logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Ferio  
#1 Gepost : vrijdag 17 augustus 2012 11:56:07(UTC)
Ferio


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 19-7-2012(UTC)
Berichten: 6

Hoe herkennen jullie de bellen in het water en of het karper/vis is? Indien er een foto beschikbaar is graag voor de duidelijkheid.

Ik weet ze wel te herkennen maar vast lang niet alles, vandaar deze topic wie weet kunnen we er allemaal wat uit leren.

Wat ik me eigenlijk af vraag zijn de rijen/sporen van kleine bellen. Deze bellen zijn gemiddeld een halve centimeter in doorsnede met wat grotere ertussen en de breedte van het spoor zelf ligt denk ik rond de 12cm.

Deze sporen uit ervaring de laatste tijd kunnen zelfs wel een meter of 3 a 4 lang worden of langer, vaak in een vrijwel rechte lijn maar ook soms een kleine bochtje erin. Wat houden deze sporen in? Wat voor soort vis?

De bellen waar ik vooral op let zijn kleine sporen en de wat grotere plakaten bubbels met kleine & grote en soms met witschuim. Niet te verwarren met gas uit de bodem.

Ben benieuwd waar jullie opletten kwa bellen.


Sponsor
diesel  
#2 Gepost : vrijdag 17 augustus 2012 18:32:17(UTC)
diesel


40 ponder

Lid sinds: 5-7-2011(UTC)
Berichten: 1.122

karperbellen tijdens het pennen...
diesel heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
DSC08968.JPG
groet erik
Dale Neijzing  
#3 Gepost : zondag 9 september 2012 23:40:23(UTC)
Dale Neijzing


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 31-5-2012(UTC)
Berichten: 10

Ferio schreef:
Hoe herkennen jullie de bellen in het water en of het karper/vis is? Indien er een foto beschikbaar is graag voor de duidelijkheid.

Ik weet ze wel te herkennen maar vast lang niet alles, vandaar deze topic wie weet kunnen we er allemaal wat uit leren.

Wat ik me eigenlijk af vraag zijn de rijen/sporen van kleine bellen. Deze bellen zijn gemiddeld een halve centimeter in doorsnede met wat grotere ertussen en de breedte van het spoor zelf ligt denk ik rond de 12cm.

Deze sporen uit ervaring de laatste tijd kunnen zelfs wel een meter of 3 a 4 lang worden of langer, vaak in een vrijwel rechte lijn maar ook soms een kleine bochtje erin. Wat houden deze sporen in? Wat voor soort vis?

De bellen waar ik vooral op let zijn kleine sporen en de wat grotere plakaten bubbels met kleine & grote en soms met witschuim. Niet te verwarren met gas uit de bodem.

Ben benieuwd waar jullie opletten kwa bellen.




Hoi Ferio,
ik heb een klein slootje naast mijn huis. Daar zaten 3 karpers in. Het water was glashelder en je kon ze zien zwemmen. Ook was ik nu in de gelukkige positie om te zien wat voor bellen zij produceerden. Als ze vrij rondzwommen dan zag je soms een enkele bel naar boven komen. Het leken net gasbellen! Maar meestal gaan die gasbellen in een reeks naar boven. Een rij die naar boven schiet.

Ook heb ik karper gevangen op ´bellen´ die normaal als van brasem beschouwd worden. Maar,zoals Erik toont,heb je ook te maken met ´schuimplakkaten´. Die zijn onmiskenbaar van karper. Alsof er zeepsop op het water verschijnt!

Belangrijk is het zien van hoe de ´bellen´ gaan. Blijft die rij op een plek? Verplaatst het zich? De bellen kunnen zeer groot zijn maar ook weer heel klein. Lijkend op die van zeelt; speldenknopjes....
luukcarp  
#4 Gepost : maandag 8 oktober 2012 18:22:54(UTC)
luukcarp


30 ponder

Lid sinds: 19-4-2011(UTC)
Berichten: 774
Locatie: Elst

Bedankjes: 7 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Ik let ook op bewegende rietjes en belletjes kolken en karper bekken aan de oppervlakte

tight lines and wet nets
Luuk Zomerhuis
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.