logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
arie1965  
#1 Gepost : woensdag 16 mei 2012 08:28:52(UTC)
arie1965


5 ponder

Lid sinds: 8-5-2012(UTC)
Berichten: 38

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Hallo,

Ik kan me voorstellen dat jullie bij het lezen van deze topic denken: dit is de 100ste keer dezelfde vraag.

Maar...:ik heb echt het forum afgezocht, filmpjes bekeken, maar kom er gewoon niet uit. Ik hoop dat een ervaren rot me nog even op weg wil helpen.
(inmiddels gaat het na jullie tips bij steeds misslaan al een stuk beter : 2 karpers op de kant en vele brasems (helaas).

Mijn systeem is als volgt : alles op de hoofdlijn stuitje, engelse pen, 3 loodhageltjes op de lijn, 1 loodhageltje op 20 cm. van de haak, en dan de haak op de hoofdlijn.

De pen is uitgelood op de eerste hageltjes. Hij staat dan 2 a 3 c. boven water met de antenne, drijflichaam is dan net onder water.
Als ik zo vis en het laatste loodje ligt op de bodem (wat ik ook wil) kan ik prima zien als de vis het aas op neemt en weg zwemt.

Maar..... als de vis niet zwemt, het aas opneemt en stil blijft, zie ik toch niets aan mijn dobber? (immers hij is uitgelood op de bovenste drie loodjes).
Wat ik nu probeer is het stuitje steeds een stukje lager te zetten, zodat de pen iets dieper ligt en hij dus door het laatste loodje een beetje naar onder getrokken wordt.
Als de vis het aas nu opneemt, moet ik dat kunnen zien. Maar ja, dan gaat het om mm. werk, bij een beetje kabbel op het water zie ik dat niet. Ik wil een echte duidelijke opsteker!
Bovendien ben ik dan op iedere stek eerst 4,5 keer aan't peilen voor alles staat.........

Kortom, ondanks al het leeswerk toch nog behoefte aan advies. Wie kan me helpen?
Sponsor
michiell_  
#2 Gepost : woensdag 16 mei 2012 09:16:12(UTC)
michiell_


25 ponder

Lid sinds: 21-7-2010(UTC)
Berichten: 572

Hoi,

Ik ben zelf ook nog niet zolang met de pen aan het vissen,
deze wil is er gekomen op een avond dat ik me dood verveelde en 's avonds dacht : " hup ik vertrek naar het water met de pen".
dit omdat telkens als ik er viste op een plaats waar je NIET met piepers kan vissen wegens obstakels en takken naast de kant dit onmogelijk maakte karpers zag met hun bek lucht happen en zelfs op de bodem (70cm diep ofzo) karpers zag zwemmen.
Ik dacht proberen maar eens.

In het begin direct 3 mooie aanbeten en 2 karpers geland op een uurtje tijd.

ik was zelf ook met het probleem : hoe kan ik nu zien wanneer een karper het opneemt ?
ik ben beginnen experimenteren (altijd leuk) tot ik besloot mijn lood hageltjes 4 a 5 cm boven mijn haak te hangen.
aan mijn pen zelf hangt ook lood dus moet ik maar 2 loodjes vanonder erbij aan hangen om deze goed uitgebalanceert te hebben.
Als dan de karper de 2 mais korreltjes opneemt die aan mijn haak geplaatst zijn merk ik dit aan de pen.
Let wel op : het gebeurt bij mij vaak dat de pen wel beweegt maar dit lijnzwemmers zijn (ik zie de karpers soms zwemmen wegens 70cm diepte maar) maar als de pen helemaal recht komt te staan of onder gaat slaag ik wel lekker aan.
van de 6 keer dat ik ben gaan pennen (maximaal 2 uurtjes minimaal half uurtje, heb ik ALTIJD karper gevangen alleen de laatste keer niet was een half uurtje had ik een leuke zeelt.

Ik hoop dat ik je enkele tips heb kunnen geven,
iedereen vist ook anders met de pen natuurlijk dus veel succes in elk geval !

groeten
De Doorzetter Wint !
arie1965  
#3 Gepost : vrijdag 25 mei 2012 14:56:25(UTC)
arie1965


5 ponder

Lid sinds: 8-5-2012(UTC)
Berichten: 38

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Hoi Michiell,

Dank voor je antwoord. Het uitloden van de pen gaat inmiddels wel beter. het luistert blijkbaar heel nauw en dat is soms lastig. Telkens bij een nieuwe stek moet het stuitje weer wat omhoog of naar beneden.

