logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
keurmeister  
#1 Gepost : dinsdag 17 januari 2017 09:41:38(UTC)
keurmeister


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 15-1-2017(UTC)
Berichten: 2

Hallo allen

Hierbij mijn eerste vraag om het karpervissen onder de knie te krijgen Schamen . In mijn speurtocht naar het maken van onderlijnen viel me op dat er bij karpervissen op een andere manier wordt gekeken naar onderlijnen dan bij vaste stok vissen. Bij vaste stok vissen is het gebruikelijk dat je onderlijn kiest die zwakker is dan je hoofdlijn zodat je met lijnbreuk niet je dobber enz. kwijt bent.

Nu valt me op dat dit bij karper vissen geheel anders om gebeurt. Daar is de hoofdlijn meestal zwakker dan de onderlijn. Een redenatie die voor mij niet logisch is. Er zal best goed over nagedacht zijn maar ik begrijp niet waarom. iemand die me daar iets over kan uitleggen?

Verder heb ik nu een hengel overgenomen om mee te starten een simpel hengeltje 2,75 LB (Spro) met een Fox molen. Een Spro beetmelder en een paar backsticks, onthaakmat en een mooi groot schepnet alles binnen het budget wat ik er nu voor heb vastgesteld. Mijn redenatie ik kan nog altijd overstappen naar duurder materiaal mocht ik het blijven doen, leren is nu even belangrijker dan het dure en misschien wel betere materiaal.
Op de molen is een Avidcarp lijn van 15 LB aangebracht. Hoe bepaal ik nu welke onderlijn ik moet gaan gebruiken? Moet dit ook 15 LB of minder of moet het juist veel zwaarder zijn?

Ik begin met vissen overigens op een visvijver hier in de buurt waar een paar obstakels in liggen en karpers te vangen zijn tot 10 Kg. weet niet of dit ook nog van belang is voor de onderlijn keuze. Zodra ik dit snap kan ik ook beginnen met de keuze voor onderlijn materiaal en het gaan maken en uitkiezen van de rigs die ik wil gaan gebruiken. Zal nog wel een hele klus worden maar het gaat zeker lukken. De aanhouder wint uiteindelijk.
Sponsor
jeroenverschaeve  
#2 Gepost : donderdag 19 januari 2017 13:18:43(UTC)
jeroenverschaeve


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 26-2-2013(UTC)
Berichten: 9
België
Locatie: Komen-Waasten

Beste,
Aan de éne kant is het inderdaad niet logisch dat de onderlijn bij het karper vissen in 95% van de gevallen sterker is dan de hoofdlijn. Dat heeft zo tal van redenen:
1)Het is niet zo bij het karper vissen dat je lijn veel zal doorgetrokken worden. Je hebt nu een molen met slib om onze vriend zijn trekkracht meester te kunnen.

2) De onderlijn bij het karper vissen ligt op de bodem. En moet daarmee aangepast worden naar omstandigheden. Stenen, mossels, ... Dus vaak 25 LBS en dit niet omwille van zijn trekkracht, maar omwille van zijn dikte en daarmee schuurbestendiger! Onder normale omstandigheden is 15 Lbs voldoende.

3)Hoe dikker de hoofdlijn hoe minder ver je kunt ingooien. Dat maakt dat veel nylon op de spoel tussen de 32/100 en 40/100 ste gebruikt wordt.

Het komt er dus op neer dat mits de onderlijn goed geknoopt is, de lijnbreuk meestal op de hoofdlijn zal zijn. Dit door obstakels, stenen randen,...
Het is dus van uiterst belang om met een visvriendelijk systeem te werk te gaan zodat de vis na lijnbreuk enkel de onderlijn hoeft mee te sleuren en niet een stuk Nylon of voorslag!

In uw geval zou ik opteren voor een 25 lbs gecoate onderlijn door die obstakels. Niet te moeilijk maken die ondelijn. Hou het simpel.


Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.