logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

5 Pagina's<1234>»
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
josvanpinxteren  
#21 Gepost : zondag 23 januari 2011 00:32:59(UTC)
josvanpinxteren


25 ponder

Lid sinds: 27-8-2010(UTC)
Berichten: 513

Beste Toine

Neem een keer de tijd om naar Boxtel te rijden. Ik heb daar een hengelsportzaak (200m2) ik zal je onder het genot van een bakje koffie uitleg geven (met alle grondstoffen als voorbeeld)over het maken van je eigen basis mix, toevoegingen, flavours, kleurstoffen alternatieve flavours, etc etc.

Zodat je uiteindelijk heel makkelijk en boillie maakt die je naar je eigen portemonee (en vangkracht) kunt samenstellen.

Hopelijk tot ziens.

M.v.g.

Jos

Hengelsport van Pinxteren
Kapelweg 6
5281 LR Boxtel
Je kan niet altijd vangen tijdens het vissen, anders had vissen wel vangen geheten!!!!!!!!


groeten jos van Pinxteren
Toine  
#22 Gepost : zondag 23 januari 2011 01:33:37(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Jos, Klasse,dat doe ik beslist. Voordat ik ga "rollen" kom ik langs.
Het is zoals het is.
Henk Fonken  
#23 Gepost : zondag 23 januari 2011 12:35:21(UTC)
Henk Fonken


20 ponder

Lid sinds: 11-1-2010(UTC)
Berichten: 337

hey jos geld dat voor mij ook.....whahahahahaha ik woon in oisterwijk en ik kom ook binnenkort ook even naar je toe voor het een en anderBreede lach
Gr Henk de platte koning.
Henk Fonken  
#24 Gepost : zondag 23 januari 2011 12:49:12(UTC)
Henk Fonken


20 ponder

Lid sinds: 11-1-2010(UTC)
Berichten: 337

@ toine ...die 2,5 kilo 50/50 mix die je bij de vlemmix gekocht hebt is dat die barbarian<zwarte emmertjes>..
dat is altijd duurder je kunt beter alles los kopen en even op verschillende sites kijken.
alleen moet je wel even kijken hoeveel kilo je op een seizoen opvist.
soms blijven dan de freezers/ready mades toch goeie koper.

ik draai ook zelf,maar ik draai altijd eerst voor een hengel zodat ik toch redelijk kan voeren zonder dat het al tegek veel geld en tijd kost als het dan blijkt dat mijn mix goed loopt ga ik voor alle 3 mijn hengels draaien.

kijk ook eens op www.empirebaits.com ik vis met hun freezers zijn echt goede bollen voor een goede prijs vanaf 3,95 de kilo.deze bollen gebruik ik dan erbij(tot ik mijn eigen mix helemaal uitgetest heb)

enne stond jij niet met je site op die van bosche boillies?
gr henk
Gr Henk de platte koning.
Toine  
#25 Gepost : zondag 23 januari 2011 14:09:19(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Hoi Henk, Neen het was in een groene emmer. Mijn site staat inderdaad als link op die van de BB. Intussen heb ik al wat sites gezien waar het goedkoper is. Ik ga overigens wel naar Boxtel. Ben nieuwsgierig wat Jos te vertellen heeft en wat hij verkoopt. Wellicht dat ik daar voortaan mijn spullen koop. Heb toch een zwak voor "kleine"zelfstandigen.mornincoffee mornincoffee
Het is zoals het is.
Henk Fonken  
#26 Gepost : zondag 23 januari 2011 15:14:44(UTC)
Henk Fonken


20 ponder

Lid sinds: 11-1-2010(UTC)
Berichten: 337

@ toine maar ff nog een vraagje hoeveel kilo boillies gebruik je ongeveer per seizoen dan.
Gr Henk de platte koning.
Toine  
#27 Gepost : zondag 23 januari 2011 22:03:46(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Henk, dat was niet echt veel. We hebben afgelopen jaar slecht gevangen omdat we veel te zuinig hebben gevist/gevoerd:-" . Dat wil ik nu gaan veranderen. Ik denk ook aan het kopen van een voerbootje echter mijn vismaat is daar geen voorstander van. Om meer kans te maken, ondanks de grote wateren, moeten we meer gaan voeren. Buiten dit wil ik toch proberen om te vangen met een eigen gemaakte boilie.
Het is zoals het is.
Henk Fonken  
#28 Gepost : maandag 24 januari 2011 01:46:23(UTC)
Henk Fonken