Zit nu trouwens wel even naar de tekst te kijken waar je je berichten mee afsluit : de doorzetter wint! Nou ik hoop dat, dat voor mij op gaat. Kort nadat ik ben begonnen met penvissen, dirkt een hele fraaie kunnen vangen. Daarna is het echter angstig stil geworden. Inmiddels flink wat uurtjes aan het water geweest, maar niks.
Wel wat beet, sla nog wel eens mis, maar geen karper te bekennen. Inmiddels begint het me echt flink te frustreren.

Vanmorgen vroeg nog op een fort-gracht geweest, waarvan ik zeker weet dat er karper zit. Voerplekjes gemaakt en afgevist. Op de derde plek mocht ik blankvoorntje van 16 cm. landen!!

Daarna de achterliggende polder in. Slootjes met bruggetjes, duikertjes, etc. Weer een zestal plekjes gemaakt (maïs, hennep, kikkererwten) . Geen stootje gezien. Na zes uur zitten, een houten kont, dus weer naar huis. Balen!!

Denk dat jij me ook niet kunt helpen. Maar het lucht al een beetje op om het even op te "schrijven" Vanavond maar weer proberen.
michiell_  
#4 Gepost : vrijdag 25 mei 2012 15:26:22(UTC)
michiell_


25 ponder

Lid sinds: 21-7-2010(UTC)
Berichten: 572

Hmm,
dat is natuurlijk niet leuk..
zoals je zegt, een pen is heel nauwkeurig, het kleinste windstootje of golfje kan je al doen twijfelen of het een aanbeet was of niet.
Heb zelf nu ook op de pen een brasem en een zeelt gevangen andere keren altijd karper.
de stek waar ik zat 5 sessies altijd 2 of 3 karper aanbeten en 2 kunnen landen.
de laatste 2 keer dat ik er geweest ben heb ik een zeelt, brasem en niks mogen vangen.
Het ligt dus niet altijd aan de "visser" soms ook aan de karpers, of ze op de stek komen en of ze alsdanook azen of niet.

In elk geval, moest je nog vragen hebben en je denkt dat ik er een antwoord op zou kunnen geven, stel ze gerust. Ik ben natuurlijk ook geen professional in het Penvissen Tong deed het de laatste weken wel eens.
Vanavond een nachtje doen op een super water met veel biggen, hopelijk komt er eentje uit voor morgen middag.

Veel succes in ieder geval !

en zoals mijn "handtekening" de doorzetter wint, die karpers komen nog wel Knipoog

groeten
De Doorzetter Wint !
arie1965  
#5 Gepost : vrijdag 25 mei 2012 15:34:56(UTC)
arie1965


5 ponder

Lid sinds: 8-5-2012(UTC)
Berichten: 38

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Dank je, veel succes vanavond/vannacht.

Voor zover ik nu weet, klopt het aas en het materiaal wel. We blijven proberen, moet een keer lukken!
Marcel Heijnen  
#6 Gepost : zaterdag 26 mei 2012 14:14:12(UTC)
Marcel Heijnen


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 12-12-2010(UTC)
Berichten: 14

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Ik zal proberen mijn visie hieronder neer te zetten.

Begin met de pen uit te loden zodat de deze net zinkt. door nu de pen iets dieper te schuiven zul je de antenne boven het wateroppervlak krijgen. (2 a 3 cm)
Mijn voorkeur ligt bij een antenne met 2 kleuren zodat je opstekers en minuscule zakkers beter kunt waarnemen.
Nu ligt je onderste loodhagel op de bodem, in het beginstadium zal deze loodhagel tussen de 15 en 25cm (minder lijnzwemmers) van de haak liggen.(liggende haak)

Voor uiterst schuwe vissen kun je dit ook langer maken eventueel in combinatie met een fluorcarbon-onderlijn zodat deze tegen de bodem aan ligt.

Wanneer de aanbeten voorzichtig/traag zijn kun je de onderste loodhagel richting de haak schuiven, zelfs tot tegen de haak aan(staande haak), voor een snelle beetregistratie, maar wel meer kans op lijnzwemmers/misslaan waardoor ook je stek meer verstoord word.
Beter kun je deze methode met de korte opslag gebruiken.
Na enige ervaring hiermee kun je wel het verschil zien tussen lijnzwemmers en aanbeten.

Probeer te vissen met pennen die het drijflichaam boven het midden hebben, deze staan stabieler bij wat wind, en verschillende gewichten ivm. onderstroom.
Door je loodhagels onderling te verplaatsen op je lijn of groeperen bij wind/onderstroom zul je zien dat je weinig last hebt van verplaatsing van je pen.

Een polaroid zonnebril kijkt ook rustiger en houd op die manier je concentratie langer vast.

