logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
ErwinB  
#1 Gepost : dinsdag 19 juni 2012 23:48:08(UTC)
ErwinB


10 ponder

Lid sinds: 3-8-2011(UTC)
Berichten: 61

Begin dit jaar zag ik enkele dode karpers in het Apeldoorns kanaal drijven. Opmerkelijk, maar nog niet verontrustend. Enkele weken geleden heeft de vis hier afgepaaid. Hierna zag ik steeds meer dode karpers drijven. Het begon in Dieren en nu liggen ook in Apeldoorn dode karpers. Ik heb er zaterdag al zeker 25 geteld op dit stuk kanaal. Vandaag gehoord dat het waterschap de dode vis heeft geruimd. Er zaten ook enkele oude en grote vissen tussen.

Ik heb geen zichtbaar zieke vissen zien zwemmen, zoals bij de Nevelhorst. Ineens zie je ze dood liggen. Ik hoop dat dit snel stopt anders blijft er van het bestand niet veel over.

Ik denk dat het verstandig is om voorlopig het kanaal maar even te mijden om kruisbesmetting naar andere wateren te voorkomen.

Sponsor
M. Chiron  
#2 Gepost : woensdag 20 juni 2012 00:17:41(UTC)
M. Chiron


10 ponder

Lid sinds: 12-6-2012(UTC)
Berichten: 81

Dat meen je niet!

Hopelijk wordt er snel duidelijk wat er aan de hand is!
ErwinB  
#3 Gepost : woensdag 20 juni 2012 18:03:54(UTC)
ErwinB


10 ponder

Lid sinds: 3-8-2011(UTC)
Berichten: 61

Dat hoop ik ook. De vis is inmiddels geruimd. Ik heb vandaag geen dode vissen meer gezien. Het gerucht gaat dat het om gatenziekte gaat. Ik heb daar alleen geen aanwijzingen voor gezien bij de vissen die ik heb zien drijven.

Koi herpes lijkt me ook niet waarschijnlijk. Dat zou je goed aan de vissen kunnen zien. De vissen die ik heb gezien leken redelijk gaaf.

Ik heb vandaag ook in de vijver in Dieren de eerste dode karpers gezien. Het lijkt erop dat er ook hier besmetting heeft plaatsgevonden.
M. Chiron  
#4 Gepost : woensdag 20 juni 2012 23:39:42(UTC)
M. Chiron


10 ponder

Lid sinds: 12-6-2012(UTC)
Berichten: 81

Misschien heeft de besmetting begin dit jaar in een vijver in Apeldoorn hier ook mee te maken...

leen  
#5 Gepost : woensdag 20 juni 2012 23:53:58(UTC)
leen


40 ponder

Lid sinds: 14-11-2010(UTC)
Berichten: 1.385
Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
M. Chiron schreef:
Misschien heeft de besmetting begin dit jaar in een vijver in Apeldoorn hier ook mee te maken...



Zou kunnen komen doordat de ziekte getransporteerd wordt middels besmette landingsnetten?
M. Chiron  
#6 Gepost : donderdag 21 juni 2012 00:32:38(UTC)
M. Chiron


10 ponder

Lid sinds: 12-6-2012(UTC)
Berichten: 81

Dat zou inderdaad kunnen aangezien er bij Dieren (waarschijnlijk) hetzelfde is gebeurt. Van het kanaal naar de vijvers of andersom.
ErwinB  
#7 Gepost : donderdag 21 juni 2012 09:49:52(UTC)
ErwinB


10 ponder

Lid sinds: 3-8-2011(UTC)
Berichten: 61

Het lijkt er inderdaad op dat de ziekte door vissers of kikkers en vogels is verspreid. De wateren staan namelijk niet met elkaar in verbinding. Hier inmiddels 5 dode vissen in de vijver.
diesel  
#8 Gepost : zondag 24 juni 2012 18:22:47(UTC)
diesel