20 ponder

Lid sinds: 11-1-2010(UTC)
Berichten: 337

als je begint met zelf bollen te draaien draai dan eerst bijvoorbeeld zon 5 kilo.
en dan ff kijken hoe je mix rolt en of je boillies goed uitharden enz.
en je kunt daarmee dan ook kijken of je boillie vangt op jou water en of je boillie iets aangepast moet worden ofniet
pas als je helemaal tevreden bent dan moet je je vriezer vol gaan leggen.
Gr Henk de platte koning.
josvanpinxteren  
#29 Gepost : maandag 24 januari 2011 21:36:08(UTC)
josvanpinxteren


25 ponder

Lid sinds: 27-8-2010(UTC)
Berichten: 513

Ha toine

Mooi dat je naar de winkel bent gekomen hopelijk heb je gekregen wat je er van had verwacht. Ik vond het leuk dat je was gekomen in ieders geval.

hopelijk kom je er uit met je bollen maken anders weet je nu de weg hahahah.

Succes

Groeten

jos

hengelsport van Pinxteren
Je kan niet altijd vangen tijdens het vissen, anders had vissen wel vangen geheten!!!!!!!!


groeten jos van Pinxteren
josvanpinxteren  
#30 Gepost : maandag 24 januari 2011 21:37:58(UTC)
josvanpinxteren


25 ponder

Lid sinds: 27-8-2010(UTC)
Berichten: 513

@ Henk.

Het zou leuk zijn als je eens aan komt voor een bakkie altijd leuk nieuwe gezichten.

Hopelijk tot binnenkort.

Gr

Jos

Hengelsport van Pinxteren
Je kan niet altijd vangen tijdens het vissen, anders had vissen wel vangen geheten!!!!!!!!


groeten jos van Pinxteren
Toine  
#31 Gepost : maandag 24 januari 2011 21:41:08(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Ben vandaag bij Jos van Hengelsport van Pinxteren in Boxtel geweest. Vanuit Den Bosch is dat goed te doen. Hij had mij tenslotte uitgenodigd om het een en ander te vertellen over het maken van boilies. Goeie kerel. Ik heb goede adviezen gekregen en hij neemt de tijd voor je. Leuke ,knusse, winkel. Beslist de moeite waard om eens een kijkje te nemen. Toch mooi dat zoiets ontstaat via een forum.
Het is zoals het is.
timvanzanten  
#32 Gepost : dinsdag 25 januari 2011 00:19:23(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
Nou Jos, ik vind het ook een heel mooie gebaar van je. top! Het is dat ik zo ver van je winkel vandaan woon, maar zeg nooit nooitKnipoog

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 25 januari 2011 00:20:04(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

josvanpinxteren  
#33 Gepost : dinsdag 25 januari 2011 11:21:31(UTC)
josvanpinxteren


25 ponder

Lid sinds: 27-8-2010(UTC)
Berichten: 513

leuk dat toine zo positief reageert (bedankt)

we doen inderdaad ons best om iedereen te geven wat ze vragen al is het alleen een bakje koffie en een praatje bij ons kan veel.

