Like
Doorzetten wordt beloond!
karper-groentje  
#6 Gepost : woensdag 16 december 2015 07:47:25(UTC)
karper-groentje


15 ponder

Lid sinds: 26-5-2014(UTC)
Berichten: 130
Man
Nederland
Locatie: diepenveen

Bedankjes: 4 keer
Is 6 keer bedankt in 6 post(s)
ik ben zelf ook nog maar een beginner, maar ik zat deze zomervakantie naast een tsjech (iemand uit tsjechiëKnipoog te vissen die echt geen enkel woord engels kon, maar met handen en voeten taal maakte hij duidelijk dat hij een dubbelrun had en dat ik één van de hengels mocht oppakken. zijn vis was een brasem, mijne een klein spiegelkarpertje die 2 meter voor de kant losschoot..... sindsdien heb ik steeds meer van hem geleerd in de vakantie, eigenlijk alleen maar door te kijken. ik zou dus altijd je buurman/buurvrouw helpen, zo kunnen leuke vriendschappen ontstaan!
als het meervoud van museum "musea" is, is dan het meervoud van brasem ook "brasa"???
Xethu88  
#7 Gepost : woensdag 16 december 2015 11:57:04(UTC)
Xethu88


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 2-11-2015(UTC)
Berichten: 4


1. Zou regen & wind echt een rol spelen ? Hoe weet je de perfecte stek dan vissen zwemmen toch rond ?
ja ik denk van wel, als het lang en veel regent, merk ik toch dat bruggen een goede spot zijn.

2. Zou je zonder voerboot evenveel of minder vangsten hebben ?
evenveel

3. Wanneer zou je de beste vangst hebben : Overdag of S 'avonds ?
's avonds. al merk ik wel dat de grotere er overdag uit komen (bij mijn water)

4. Maakt een dip echt een verschil uit, ik heb beide al gedaan vond niet echt een verschil ?
Ik denk dat een goede bol geen soak nodig heeft

5. Wat is de perfecte maat : pop up & bollie combinatie
15-20 dumbell maar dat is persoonlijk

6. Waarom is een verzorgingskit niet verplicht dit gaat toch om het welzijn van de karper ?
vind ik ook raar, maar ieder z'n ding

7. Hoe zwaar kan een karper eigenlijk worden ?
ze worden nu al op 100 pond gevangen, maar weet ook niet of dit gezond is.

8. Op hoeveel waters ligt jou focus in het jaar ?
2-3

9. Zou jij je buurman helpen ? Bv zelf heb ik dit ook al meegemaakt je krijg dan een dubbel run & je staat te sukkelen.
Dubbel run no way dat iemand aan me hengels komt, je krijgt het schepnet in je handen gedouwd.Knipoog vragen staat vrij, of ik je altijd een passend antwoord geeft is de vraag
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.