40 ponder

Lid sinds: 5-7-2011(UTC)
Berichten: 1.122

ErwinB schreef:
Het lijkt er inderdaad op dat de ziekte door vissers of kikkers en vogels is verspreid. De wateren staan namelijk niet met elkaar in verbinding. Hier inmiddels 5 dode vissen in de vijver.


hebben ze de vissen onderzocht?
groet erik
ErwinB  
#9 Gepost : zondag 24 juni 2012 21:50:12(UTC)
ErwinB


10 ponder

Lid sinds: 3-8-2011(UTC)
Berichten: 61

Niet dat ik weet. Onderzoek heeft ook alleen zin als je enkele levende vissen kan opsturen naar het lab. Ik heb alleen geen zichtbaar zieke vissen zien zwemmen, die je zou kunnen vangen en opsturen.

Het gerucht gaat dat er spiegelkarpers zijn uitgezet en dat deze drager waren van de gatenziekte. Ik heb alleen geen spiegels onder de dode vissen gezien.

Nadat vorige week de dode vissen zijn geruimd heb ik nog maar 3 dode vissen gezien. Ik weet niet of dit nieuwe slachtoffers waren of dat deze over het hoofd zijn gezien. Ook hier in de vijver heb ik vanaf midden vorige week geen nieuwe dode vissen gezien. Het lijkt erop dat we het ergste gehad hebben.
diesel  
#10 Gepost : zondag 24 juni 2012 22:13:20(UTC)
diesel


40 ponder

Lid sinds: 5-7-2011(UTC)
Berichten: 1.122

ErwinB schreef:


Het gerucht gaat dat er spiegelkarpers zijn uitgezet en dat deze drager waren van de gatenziekte.


vaak gaan de dragers ook niet dood,die verspreiden alleen....

dus als jou stelling waar is ,is het nog niet overTeleurgesteld
groet erik
M. Chiron  
#11 Gepost : maandag 25 juni 2012 16:14:13(UTC)
M. Chiron


10 ponder

Lid sinds: 12-6-2012(UTC)
Berichten: 81

Kwam van week even een kijkje nemen bij het Apeldoorns kanaal, maar bij sommige plekken is er duidelijk iets aan de hand.

De lucht van dode vissen kwam een aantal keer goed naar boven... Verdrietig
Christian Hummelink  
#12 Gepost : donderdag 28 juni 2012 16:38:05(UTC)
Christian Hummelink


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 19-6-2012(UTC)
Berichten: 5

De laatste uitzetting op het Apeldoorns kanaal dateert van najaar 2010 dus om de uitzetting als oorzaak te benoemen lijkt mij ver gezocht.

Dode vissen kunnen gemeld worden bij het waterschap via [email protected] en worden vervolgens opgeruimd.

Zieke maar nog levende vissen kunnen inderdaad in Lelystad worden onderzocht maar tot nu toe hebben zowel anderen als ikzelf louter springlevende of morsdode vissen gezien. Bovendien zou dit onderzoek enkel dienen om een eventuele oorzaak te vinden. De verspreiding van een ziekte kan in een open water als het Apeldoorns Kanaal nauwelijks worden tegengegaan.

Uiteraard is het zaak om besmetting naar andere wateren te voorkomen zoals eerder in dit topic is aangegeven.

Groeten Christian
Christian Hummelink  
#13 Gepost : donderdag 28 juni 2012 16:40:39(UTC)
Christian Hummelink


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 19-6-2012(UTC)
Berichten: 5

Ter info: ook op het noordelijker gelegen sluisstuk (apeldoorn-apeldoorn noord) heb ik inmiddels een tweetal dode karpers aangetroffen dus het lijkt helaas een kwestie van tijd tot ook richting Heerde en Wapenveld de ellende losbreekt.
Christian Hummelink  
#14 Gepost : donderdag 28 juni 2012 16:42:11(UTC)
Christian Hummelink