Je weet maar nooit Tim als je eens in de buurt bent de deur is open hahaha

wie weet ontstaan er nog meer contacten via dit forum het zou erg gaaf zijn.

groeten

joske

Je kan niet altijd vangen tijdens het vissen, anders had vissen wel vangen geheten!!!!!!!!


groeten jos van Pinxteren
Ron van Houtum  
#34 Gepost : dinsdag 25 januari 2011 12:17:39(UTC)
Ron van Houtum


50 ponder

Lid sinds: 10-2-2010(UTC)
Berichten: 2.857
Man
Nederland
Locatie: in een huis

Bedankjes: 12 keer
Is 14 keer bedankt in 11 post(s)
Zal ook eens langskomen is maar een klein stukkie en gelijk effe snuffelen in de winkel
Heel vaak lees ik berichten waar men zich negatief uitspreekt over vissen laten zakken, terwijl ik nooit eens hoor over die zakken die men laat vissen.
Toine  
#35 Gepost : dinsdag 25 januari 2011 22:17:57(UTC)
Toine


20 ponder

Lid sinds: 12-1-2011(UTC)
Berichten: 333

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Moet je beslist doen Ron. Uhh Vis je ook wel eens in Den Bosch? Laat is iets weten. Dan kom ik een keer kijken als je het goed vindt. Zomaar om iets op te steken. Think
Het is zoals het is.
ronald kingma  
#36 Gepost : dinsdag 25 januari 2011 22:57:01(UTC)
ronald kingma


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 27-1-2010(UTC)
Berichten: 2.275
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
Tof gebaar van je Jos, zo moet je inderdaad met klanten omgaan, super van je Breede lach


Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
Dries Jacké  
#37 Gepost : maandag 31 januari 2011 00:52:08(UTC)
Dries Jacké


5 ponder

Lid sinds: 30-1-2011(UTC)
Berichten: 33

Nog een tipje, maak je eigen basismix. Dat is veel goedkoper en je weet nooit hoelang dat emmertje in de winkel heet gestaan.

Voor goeie verse ingredienten weet ik wel een adres voor je. Voor die 13 euro kun je wel 10 tot 15 kilo basismix maken.

Een goeie basismix kun je overal wel vinden op het internet. Hier 2 van de meest gebruikte;

1 deel soyameel
1 deel griesmeel
1 deel polenta

of

1 deel soya
1 deel maismeel
1 deel griesmeel

Pak daar een 700 gram van en voeg daar ingredienten aan toe wat jij wil. Eigenlijks kan er weinig fout gaan. Het is maar net watvoor draai je aan je bolletje gaat geven. Zout is altijd een goeie toevoeging, 10 tot 20 gram volstaat op een kilo, ook in een zoete bol.


Oja keep it simpel, anders zie je straks de bomen door het bos niet meer.

Bewerkt door de gebruiker maandag 31 januari 2011 00:59:04(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Wat gij niet wilt wat u geschied, doe dat ook een ander niet!
Dries Jacké  
#38 Gepost : maandag 31 januari 2011 01:01:33(UTC)
Dries Jacké


5 ponder

Lid sinds: 30-1-2011(UTC)
Berichten: 33

Als ik zo vrij mag zijn, velen zullen het wel kennen, maar toch een heel mooi stukje, zeker voor beginners.

Bron >>> M. van der Kamp

BUDGETBAITS

Eén van de meest besproken onderwerpen in de karpervisserij is natuurlijk het gebruikte aas. Dit is ook logisch, want we vangen natuurlijk enkel de vissen die bereid zijn te eten. Vaak hoor ik dat de stekkeuze veel belangrijker is, maar dan nog zullen de vissen trek moeten hebben in het aangeboden aas. Hoe meer aandacht we besteden aan het onderwerp aas, hoe meer we experimenteren, hoe beter de resultaten op den duur zullen worden. Vandaag bespreken we het zelf maken van boilies en dan vooral zo efficiënt en goedkoop mogelijk.

De afgelopen jaren is er in Nederland toch wel veranderd op het gebied van de “boiliebakkerij”. Niet in de minste plaats door mijzelf, maar ook omdat een verandering onafwendbaar was. Jarenlang hebben we er een zeer bekrompen visie op na gehouden en het werd dan ook tijd, dat de knuppel eens goed het hoenderhok in ging, na 2 decennia gekibbel over de voedingswaarde van het aas.

- voedingswaarde/nutriëntenverhouding
De schijf van 5

- kwaliteit van de gebruikte ingrediënten
Hier gaat het dan hoofdzakelijk om de versheid van de producten.

