logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
karper-groentje  
#1 Gepost : maandag 7 december 2015 18:05:47(UTC)
karper-groentje


15 ponder

Lid sinds: 26-5-2014(UTC)
Berichten: 130
Man
Nederland
Locatie: diepenveen

Bedankjes: 4 keer
Is 6 keer bedankt in 6 post(s)
hallo iedereen,

ik heb zelf een wetering in de buurt waar echt enorme groepen graskarpers zitten, maar ik nog nooit echt veel karper heb zien zwemmen. vorig jaar winter veranderde echter alles. ik zag een karpervisser zitten en hij wist mij te vertellen dat er weldegelijk karpers zitten, en liet me een paar foto's zien van echt prachtige onbeschadigde spiegeltjes en schubs. hij zat te vissen bij een van de weinige plekken met veel overhangende bomen, uiteraard dé winterstek op dit water. nou wilde ik het hier dinsdag ook even proberen. maar had ik en aantal vragen:
kan ik met een penhengel en zelfhaaksysteem obstakelvissen in de winter?
wat voor aas zou ik gebruiken, pop-up mais, kleine boilies in een grote 45 grams method feeder, of iets anders?
de kans op graskarper is vrij groot, zitten deze bij karpers op de winterstekken?

ik hoop op antwoorden!
Gijs de Haan.
als het meervoud van museum "musea" is, is dan het meervoud van brasem ook "brasa"???
Sponsor
Flo  
#2 Gepost : maandag 7 december 2015 23:46:48(UTC)
Flo


25 ponder

Lid sinds: 25-9-2012(UTC)
Berichten: 544
België

Bedankjes: 5 keer
Is 40 keer bedankt in 39 post(s)
niet dat het niet kan werken ofzo, maar 's winters zou ik een loodmontage boven het penvissen verkiezen.
Tenzij het een echte hotspot is of een water met een grote bezetting is karper vangen in de winter geen sinecure.
De vis aast veel minder, en wachten op wat beepjes is voor mij aangenamer( of lees minder lastig) dan uren staren naar een roerloos dobbertje (let op : ik heb het hier enkel over de winter!)
Ik zou vrij dicht op de obstakels vissen met weinig, maar attractief voer. Eventueel de mais achterwege laten als er veel grassies zitten en je deze wat wilt vermijden
Jeroen84  
#3 Gepost : dinsdag 8 december 2015 08:08:06(UTC)
Jeroen84


30 ponder

Lid sinds: 19-9-2013(UTC)
Berichten: 630
Nederland

Bedankjes: 12 keer
Is 56 keer bedankt in 53 post(s)
Mag ik vragen waarom je denkt dat dit een hotspot is?
Aangezien de bomen hun blad verliezen en dat op de bodem gaat liggen zal het water daar een stuk zuurder zijn. ( Vindt karper meestal niet echt lekker )
Ik zou persoonlijk gaan zoeken naar naargelegen diepere stukken.

En kwa aas/voer probeer eens een tros made op een popup te vissen en bij te voeren met maden casters.

In ieder geval succes! Like
Pak een Bak!!

Schubbenteller: -1
karper-groentje  
#4 Gepost : dinsdag 8 december 2015 18:41:07(UTC)
karper-groentje


