logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

4 Pagina's«<234
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
spodfather  
#61 Gepost : dinsdag 28 augustus 2012 21:52:40(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

Afgelopen zondag zouden rowin en ik weer een dagje gaan vissen.
Ik had nieuwe hengels en molens, en rowin had daarmee mijn oude hengels gekregen.
Maar hij had ook een nieuwe weegzak, weegschaal, paraplu enz gehad
Dus dat werd ook allemaal meegenomen.

Nu zouden we niet voor verassingen komen te staan as we een dubbel-run zouden krijgen,
Want we hadden beiden de spullen om een vis te vangen en te behandelen en evt even terug te zetten in de floating weigsling totdat we ready waren voor de foto.
Kortom nu waren we beiden goed voorbereid!

We zouden om 6 uur vertrekken met de auto, alleen zwaar noodweer heeft ons vertraagd.
Uiteindelijk zijn we om 7uur de auto gaan inladen en waren we rond kwart voor 8 op de stek.
We hadden dezelfde stek als 2 weken geleden zodat we 2 vijvers konden bevissen.
Ook zaten beiden stekken precies in een hoekje waar de wind in stond, mooi!

Eenmaal aangekomen sjouwden we de spullen naar de stek en begon ik de shelter en tent op te zetten.
Rowin was zo klaar met zn paraplu en begon al aan zn rodpod.
Nadat ik de tent als gezamelijke zitplaats had ingericht met tafel en gaslamp (voor de warmte)
Kon ik mijn hengels gaan opzetten en de lijnen uitvaren.
Rowin en ik waren ongeveer tegelijk klaar om uitgevaren te worden,
Dus ik vaarde eerst een lijn van rowin uit, tussen 2 bossen met riet, een van zn favoriete stekken.
De 2e hengel had hij zelf netjes onderhands in het kantje geplaatst, handje boilies erbij en wachten maar.

Ondertusse had ik mn lijnen ook uitgevaard, met een halfnat spodmixje van pellets, boilies, mais en tijgernoten.
ongeveer een flink handje per keer. de baitrunners stonden zo dicht als ze maar konden zodat ik wat meer tijd had om bij de hengels te komen alhoewel ik met elke klein piepje al die kant op spurtte.

Het begon ook wat te miezeren dus we settelden onszelf in de tent, en ontstoken het gaslampje.
er ging een uur of 2 voorbij zonder enige aanbeet, de regen duurde af en aan, en toen het even droog was ging ik 1 hengel van me verleggen, dus ik was even naar de kleinere shelter 20m verder op mijn stek.

Ik was net klaar met varen en had nog de boot en afstandbediening in me hand toen rowin zn pieper af ging!
Pieperdepiep piep piep! Mark! Dus ik snelde naar hem toe, de boot en afstandbediening onbewust naast de tent neergezet.
Want later zou de afstandbediening dus natgeregend en onbruikbaar zijn geworden....

Maargoed de dril van rowin zn vis ging erg goed, je zag al meteen dat hij meer feeling had met de nieuwere, dunnere stokken. Ook draaide hij niet meer door zn runner heen, en gaf de vis de tijd om zichzelf moe te maken.
En hij had de vis netejes uit de rietvelden gehouden die zijn stek rijk was.
Ondertusse was het gaan regenen en had ik de vis geschept.

De spulletjes had ik al klaar gezet (onthaakmat, weegzak, weegschaal, en medicarp)
Zodat alles vlekkeloos kon verlopen.
De vis werd netjes behandeld en na de foto met zn nieuwe weegzak teruggezet.
UserPostedImage
De vis woog 12 pond en was 71cm lang, niet moeders mooiste, maar wel weer een mooie leerrijke ervaring voor rowin!