- signaalfunctie van het aas/vindbaarheid
Hoe kun je de instant respons verhogen

- karakter van het aas
De smaak/geur van de boilie, vorm maar ook de consistentie en de mechaniek ervan. Hoe gedraagt je aas zich onder water. (pop-up’s en zgn. “semi-buoyant” hookbaits)

Naast al deze aandachtspunten is er natuurlijk nog een aandachtspunt en dat is de prijs van een boilie. Vandaag gaan we het hebben over de manier om met weinig geld toch een goede boilie te maken. Dit hoeft dan ook absoluut geen slecht balletje te zijn.

Voordat we over gaan op de werkwijze etc, moeten we eerst even weten wat we nodig hebben…

DE SCHIJF VAN VIJF

Heel kort toch maar even de voedingswaarde, want daar zit tóch de basis van het succes van ons aas. Net als bij mensen hebben karpers ook behoefte aan energie. Over de verhoudingen tussen de nutriënten is een hoop gekibbeld en dat nog wel een tijdje zo blijven. Ik heb hier zelf wel verhelderende ideeën over, maar daar is dit artikeltje ca. 20 pagina’s te kort voor. Waar het in het kort op neer komt hebben karpers met als mensen een behoefte aan de volgende nutriënten:

- Vetten: energieleverancier nummer één. Net als bij mensen lijken de onverzadigde vetzuren het best te scoren. Dus plantaardige oliën, vette vissoorten zoals makreel, haring en sardine en hun olie, diverse zaden en noten.

- Eiwitten: Ook wel proteïne. Voor de opbouw van lichaamscellen, dus de groei van het (karper)lichaam. Het overschot wordt als energieleverancier gebruikt. Voor een vis zijn lichaamseigen eiwitten de ideale eiwitbron. Een goed vismeel dus. Zelf gebruik ik het liefst LT vismeel.

- Koolhydraten: energieleverancier. Vooral de grotere karpers zijn prima in staat zetmeel te verteren.

- Vitamientjes en mineralen: reguleren o.a. de verteringprocessen in het (vissen)lichaam en zijn om die reden belangrijk voor aas met een lange termijn functie. In een goed samengestelde boilie, zal het hier in principe niet aan ontbreken.

- Water: vissen moeten ook drinken…

Indien je aas voldoet aan de schijf van vijf (water is iets minder noodzakelijk in het karpervoer dan bij mensen), dan ben zit je in de meeste gevallen wel goed als het gaat om de attractie op lange termijn.

Voor de vissers die graag wat meer attractie op de korte termijn wensen, zijn er diverse additieven op de markt. Deze zijn hoofdzakelijk gebaseerd op vrije aminozuren, ofwel wateroplosbaar eiwit. Producten als Aminol, L-zero-30, Predigested fishmeal etc verhogen de signaalfunctie van het aas enorm. Het probleem met deze ingrediënten is dat ze behoorlijk aan de prijs zijn. We gaan straks kijken welke alternatieven we kunnen vinden in de supermarkt/toko.


DE BASIS

Voordat we bepalen of we op moeilijk water met veel concurrentie gaan vissen, of op water gaan vissen dat nauwelijks tot geen hengeldruk ervaart, zullen we toch eerst een basismix moeten samenstellen voor onze bollen. De volgende ingrediënten zijn eenvoudig verkrijgbaar en niet duur:

- tarwebloem
- griesmeel
- paneermeel
- maïzena
- melkpoeder
- tarwezemelen (winter)
- polenta
- sojameel
- parkietenzaad
- kanariezaad
- vogel krachtvoer (cédé eivoer en bogena universeel)
- LT vismeel







DE BASISMIXEN:

Birdfoodmix:

- tarwebloem 200 gram
- polenta 300 gram
- sojameel (volvet) 300 gram
- vogelzaad (gemalen) 200 gram
- per kg mix ca. 10 eieren

Opbrengst 1400 gram boilies
Kosten per kg basismix : € 1,54
Kosten per kg boilies: € 1,90