15 ponder

Lid sinds: 26-5-2014(UTC)
Berichten: 130
Man
Nederland
Locatie: diepenveen

Bedankjes: 4 keer
Is 6 keer bedankt in 6 post(s)
een korte sessie is al weer achter de rug, niet zoveel gebeurt maar wel een paar dingen geleerd: overdag is het er te druk ('t is in een park) en 's avonds gaan de vissen azen. rond 10 over vijf zag ik 2 kolken tegelijk onder het kantje, en 5 minuten later en twijfelachtige aanbeet, ik pakte de hengel op en ik voelde ineens harde kopstoten en de vis zwom meten richting de planten, ik zette wat meer druk en........ hij schoot los... jammer maar helaas, kan gebeuren. alsnog dankjullie voorde tips!
om nog terug te komen op de vraag van Jeroen, ik denk (of weet eigenlijk) dat dit een hotspot is omdat er ten eerste veel overhangende takken zijn die nergens anders in het water zijn, ook is het een verbreed stuk dat een stuk dieper is dan de rest, er ontstaat een soort grote langzame kolk van water, wat ervoor zorgt dat voedseldeeltjes hier langzaam naar de bodem kunnen zakken. ook is er een lage brug naast. of denken jullie dat er meer karper in andere stukken van het water? ik hoor het graag.
als het meervoud van museum "musea" is, is dan het meervoud van brasem ook "brasa"???
thimon  
#5 Gepost : dinsdag 8 december 2015 21:03:49(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Misschien heb je iets aan mijn antwoord...

Wintervissen op karper is iets dat eigenlijk hele logische situaties met zich mee brengt.

De vis eet veel minder en doet het rustiger aan. Je zult dus met een aassoort moeten komen die erg opvalt of erg voedzaam is. Het komt er op neer dat ze er dus wat aan hebben om een vet reserve mee op te bouwen. Iets dat opvalt is bijvoorbeeld een fluo popupje die je aanbied op een chod rig, of een stukje zoete mais wat je aanbied onder een pennetje.

De karpers verschuilen zich in de winter vaak onder overhangende takken en bosjes, onder laaghangende bruggen en duikers, rietkragen en takken die in het water liggen en staan zal ik ook zeker niet vergeten! Of ze liggen op de diepere plekken achter stijle taluds die uit de wind liggen. Dus in de luwte (de plek waar de wind geen vat op het water heeft) Daar waar de temperatuur van het water ietsje warmer en stabieler is.

Qua tactiek zou ik het zeker simpel houden en actief. Daar bedoel ik mee: Vis met een pennetje verschillende plekjes af waarvan je bijna zeker weet dat er een paar vissen rond hangen. Krijg je na 15 minuten geen beet? Volgende plekje! Zo kan je dat ook met een chod rigje doen die je steeds met een bankstick en een pieper van stek naar stek verkast.

Mijn voorkeur gaat in de winter echter uit naar pen vissen. Mijn keuze valt daarop omdat ik met licht materiaal, een schepnet en een onthaakmatje heel snel van plek kan wisselen. Dat is precies wat je in de winter nodig hebt.

En vergeet vooral niet te observeren! Zie je ergens een kring, belletjes, bewegend riet of iets anders wat op vis lijkt. Ga er heen voorzichtig en vis waar mogelijk. Je zult zien dat het werkt. Het heeft mij op deze manier in de winter in elk geval al meerdere vissen opgeleverd.

Succes!

Like
Doorzetten wordt beloond!
karper-groentje  
#6 Gepost : woensdag 9 december 2015 07:46:32(UTC)
karper-groentje


15 ponder

Lid sinds: 26-5-2014(UTC)
Berichten: 130
Man
Nederland
Locatie: diepenveen

Bedankjes: 4 keer
Is 6 keer bedankt in 6 post(s)
ik heb zeker iets aan je antwoord! maar nog even een vraagje, voer je ook nog bij met het pennetje of niet? die aanbeet die ik had was op een pop-up (rode) maiskorrel ingepakt met wat grondvoer. en als je bij voert, is dat dan mais, of grondvoer of iets anders?
als het meervoud van museum "musea" is, is dan het meervoud van brasem ook "brasa"???
thimon  
#7 Gepost : woensdag 9 december 2015 18:04:24(UTC)
thimon


50 ponder

Lid sinds: 19-12-2011(UTC)
Berichten: 1.233
Man
Locatie: Zwolle

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
Ik gebruik in de winter een heleboel voer soorten.

- grondvoer
- mais
- wormen
- hennep
- verkruimeld brood

Je kan er van alles voor gebruiken. Zo lang het voor de karper op dat moment maar licht en goed verteerbaar is.

Like
Doorzetten wordt beloond!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.