logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

3 Pagina's<123>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
HarryO  
#21 Gepost : zondag 12 april 2015 19:20:40(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
pionieren is altijd goed.
Nieuwe dingen uitproberen laat ik aan de jeugd over. Angel
En als je bij het pionieren ook je gezond verstand gebruikt, en zoals jij doet door vragen, kom je snel tot een oplossing die naar jouw inzicht het beste is.
Wat je gedaan hebt op de laatste foto, met een stukje tube op het oog, lijkt mij ook niet de oplossing.
Dan kun je beter een gewone rig knopen.
Probeer eens een rig te knopen waar je eerst de hair met bv een mastworp vastzetnet voor de bocht van je haak, het einde van de hair ca 2 a3 cm onder de haakbocht laten uitsteken. en dan van buiten naar binnen door je oog halen en de knotless knoop toepassen. Hairlus en riglus op een asje doen en dan nogmaals goed natrekken.Op het oog kun je nog een stukje tube of line aligner plaatsen
Als je het goed geknoopt hebt zal de onderste knoop net voor of net in het begin van de bocht van je haak zitten.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
#Stefan15  
#22 Gepost : zondag 12 april 2015 21:14:14(UTC)
#Stefan15


10 ponder

Lid sinds: 30-10-2014(UTC)
Berichten: 49
Nederland

Bedankjes: 5 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Harry, die foto is niet van mij. Maar zobstaat de haak ongeveer als de kdrig wordt opgezogen....

Maar kaat die kdrig maar zitten. gaan er wel mee uit proberen als ik wat meer ervaring heb Knipoog

Harry die rig dienje beschrijft snap ik niet helemaal....
Heb je misschien een fotootje oiets?


Vannmiddag even een standaard rigje geknoopt. Moet alleen nog even krimkous halen..
HarryO  
#23 Gepost : zondag 12 april 2015 21:21:17(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
heb zo eventjes geen rigje hier bij de hand maar heb een foto van internet geplukt.
Het loodje op de rig is bijzaak. mag je vergeten.
je zou ook line aligners kunnen halen, werkt mooier als krimpkous. tenzij je precies weet hoe het moet,daar ben ik zelf ook mee het schip in gegaan.
HarryO heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
a2KktlLvKktl_LG2de_511248.jpg
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Jeroen84  
#24 Gepost : maandag 13 april 2015 07:38:50(UTC)
Jeroen84


30 ponder

Lid sinds: 19-9-2013(UTC)
Berichten: 630
Nederland

Bedankjes: 12 keer
Is 56 keer bedankt in 53 post(s)
Vergeet je niet je shrinktube te stomen?

En die lood hagel op je hair kun je er beter af laten deze ontheft nu weer je popup mais waardoor je dus weer een bottembait hebt.
En deze er dus voor zorgt dat je haak niet de beste stand heeft voor een ideale inhaking zelfs niet met de aligner.

Gr, Jeroen
Pak een Bak!!

Schubbenteller: -1
remon v wanrooij  
#25 Gepost : maandag 13 april 2015 08:03:20(UTC)
remon v wanrooij


25 ponder

Lid sinds: 29-6-2012(UTC)
Berichten: 489

Bedankjes: 2 keer
Is 25 keer bedankt in 24 post(s)
Harry, Het werken met krimpkous is heel makkelijk. Je zorgt ervoor dat het gedeelte boven het oog niet langer is dan de haaksteel ( tot waar de bocht begint, dus het rechte deel), je knipt aan de bovenkant de tube schuin af of je prikt er aan de bovenkant een klein gaatje in waar je de onderlijn door heen trekt. Zorg er dan voor dat de onderlijn wanneer je de tube stoomt precies boven de haarpunt de tube verlaat en dan heb je een goed draaiende rig.