Na het terug-zetritueel van alles weer afspoelen en in gereedheid brengen waren we beiden drijfnat.
Rowin zei dat hij de hengel wel weer uit zou varen als het minder regende, en dus wachtte we daar nog even mee
Rowin zn jas was als een spons helemaal vol met water gezogen. Gelukkig had ik nog een extra vestje bij en ik ging die even snel halen. Toen kwam ik onderweg de boot tegen...
K****************************************T! helemaal nat en de afstandbediening dus ook.. g*dver!
Beiden gingen nog wel aan, maar de afstandbediening reageerde niet meer.....
shit man, dat wordt dus werpen vandaag rowin, en bijvoeren met de katapult.
Maargoed we bleven optimistisch want als zeg ik het zelf: ik ben een vrij accurate werper, en heb vrij veel controle over hoe de rig en het lood het water raken.
En daarbij had ik wel zin om met mn nieuwe hengels en molens te werpen.
We hadden tenslotte al 1 vis binnen en voor mij was de dag al geslaagd, het kon alleen maar beter worden.

In de regen had ik rowin zn hengel snel even uitgeworpentegen een rietkraag aan waar we 10 minuten eerder alvast wat boilies hadden gestrooid van verschillende diameters en smaken.
Ondertussen had rowin de afstandbediening van de boot al goed drooggemaakt, maar we zouden deze de rest van de dag niet meer kunnen gebruiken bleek achteraf.

anyway, het was ongeveer 12uur toen ik mijn rigs opnieuw uitwierp.
Ik had 1 van mijn (goddank) losse steunen moeten verplaatsen om op dezelfde plek te kunnen vissen,
Dus de hengels stonden nu een meter of 5 van elkaar in plaats van zowat tegen elkaar aan...
Ook de hengels van rowin gingen weer op de vertrouwde plekken.

Het duurde niet lang voordat 1 van mijn hengels met grof geweld kromtrok,
Voorafgaand door een klein piepje kon ik het zien gebeuren.. wow! en dat voor een redelijk stijve 3 ponds stok!
Ik was er snel bij en na een vlekkenloze dril (mijn god wat zijn die hengels en molens fijn),
kon rowin de karper scheppen.
Hij had ook alles al klaargezet en zelfs de camera al gepakt. Dus na een snelle onthaking door rowin konden de plaatjes geschoten worden.
Daarna werd de vis gewogen en teruggezet mbv de trakker weegzak. Erg handig bij hoge kanten met uitstekende paaltjes.
UserPostedImage
De vis was 71 cm, en 13 pond

Na het opnieuw uitwerpen had ik de hengel op de steunen gelegd, alleen mn lijn ging niet over het wieltje heen.
Daarna was ik een van rowin zn hengels opnieuw gaan uitgooien op het puntje van het riet waar hij vorige keer meerdere vissen wist te strikken.
'Toen hij aan het bijvoeren was ging ik eens kijken naar mn hengels.
Het viel me op dat de lijn uit het backleadje was gekomen en een andere richting op wees... huh!
Shit mn hanger was er ook al afgevallen!
Ik pakte de hengel op en maakte contact met een flinke bos takken, diepe diepe zucht....

Dus ik begon vanuit verschillende richtingen kracht uit te oefenen, geleidelijk want het was tenslotte maar fluorcarbon.
Rowin was er uiteindelijk bij komen staan en hij vroeg of er een vis aan zat, ik antwoorde dat ik het niet wist.
Opeens was ik los, en ik voelde dat er kracht werd uitgeoefend vanuit de andere kant van de lijn.
Yesss! Rowin leg de spulletjes maar vast klaar, er zit zeker nog een iets aan!
Na een korte dril kon rowin de vis netjes scheppen en nadat ik demonstreerde hoe je een vis met opgerold net uit het water kan tillen, onthaakte hij de vis netjes, ook was de andere kant van de bek beschadigd en ook hier had hij flink wat medicarp opgedaan. zodat dit ook weer netjes kon genezen.
Toen ging Rowin zn hengel af! Go go go! riep ik hem nog na want hij sprintte al weg.