Veel succes.



"Just because I make it look easy, doesn't mean it is easy."
arie1965  
#7 Gepost : zondag 27 mei 2012 14:42:59(UTC)
arie1965


5 ponder

Lid sinds: 8-5-2012(UTC)
Berichten: 38

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Bedankt Marcel,

Ik merk ook wel dat de ervaring nu een beetje groeit en dat het nu veel beter lukt om de pen op "scherp" te zetten. Wat wel lastig blijft is om bij wind en een kabbel op het water een aanbeet goed te registreren.
Er ontstaat toch wel snel een kleine bocht in je lijn en die trekt de pen dan weer langzaam onder water. Maar al met al nu wel vertrouwen dat het systeem van vissen wel goed is.

Nu eerst nog vangen.......... (wordt nu wel een beetje erg frustrerend. Alles goed doen, maar gewoon echt niets vangen....). We blijven proberen.
arie1965  
#8 Gepost : maandag 28 mei 2012 11:44:34(UTC)
arie1965


5 ponder

Lid sinds: 8-5-2012(UTC)
Berichten: 38

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
He Marcel en Michiell,

Succes!!! Vanmorgen gevist op een watertje in de buurt. de ochtend begon slecht. Een aantal voerstekjes gemaakt, waarvan drie stuks in de buurt van een brandweer-kazerne. Die vonden deze Pinksteren geschikt om te gaan oefenen. Twee brandspuiten bovenop de plek waar ik had gevoerd. Kort daarna vang ik een brasem.
Later komt een van de brandweermannen even kijken of ik al wat gevangen heb. Bleek een erg aardige karpervijver te zijn. We wisselden wat ervaringen uit. Hij vroeg waarom ik niet wat verderop ging zitten (windkant, bruggetje, drijfvuil, etc.). Ik besloot daar eerst maar even te voeren met wat maïs en hennep. Na een half uurtje
installeerde ik me bij het bruggetje. Dobber tegen een peiler. Net als ik in wil pakken (zon brandde in m'n nek) een felle aanbeet, slaan, raak! Hele heftige sport op m'n 1.5 lb. hengel, maar niet in de problemen gekomen. Schubkarper van ruim 18 pond!!

Moraal van dit verhaal. Ik moet meer zoeken naar plekken waar je karper kunt verwachten. Niet alleen het water zelf, maar juist de plekken die op dat water uit zoekt. Ik kan weer verder. Dank voor jullie tips
arie1965  
#9 Gepost : maandag 28 mei 2012 11:50:42(UTC)
arie1965


5 ponder

Lid sinds: 8-5-2012(UTC)
Berichten: 38

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
[img][/imgVD 28 mei 2012.jpg

Niet de fraaiste foto op dit forum. Hij gleed ook nog een beetje van de mat af...Schamen

Maar voor mij een hele waardevolle, na zoveel teleurstelling!Mee eens
arie1965  
#10 Gepost : maandag 28 mei 2012 11:53:57(UTC)
arie1965


5 ponder

Lid sinds: 8-5-2012(UTC)
Berichten: 38

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
[img]VD 28 mei 2012.jpg/img]

Hoop dat ie nu wel zichtbaar is. Blijf klooien met het plaatsen van foto's. Uitleg al tig keer doorgenomen, maar kom niet verder dan zo.....
arie1965 heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
VD 28 mei 2012.jpg
michiell_  
#11 Gepost : maandag 28 mei 2012 12:20:44(UTC)
michiell_


25 ponder

Lid sinds: 21-7-2010(UTC)
Berichten: 572

Proficiat joh ! Knipoog
Jammer dat we de foto niet kunnen zien.
wat ik vaak doe om het bestand te verkleinen : printscreen van nemen..
Via paint knippen en plakken zo zo de foto opslaan (is het kleiner bestand)
dan doe ik via bijlage de foto posten en staat hij er altijd mooi bij Knipoog

Inelkgeval proficiat ! en er zullen er nog wel enkele komen, keep on going )
De Doorzetter Wint !
Maarten1977  
#12 Gepost : maandag 28 mei 2012 17:05:22(UTC)
Maarten1977


20 ponder

Lid sinds: 19-4-2012(UTC)
Berichten: 200

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Goed werk Arie!!!!

als je hulp wilt bij foto's verkleinen dan kun je me mailen, zie ook hieronder:

michiell_ schreef:

wat ik vaak doe om het bestand te verkleinen : printscreen van nemen..
Via paint knippen en plakken zo zo de foto opslaan (is het kleiner bestand)


michiell, goeie tip, maar je kunt het iets simpeler doen zelfs.