Bewerkt door de gebruiker maandag 13 april 2015 08:04:16(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
z2h-productions
#Stefan15  
#26 Gepost : maandag 13 april 2015 16:02:20(UTC)
#Stefan15


10 ponder

Lid sinds: 30-10-2014(UTC)
Berichten: 49
Nederland

Bedankjes: 5 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Quote:
heb zo eventjes geen rigje hier bij de hand maar heb een foto van internet geplukt.
Het loodje op de rig is bijzaak. mag je vergeten.
je zou ook line aligners kunnen halen, werkt mooier als krimpkous. tenzij je precies weet hoe het moet,daar ben ik zelf ook mee het schip in gegaan.

Dat rigje had ik die middag al gemaakt Tong
alleen dan geen knoopje onderaan de haak, maar daar een stukje tube ;-)

HarryO  
#27 Gepost : maandag 13 april 2015 19:14:52(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Eerst geschreven door: remon v wanrooij Ga naar gequote bericht
Harry, Het werken met krimpkous is heel makkelijk. Je zorgt ervoor dat het gedeelte boven het oog niet langer is dan de haaksteel ( tot waar de bocht begint, dus het rechte deel), je knipt aan de bovenkant de tube schuin af of je prikt er aan de bovenkant een klein gaatje in waar je de onderlijn door heen trekt. Zorg er dan voor dat de onderlijn wanneer je de tube stoomt precies boven de haarpunt de tube verlaat en dan heb je een goed draaiende rig.



Remon bedankt voor de uitleg, beter twee keer dan geen keer.
Maar ik had al een gedegen uitleg en demonstratie van Bertkamp gehad.
Van hem ook geleerd dat, als je de krimpkous goed plaatst en op de juiste lengte en na het krimpen en buigen je riglijn, als je die naar beneden trekt,en hem parralel langs je haakpunt kunt leggen dat je dan de juiste montage hebt. Er wel voor zorgen dat , net als met een line aligner de bocht recht op je haak staat.

Bewerkt door de gebruiker maandag 13 april 2015 19:18:02(UTC)  | Reden: v

geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
#Stefan15  
#28 Gepost : maandag 13 april 2015 20:55:52(UTC)
#Stefan15


10 ponder

Lid sinds: 30-10-2014(UTC)
Berichten: 49
Nederland

Bedankjes: 5 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
remon sry, maar je uitleg snap ik niet helemaal. Zal morgen wel even op youtube kijken, misschien snap ik hm dan. heb nog nooit met krimkous gewetkt dus vandaar, voor een gevordere zal het duideljjk zijn denk ikk... na de reactie van harrt gezien te hebben.



Aankomende zo dag staat een sessie gepland weer op hetzelfde water waar dit topic mee begon ;-)

Voorvoeren?
Hoeveel voeren (op zondag en hoeveel op de dag(en) ervoot?)
Nog meer dingen??

Sry voor eventuele spelfouten
HarryO  
#29 Gepost : dinsdag 14 april 2015 17:45:22(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Stefan
Mag ik je een goede raad geven.
Koop eerst eens een setje complete ritjes en ga daar lekker mee vissen.
Bekijk die rigjes eens goed.
En ga eerst eens met een ervaren visser rigjes knopen.
Je kunt op internet van alles vinden over het knopen van rigjes maar je leert het meest
van iemand met ervaring en dan samen knopen.
Begrijp mij goed ik zeg niet dat je het niet alleen zou kunnen
maar met iemand erbij die weet hoe het moet leer je veel meer.
En suc6 zondag bij het vissen.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
#Stefan15  
#30 Gepost : dinsdag 14 april 2015 21:03:34(UTC)
#Stefan15


10 ponder

Lid sinds: 30-10-2014(UTC)
Berichten: 49
Nederland

Bedankjes: 5 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Begrijp dat zeker harry!
Maar in de buurt ken ik geen ervaren karpervissers, dus dat wordt op dit moment vrij lastig. Heb thuis alleen wat fabrieks chodrigjes en 1 of 2 rigjes van piet vogel. Zondag ga ik denk ik 1 pietvogel rig gebruiken en 1 zelf gemaakte.