Vismeelmix:

- LT vismeel 250 gram
- polenta 350 gram
- tarwebloem 200 gram
- sojameel(volvet) 200 gram
- per kg mix ca. 11 eieren

Opbrengst 1500 gram
Kosten per kg basismix € 1,48
Kosten per kg boilies € 1,86


Supermarktmix:

- gemalen kat brok 500 gram
- polenta 250 gram
- tarwebloem 150 gram
- maïzena 100 gram
- per kg mix ca. 12-13 eieren

Opbrengst 1600 gram
Kosten per kg basismix € 1,56
Kosten per kg boilies € 1,84

Deze drie basisrecepten zijn eenvoudig te bereiden en zeker niet duur. De kostenberekening is natuurlijk een beetje “natte-vingerwerk”. Degene die slim inkoopt, komt nog veel voordeliger uit.

TOEVOEGINGEN LANGE TERMIJN

Op wateren waar niet veel hengeldruk is, kun je met deze basisrecepten prima uit de voeten. Vis je echter op wateren met iets meer hengeldruk, dan vergroot je je kansen, door attractors toe te voegen. Eerst een aantal toevoegingen voor de lange termijn.



Diverse specerijen:

- Paprikapoeder max. 15%
- spaanse pepers max. 5%
- korianderzaad max. 5%
- kerriepoeder max. 5%
- fenugriek max. 2%
- zwarte peper max. 3%
- komijn max. 2%
- kaneel max. 5%
- uienpoeder max. 10%
- knoflookpoeder max. 10%

Er zijn er nog veel meer, maar deze zijn prima verkrijgbaar in supermarkten en Aziatische winkels. Als je hebt gekozen voor een bepaalde specerij, probeer het dan eens via een kennis in de groothandel te kopen. Dat scheelt veel geld.

Blij bij voorkeur af van nootmuskaat en kruidnagel. Deze kunnen effectief zijn, maar zijn makkelijk te overdoseren.

Oliën en vetten:

- zonnebloemolie
- maïsolie
- sojaolie
- arachideolie
- slaolie
- hennepolie/zaad
- pinda/notenmeel
- diverse visoliën
- vette vis uit blik (makreel, sardine, haring etc)

In de warme periode kun je oliën tot 5% van het totaalgewicht toevoegen. Hoe kouder, hoe minder olie is gewenst. Zakt de watertemperatuur onder de 12 graden, voldoen de vetten uit de eidooiers en is olie overbodig.

Zoet en zout:

- zout
- melasse
- dextrose
- goela djawa (vloeibaar)
- honing

Deze zijn eenvoudig te verkrijgen in de detailhandel en erg effectief.


EEN STAPJE HOGER…

Als we de recepten hierboven vermeldt, met de extra toevoegingen gaan verrijken, dan kunnen we eindeloos variëren. Het is aan jullie zelf om uit te zoeken welke samenstellingen het best werken. Uiteraard ben ik niet te beroerd om een opzetje te geven.

Birdfoodboilie met specerijen en goela djawa:

- bogena universeelvoer 200 gram
- paprikapoeder ` 50 gram
- korianderzaad 25 gram
- melkpoeder mager 75 gram
- dextrose 25 gram
- birdfoodmix 600 gram
- goela djawa ` 25 gram
- slaolie ` 25 ml
- eieren ca. 8 stuks

Vismeelboilie met kerrie & gedroogde vis

- gedroogde garnalen 50 gram
- sardines (blik) 1 stuks (125 gram)
- kerriepoeder 25 gram
- dextrose 25 gram
- LT vismix 800 gram
- eieren ca. 9 stuks



Supermarktbol met Zwitserse kaas

- Zwitserse kaas 50-100 gram
- kanariezaad 200 gram
- supermarktmix 700 gram
- dextrose 25 gram
- slaolie 25 gram


VRIJE AMINOZUREN/WATEROPLOSBAAR EIWIT


Door o.a. fermentatie van eiwitrijke producten ontstaat wateroplosbaar eiwit, ook wel vrije aminozuren genoemd. Karpers kunnen deze waarnemen en worden hierdoor gestimuleerd om te azen. Voorbeelden van producten die rijk zijn aan vrije aminozuren zijn Aminol, L-zero-30, Predigested fishmeal etc. In de supermarkt zijn er echter ook diverse te verkrijgen en die zijn ook erg effectief.