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 19-6-2012(UTC)
Berichten: 5

@ ErwinB: er zitten ook spiegels onder de dode vissen, zowel oude vissen als uitzetspiegels.
ErwinB  
#15 Gepost : zaterdag 30 juni 2012 11:25:15(UTC)
ErwinB


10 ponder

Lid sinds: 3-8-2011(UTC)
Berichten: 61

Hoi Cristian,

De laatste officiele uitzetting was idd in 2010. Ik heb alleen gehoord dat een karpervisser onlangs (dit voorjaar) karper heeft uitgezet o.a. op het kanaal. Wat er van waar is weet ik niet, want ik heb het bericht niet kunnen verifieren bij de bron.

Ik heb hier nog geen spiegels gezien. En inderdaad, je ziet of springlevende of morsdode vissen en niets er tussen in. Het leek minder te worden met de dode vis, maar ik heb van de week weer enkele dode vissen gezien. Ook hier in de vijver leek het ergste voorbij, maar ik zag gisteren weer 4 dode vissen.

Groet,
Erwin

Christian Hummelink  
#16 Gepost : zondag 1 juli 2012 13:19:24(UTC)
Christian Hummelink


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 19-6-2012(UTC)
Berichten: 5

Geruchten zijn er altijd maar ik mag toch hopen dat deze niet op waarheid berust... karpervissers moeten inmiddels beter weten.

Groeten Christian
diesel  
#17 Gepost : zondag 1 juli 2012 13:33:38(UTC)
diesel


40 ponder

Lid sinds: 5-7-2011(UTC)
Berichten: 1.122

Christian Hummelink schreef:
Geruchten zijn er altijd maar ik mag toch hopen dat deze niet op waarheid berust... karpervissers moeten inmiddels beter weten.

Groeten Christian


Je wil niet weten hoeveel vis er over/in word gezet.......Verdrietig
groet erik
quers  
#18 Gepost : maandag 2 juli 2012 12:02:08(UTC)
quers


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 2-10-2010(UTC)
Berichten: 10

ik ben donderdagmiddag vanaf Vaassen tot de hezenbergersluis wezen zoeken maar heb gelukkig nog geen dode karper gevonden. Wél een aantal levende trouwens.Like
Johan Krenger  
#19 Gepost : dinsdag 10 juli 2012 13:15:57(UTC)
Johan Krenger


50 ponder

Lid sinds: 6-4-2011(UTC)
Berichten: 1.053

Bedankjes: 10 keer
Is 25 keer bedankt in 22 post(s)
Zojuist weer een dode karper gespot, en een keer of 3 (fietsend tegen de wind in) een sterke odor van dode vis geroken..

Ditmaal op het stuk van de brug bij Smelink naar de fietscrossclub, het lijkt er dus op dat het vanuit Dieren steeds verder binnen Apeldoorn en mogelijk daar voorbij gaat trekken!!

Helaas had ik ook al geruchten gehoord van vis uizet door derden...
ErwinB  
#20 Gepost : dinsdag 10 juli 2012 22:35:39(UTC)
ErwinB


10 ponder

Lid sinds: 3-8-2011(UTC)
Berichten: 61

Ik hoorde ook al berichten van beneden de sluis bij Vorderman. Gelukkig niet in de aantallen die hier het loodje hebben gelegd.

Het waterschap ruimt vrij consequent dode vis op. Vorige week zaterdag waren ze ook weer op het water om dode vis te verwijderen. Er lagen er toen een paar bij cafe Ruis.

Ik heb sindsdien tussen Apeldoorn en Dieren geen dode karpers meer gezien. Het zicht op het water wordt nu wel minder omdat het riet te hoog begint te worden. Kan dus zijn dat ik iets gemist heb.

Laten we hopen dat het nu snel gedaan is en dat er voorlopig niet gevist wordt om kruisbesmetting te voorkomen.

Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.