Nog tips voor aankomende zondag?
Aangezien de temp stijgt, kan ik dan al wat voorvoeren, en hoeveel?
Als ik instant ga hoeveel moet ik dan voeren? Laatste keren dat ik lang het water kwam was er redelijk veel activiteit van vissen, maar weet niet wat voor soort of dat er vos aan het paaien was.
HarryO  
#31 Gepost : dinsdag 14 april 2015 22:15:11(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Ik zou beginnen met op de plekken waar je denkt te gaan vissen eerst te peilen en proberen op die plekken een zandplaat te vinden. Als je die gevonden hebt kun je daar gaan voorvoeren.
Over voeren verschillen de meningen erg veel,
Waar de 1 beweert met veel voeren vis te vangen zegt de ander weer niet veel voeren maar wel vaak.
Nu het warmer gaat worden mag je best iets voorvoeren maar doe dat nog niet te veel. En ga voeren op de tijden dat je wil gaan vissen. Zoek 3 of 4 plekjes uit waar je evt. zou willen vissen en gooi op die plekken een paar handjes vol voer. Het liefst het zelfde als waar je mee gaat vissen. Een paar dagen van te voren is vaak al voldoende. Ook zondag weer op de normale tijd voeren en daarna je aas er bij gooien.
En dan maar geduldig wachten. Heb je goede boilies die niet snel oplossen, laat dan alles rustig liggen en maak niet de fout door telkens weer opnieuw in te gooien.

Denk niet dat ze nu al aan het paaien zijn. Angel Moet het water nog een graadje of 8-9 warmer worden.


Door die fabrieks rigjes ( m.n. die van Piet Vogel) goed te blijken hoe ze geknoopt zijn of er krimpkous op zit of line aligners. kijk dan eens bij zo'n rigje hoe de lijn uit het oog en line aligner of krimpkousje komt en hoe het gebogen is. leg de lijn een een beetje strak naar beneden langs de punt van je haak. Dan zie je dat de lijn precies parallel loopt met de haakpunt. kijk dan ook van boven op je haak
dan zie je ook dat haak en krimpkous of aligner een lijn vormen, dus niet scheef ten opzichte van elkaar zitten. Belangrijk is ook de lengte van je krimpkous boven het oog van je haak. Dit deel van de uitleg van Remon begrijp ik ook niet. Ik houd hier ongeveer 3 mm aan (bij een haakmaat 6) en geef het na het krimpen van de krimpkous een hoek van ca 45 graden. Of liever gezegd krimpen in stoom of kokend water en dan snel de lijn naar beneden trekken langs de punt en zorgen dat lijn en haakpunt netjes één lijn vormen dan laten afkoelen en loslaten en weer langs de haakpunt leggen om te controleren. niet goed ,opnieuw warm maken en weer buigen tot het goed is. na een paar keer oefenen gaat het haast vanzelf
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
thanks HarryO is 1x bedankt voor deze nuttige post.
#Stefan15 op 15-4-2015(UTC)
#Stefan15  
#32 Gepost : woensdag 15 april 2015 21:32:35(UTC)
#Stefan15


10 ponder

Lid sinds: 30-10-2014(UTC)
Berichten: 49
Nederland

Bedankjes: 5 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Harry ik begin in herhaling te vallen maar....
BEDANKTLike Like

Vanmiddag heb ik 1 zandplaat gevonden op 1 stek, op de andere kant heb ik alleen een randje gevonden van klei naar planten resten. Veder hadt ik geen tijd meer.

over het voeren, misschien een idee op het ene plekje wat meer dan bij het andere??
Als ik je goed begtijp is voeren gwn 1 grote puzzel, en moet je wat proberen en ontdekken.

Het zijn basis rigjes, heb me rigje excact hetzelde geknoopt en ok haakt 10/10 op mn hand, zonder krimpkous! Het tweede rigje haakte minder, nog eveb zoeken waar de fout zit.