Trassi (gefermenteerde garnalenpasta) 50-100 gram per kg mix
Maggi (op basis van tarwe-eiwit) 75-100 ml per kg mix
Soja/oestersaus (op basis van soja-eiwit) 25-50 ml per kg mix
Ve-tsin (glutaminezuur) 5-15 gram per kg mix
Sojamelk 50-200 ml per kg mix


IN EEN DIP?

Dippen en soaken is de laatste jaren enorm in populariteit toe genomen. Maggi en oestersaus zijn zo uit de fles te gebruiken als dip. Met trassi gaat dat natuurlijk niet, maar is wel zeer effectief in te zetten op de volgende manier:

- Rasp 100 gram trassi
- Voeg 100 gram Maggi toe en 50 gram vloeibare Goela Djawa
- Roeren en klaar!

50-100 gram per kg boiliemix als toevoeging, zal de boilies flink doen toenemen in instant respons.

Een ander mooie soak is de volgende:

- Maal een blikje maïs fijn in de keukenmachine
- Voeg 1 zakje gist toe en 25 gram suiker en 100 ml water
- Maal nog eens goed en verpak in een te grote bak ( gisting)
- Laat een paar weken gisten

Deze maïsdip is zeer goed te gebruiken om je boilies in te soaken. Gooi een scheut over je boilies en laat lekker een nachtje intrekken.


POPUPS

Popup’s maken kan ook prima, als je je aan een paar eenvoudige regeltjes houdt.

- Neem 100 gram van je favoriete mix (pas op voor te veel vismeel
- Voeg 10 gram ei-albumine toe, als je bolletjes drie dagen moeten drijven
- Voeg 5 gram suiker toe en een zakje bakkersgist
- Dan nog tien ml (sla)olie en een eitje breken in een kommetje. Evt. flavour etc
- Mix erbij en kneden maar
- Rol je bolletjes ca. de helft van de gewenste diameter en laat een half uur rusten
- Bak in de oven of in een pan (bewegen) totdat ze gaar zijn. Een minuutje in de magnetron kan ook.

De boilies zullen keihard worden.

GAMMARUS

Een andere goede methode is het gebruik van gammarus. Ook wel te koop als schildpaddenvoer. Het zijn kleine zoetwatergarnaaltjes die je boilie erg licht maken. 10% toegevoegd aan je mix zal je boilies zeker doen drijven. De slimme bollenbakker kan dus ook mooi uitgebalanceerde haakaasjes maken…
Wat gij niet wilt wat u geschied, doe dat ook een ander niet!
Davey Remmig  
#39 Gepost : maandag 31 januari 2011 02:54:07(UTC)
Davey Remmig


45 ponder

Lid sinds: 18-2-2010(UTC)
Berichten: 1.786

kijk Dries maakt er goedwerk van! zullen velen wat aan hebben.
Ron van Houtum  
#40 Gepost : maandag 31 januari 2011 07:00:54(UTC)
Ron van Houtum


50 ponder

Lid sinds: 10-2-2010(UTC)
Berichten: 2.857
Man
Nederland
Locatie: in een huis

Bedankjes: 12 keer
Is 14 keer bedankt in 11 post(s)
Toine schreef:
Moet je beslist doen Ron. Uhh Vis je ook wel eens in Den Bosch? Laat is iets weten. Dan kom ik een keer kijken als je het goed vindt. Zomaar om iets op te steken. Think


Zekers Toine
ik zit een beetje vastgeroest op de franse wielen
daar doen ze niet moeilijk over tenten
Heel vaak lees ik berichten waar men zich negatief uitspreekt over vissen laten zakken, terwijl ik nooit eens hoor over die zakken die men laat vissen.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
5 Pagina's<1234>»
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.