Ondertussen had ik de vis teruggezet in de weegzak, en de weegzak in een goed verankerde bankstick geschroefd met het bijgeleverdt koord.
Zo kon deze karper veilig tot rust komen terwijl ik me om rowin zn run en vis bekommerde.. Echt een uitkomst!
Hieronder wel alvast de foto: De vis woog 14 pond en was 80 cm, ik vond de bouw van deze vis erg mooi vergeleken met de rest van de vissen. Mooi vol en ietwat langere vinnen.
UserPostedImage

Maargoed, rowin kreeg een run ik kwam 2 minuten later, hij dacht dat de vis zich had vastgezwommen.
Ik pakte snel de hengel over en constateerde dat de vis nog bezig was het hoekje van het rietbed om te gaan.
Dus ik moest snel die kant op met de hengel. De lijn op spanning houden en voorbij 2 bomen zien te komen door de hengel over te geven in mn andere hand terwijl ik de bomen omhelsde...
Wonderlijk ging het heel rap en vrijwel vlekkenloos en binnen een paar minuten was de vis weer vrij.
De vis voelde redelijk log aan en drilde minder fel dan de andere gevangen vissen.

Toen ik rowin de hengel terug had gegeven ws de vis al binnen no time weer ongemerkt de andere kant op gezwommen.
Zonder felle uithalen of wat dan ook, "dit kon wel eens een van de groteren zijn..." zei ik nog tegen rowin.
De dril van de vis duurde nog 10 minuutjes vanaf dat moment, en rowin had de vis al gezien terwijl ik de spulletjes was gaan halen.
"Echt een grote joh! Ik zag hem net voor de kant!" riep rowin nog naar me.
En toen ik de vis had geschept bleek het voor die vijvers wel een bovengemiddelde te zijn.
De vis was nog redelijk wild, Rowin kwam zelf tot de constatering dat hij iets langer had moeten drillen.
We hadden de groots mogelijke moeite de vis op de mat te houden, maar het lukte ons aardig.
We doken er steeds met zn 2en bovenop als hij weer aanstalte maakte op te gaan "klappen".
Na het wegen gaf de weegschaal 20 pond aan, Mooie vis jongen!
Hij had wat moeite met het tillen van de vis, maar hij heeft zn best gedaan.
Zijn gezicht spreekt boekdelen over hoe blij hij was.
UserPostedImage
20 pond en 81cm! Een van de groteren van de vijver, ze zitten er tot 25 pond ongeveer met wellicht een hoge uitschieter.
Ik had snel zijn hengel nog op dezelfde spot geplaatst en een handje boilies bijgevoerd.

Zo de stand staat 2-2 , dus 4 vissen totaal! terwijl de pakweg 5 andere vissers nog maar 1 karper hebben weten te strikken.
Dat gaat lekker zo jongen, en we hebben nog wel even aangezien het pas 2 uur was en we om 5 pas zouden gaan opruimen.
Ondertussen was het weer harder gaan regenen dus we hadden snel weer alles spulletjes uitgespoeld en gezet waar het hoorde. De gezakte vis had ik nog even gechecked en die lag er mooi bij, die foto en het wegen komt strax wel.
We hadden tenslotte nog een weegzak bij dus daar zaten we niet om verlegen.

Het heeft vanaf dat moment een uur flink geregend en zelfs onweer kwam eraan te pas, en gelukkig hebben we toen geen run gehad want dat had gevaarlijk kunnen zijn.

Toen het opklaarde kreeg Rowin weer een run! op diezelfde hengel.
Hij was er snel bij en kon zo de vis goed wegouden bij het rietvelden aan beide kanten.
Deze keer drilde hij de vis wel goed uit en ik schepte hem pas nadat de vis zich helemaal overgaf.
De hengels waren in elk geval goedgekeurd!
Na het gebruikelijke proces van onthaken, behandelen,wegen meten en fotograferen, ging ook deze vis weer ongeschonden terug.
De vis was 81 cm en 14 pond
UserPostedImage

Na het opnieuw inwerpen, gingen we mijn vis nog wegen en op de foto zetten (zie foto 2)
Ook rowin wou nog ff oefenen met oppaken van de vis en goedzitten voor de foto, dus hij heeft ook nog een mooie foto met de vis.
UserPostedImage

Vanaf dat moment is het blijven regenen..
Ik krijg nog een run die niet doorzet en werp opnieuw in.
Verder blijft het stil.
We ruimen om 4u in de regen alle spulletjes op en om half 6 vertrokken we met een voldaan gevoel.
De rest van de vijver had nog steeds maar 1 karper kunnen bijschrijven...