Hadt nog een vraagje over het krimpkous en de haken die ik gebruik, maar die stel ik morgen wel, kan dan nog een fotootje zoeken

Mvg Stefan

sry voor enkele spelfouten, komt omdat dit berichtje op mn mobiel is geschreven..
HarryO  
#33 Gepost : woensdag 15 april 2015 23:04:34(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Je wil op de ene plek meer voeren dan op de andere plek.
Wat is daar je reden voor?
Voorvoeren is geen puzzel maar gewoon een manier om de karper naar jouw stek te lokken.
door dit een paar maal te doen op de tijden die ik zij in mijn vorige antwoord, lok je de karper op de juiste tijd naar jouw visplekje. En omdat je op Zondag wil gaan vissen moet je op meerdere plekken voorvoeren. Er zijn meer vissers, helaas ook vissers die graag op iemands voerplek willen gaan zitten.

Met een basis rig is niets mis hoor. En een hakje 10 lukt mij al niet meer.(stijve vingers) 8 zou nog net gaan. Het liefst vis ik met een 6je.
Gistermiddag was er een andere karpervisser die aanmerkingen wou maken op mijn rigjes, ze zouden geen vlees pakken. Hij heeft er 9 geprobeerd en alle 9 draaiden ze heel mooi naar zijn hand.
Had hij niet verwacht. Volgens zijn oordeel was het krimpkousje boven de haak te kort. Maar kwam na mijn uitleg over waarom toch terug op zijn mening. mijn ca. 4 mm kousje boven het oog moet ongeveer onder 45 graden gebogen worden om de lijn parallel langs de haak te krijgen,(afgeleid van de line aligner) laat ik hem langer, wat ook velen doen, dan is de buiging ook minder, maar ook de stugheid van de buiging. dus heb je eerst goed gebogen, door hem op te bergen in je rigbox, trek je hem toch weer op spanning, waardoor die buiging minder wordt.
Bij haakje 10 word het al moeilijker om zuiver met een krimpkous te werken, tenminste dat vind ik, maar ik heb al moeite om een haakje 10 te knopen. Het krimpkousje schuift nl. heel makkelijk over een kleiner haakje, je moet dan telkens even iets krimpen om het kousje zwaar schuifbaar over je haak te schuiven.Zo kun je hem op de juiste plek fikseren en afkrimpen. En hoe kleiner het haakje, ook hoe zuiverder moet de krimpkous passen. je moet dan de diameter van je kous wel heel klein kopen.

begrijp goed dat ik je mijn visie geef, maar ieder heeft zijn eigen visie en idee over het maken van een rigje, net zo als de manier van voeren en vissen. Ik houd het graag eenvoudig en makkelijk.
Kijk niet vreemd op als er straks iemand een totaal andere visie geeft, neem ook deze mee bij het maken van je rigjes en manier van vissen/ voorvoeren.

geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
#Stefan15  
#34 Gepost : donderdag 16 april 2015 15:50:14(UTC)
#Stefan15


10 ponder

Lid sinds: 30-10-2014(UTC)
Berichten: 49
Nederland

Bedankjes: 5 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Harry ,met de puzzel bedoelde ik. Kijken wat op dit water het beste werkt. Op het ene water kan je veel voeren, terwijl dit op het andere water niet kan etc.
Gewoon even kijken wat er het beste werkt ;-)
#Stefan15  
#35 Gepost : donderdag 16 april 2015 18:15:44(UTC)
#Stefan15


10 ponder

Lid sinds: 30-10-2014(UTC)
Berichten: 49
Nederland

Bedankjes: 5 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Even over de rig:


Ik vis met kurv shank hooks, hierbij is dus de haakoog al verbogen onder 30graden.
Als ik krimpkous gebruik,
Moet die dan 45graden EXTRA (dus een hoek van 75)
In totaal 45 graden
Of geen extra hoek? dus gewoon 30 graden houden
HarryO  
#36 Gepost : donderdag 16 april 2015 20:51:12(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Stefan
Die 45 graden die ik aangaf moet je niet al te letterlijk nemen.
Als je een krimpkous aanbrengt houd dan een totale lengte aan van, ik geef als voorbeeld haakmaat 6,1/3 van je haaksteel incl. oog plus ca. 4mm boven het oog. ( bij kleinere haakjes word deze maat ook kleiner, zou je hier toch een line aligner aanbevelen)Als je deze op je rig en op je haak schuift als boven omschreven, kun je het opkrimpen in stoom of kokend water. (schuift de krimpkous heel makkelijk over de haakoog dan even snel iets krimpen zodat deze goed in positie blijft als je de rig opneemt. dompel de haak nu in kokend water(stoom) en laat de kous krimpen. ( is gebeurt in een paar seconden)
Daarna moet je het bovendeel buigen. Doe dit als volgt. pak met een tangetje met één hand het haakje vast en met de andere de riglijn en dompel de haak met krimpkous nogmaals in het kokende water (of in de stoom) en trek met je riglijn de krimpkous onder een (kleine) hoek. Haal het geheel (nog steeds onder spanning)uit de stoom of water en leg dan je riglijn langs je haakpunt en houd het zo even vast. Als je de spanning er af laat moet je lijnte nog steeds evenwijdig lopen met je haakpunt.

Nog even een tip voor het maken van je rig. Als je de lijn om je steel gaat winden, net onder het oog van de haak, kijk dan eerst even waar het einde van het oog zit. leg de eerste wikkel tegenover dit punt, dit voorkomt dat je lijn door deze kleine opening doorschiet of beschadigd word.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
HarryO  
#37 Gepost : donderdag 16 april 2015 21:05:52(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Eerst geschreven door: #Stefan15 Ga naar gequote bericht
Even over de rig:


Ik vis met kurv shank hooks, hierbij is dus de haakoog al verbogen onder 30graden.
Als ik krimpkous gebruik,
Moet die dan 45graden EXTRA (dus een hoek van 75)
In totaal 45 graden
Of geen extra hoek? dus gewoon 30 graden houden


Deze haakjes kun je het beste zonder krimpkous gebruiken omdat de lijn al gelijk met je haakpunt loopt als je hem langs er langs legt. ( zijn dus je haakjes van de KD rig)Angel


geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
#Stefan15  
#38 Gepost : donderdag 16 april 2015 21:21:15(UTC)
#Stefan15


10 ponder

Lid sinds: 30-10-2014(UTC)
Berichten: 49
Nederland

Bedankjes: 5 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Ah oke, dan houd ik het voor nu simpel. Heb 3onderlijnen klaar liggen en alle 3 10/10 inhaking en daarbij een hand vol putjesSilenced Haken waren idd van de kd rig. Bedankt voor de zeer duidijke uitleg over krimpkous.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 16 april 2015 21:23:28(UTC)  | Reden: veel spelfouten

HarryO  
#39 Gepost : donderdag 16 april 2015 21:32:02(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Breede lach tikfouten Breede lach
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
#Stefan15  
#40 Gepost : zondag 19 april 2015 16:49:28(UTC)
#Stefan15


10 ponder

Lid sinds: 30-10-2014(UTC)
Berichten: 49
Nederland

Bedankjes: 5 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Vandaag zijn we weer wezen vissen.
Bij aankomst was er geen activiteit van karper op het oppervlakte, alleen een groep vechtende ganzen,zwanen en eenden op 1 van me voerplekjes. Ik heb dus 1 hengel instant moeten vissen.... Deze heb ik voor een rietkraag gegooid.
De andere hengel lag op een zandplaat.

Na een uurtje vissen begonnen de vechtende vogels wat rustiger aan te doen en ieder zwom naar zijn/haar eigen hoek. De activiteit van de karper op het oppervlak kwam naar boven. De gehele dag hebben zich er 2/(3) vissen in het riet gezwommen. Op de zandplaat was aan de oppervlak niks te zien. Rond een uur of twee, nadat ik net gevoerd had, komen er 2 grote karpers aanzwemmen vanaf de grote put. 1 van deze vissen zwemt naar een kom in het water en heb ik veder niet meer gezien. De andere zwom richting mijn voerplek bij het riet en ging daar wat spelen. Ik heb alleen wat lijnzwemmers gehad.....

voortaan misschien op het grate water vissen en op de 2 openingen richten het kleine deel?

....
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
3 Pagina's<123>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.