Open je foto gewoon in Paint door of eerst paint te openen en de foto op te zoeken of als je op het fotobestand met je muis rechtsklikt en dan kiest voor "openen met....paint"

In paint kun je heel simpel met "formaat wijzigen en hellen" de foto verkleinen, kies maar eens voor 25%.



Je kunt ook gratis het programma Irfan View downloaden, dat is een heel makkelijk programma en daarmee kun je met 1 klik een foto reduceren tot 800x600, dan weet je zeker dat het het juiste formaat is.

PAINT:
Maarten1977 heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
Paintformaatwijzigen.jpg
Maarten1977  
#13 Gepost : maandag 28 mei 2012 17:13:03(UTC)
Maarten1977


20 ponder

Lid sinds: 19-4-2012(UTC)
Berichten: 200

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
dit is een voorbeeld van het menu van Irfan View, hoe simpel wil je het hebben Like

selecteer 800x600, klik, en je foto is verkleint. Alleen nog ff opslaan onder een andere noemer om je originele foto niet te verliezen en klaar ben je.

Maarten1977 heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
Irfanview scherm.jpg
michiell_  
#14 Gepost : maandag 28 mei 2012 18:53:36(UTC)
michiell_


25 ponder

Lid sinds: 21-7-2010(UTC)
Berichten: 572

Inderdaad, zo gaat het ook.
Maar met paint moet ik niets downloaden en gaan het nog relatief vlot Knipoog

toch bedankt );
De Doorzetter Wint !
Henk Haarlem  
#15 Gepost : maandag 28 mei 2012 19:08:32(UTC)
Henk Haarlem


50 ponder

Lid sinds: 23-10-2011(UTC)
Berichten: 2.908
Man
Nederland
Locatie: Haarlem

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
@ Arie 1965
http://www.carpfeeling.c...feeling.aspx?find=unread

Hier staan verschillende manieren van foto plaatsen, misschien zit er een tussen die je bevalt.
"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.


"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
Maarten1977  
#16 Gepost : maandag 28 mei 2012 19:17:51(UTC)
Maarten1977


20 ponder

Lid sinds: 19-4-2012(UTC)
Berichten: 200

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
michiell_ schreef:
Inderdaad, zo gaat het ook.
Maar met paint moet ik niets downloaden en gaan het nog relatief vlot Knipoog

toch bedankt );


paint is toppie hoor Like

het voordeel van irfan view is dat je in plaats van 1 kiekje ook een hele "batch" kunt aanpakken, dus meerdere tegelijk Knipoog
arie1965  
#17 Gepost : maandag 28 mei 2012 20:06:27(UTC)
arie1965


5 ponder

Lid sinds: 8-5-2012(UTC)
Berichten: 38

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Thanks, foto is toegevoegd (heb jullie gewaarschuwd, is niet de meest fraaie van dit forum). Volgens mijn zoon heb ik ook een sceare telefoon. Dus ja dan krijg je zoiets.........
michiell_  
#18 Gepost : maandag 28 mei 2012 20:18:34(UTC)
michiell_


25 ponder

Lid sinds: 21-7-2010(UTC)
Berichten: 572

arie1965 schreef:
Thanks, foto is toegevoegd (heb jullie gewaarschuwd, is niet de meest fraaie van dit forum). Volgens mijn zoon heb ik ook een sceare telefoon. Dus ja dan krijg je zoiets.........


Misschien een handige tip dat ik je geef is een Onthaakmat aanschaffen, veel visvriendelijker.
Blij
De Doorzetter Wint !
arie1965  
#19 Gepost : maandag 28 mei 2012 21:00:19(UTC)
arie1965


5 ponder

Lid sinds: 8-5-2012(UTC)
Berichten: 38

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Hoi Michiell,

ja, die heb ik ook, lag er ook netjes op, maar zoals ik al aangaf schoof ie er een beetje af. Ik heb wel het meest simpele model, omdat ik alles op de fiets mee moet nemen.
Henk Haarlem  
#20 Gepost : maandag 28 mei 2012 21:42:03(UTC)
Henk Haarlem


50 ponder

Lid sinds: 23-10-2011(UTC)
Berichten: 2.908
Man
Nederland
Locatie: Haarlem

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
arie1965 schreef:
Hoi Michiell,

ja, die heb ik ook, lag er ook netjes op, maar zoals ik al aangaf schoof ie er een beetje af. Ik heb wel het meest simpele model, omdat ik alles op de fiets mee moet nemen.


Je zelf dit cadeau doen, jij en karper blij.Knipoog
Henk Haarlem heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
Walkabout Stalker.jpg
"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.


"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.