Tot zover

ps: na het openschroeven van de boot-afstandbediening, heb ik hem een paar uur voor een ventilator gelegd.
Nadien deed deze het weer (Yay!)

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 22 september 2012 12:53:31(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

spodfather  
#62 Gepost : zaterdag 22 september 2012 12:52:28(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

Als ik mijn werk achter me laat, kriebelt het bij me.
Harde windstoten en kleine miezerbuitjes… Karperweer! Ik verheug me al echt op komende nacht, ik heb al een paar weken een paar handjes geflavourde tijgernoten verspreid op het stekkie waar ik m’n zinnen op heb gezet. Ook ben ik de laatste week wat meer boilies mee aan het voeren, zodat ze toch een wat completer dieet krijgen voorgeschoteld. Toch merk ik aan het gedrag van de vissen dat ze nog flink wat natuurlijk aas hebben en ze mijn boilies en tijgernoten niet hoeven te pakken.

Ik heb er ook al een aantal keer met wisselend succes een paar uurtjes gevist, om te constateren dat ze met steeds meer vertrouwen beginnen te azen op de nootjes. Ik heb er een goed gevoel bij! Na het eten heb ik mijn spulletjes goed nagelopen en ik dacht dat ik niets vergeten was. Later zou blijken dat ik de weegschaal vergeten was… shit… Gelukkig had ik de drijvende weeg/bewaarzak bij. Zodat als mijn maat de volgende morgen zou komen, dan kon ik ‘mocht ik iets vangen’, de vis nog even wegen.

Ik mocht van het vrouwtje een keer wat vroeger weg (zodat ik niet in het donker alles hoefde op te zetten, uitvaren etc.), daar was ik erg blij mee. Om 9 uur stond mijn fiets bepakt en rookte ik mijn laatste sigaretje thuis. Met de fiets overloaded en de shelter, boot en hengels op m’n rug begin ik aan de 15 minuten durende trip. Niet zo erg ver, maar wel redelijk heavy met de zware bepakking. In mijn hoofd galmen de stemmen van passanten die me tijdens eerdere sessies vroegen: “Krijg je dat allemaal mee op de fiets!?” Zuchtend en steunend verlang ik naar mijn rijbewijs, waar ik nog wel eventjes op moet wachten.

UserPostedImage

Eenmaal aangekomen is het al vrij donker, dus begin ik snel met het schepnet en onthaakmat klaar te leggen. Daarna snel de steuntjes, piepers, boot. Dan de hengels 1 voor 1 netjes uitgevaren. Ook schiet ik met de katapult nog wat losse tijgernootjes erbij, net als bij het voorvoeren en om de karper een beetje te laten bewegen op de stek. Snel zet ik de ovale shelter op en probeer alles zo veel mogelijk op te ruimen en logisch neer te zetten.

Medi-carp en weegzak op hun plek, camera-bankstick alvast op z’n plek zetten. “Sh*t!! Weegschaal vergeten”, op zich geen ramp maar wel een beetje dom van me.
Die zit nog in mijn ‘korte-sessie tasje’.

UserPostedImage

Al met al zit ik rond de klok van 10 klaar voor wat actie. Ongeveer een half uurtje later, als ik wat aan het lezen ben, krijg ik een twijfelende aanbeet. Twee seconden later knalt de bobbin eraf en pak ik de hengel op. “Yes, dit voelt goed, dit is zeker karper”.

Na het contact dirigeer ik de vis weg van de lelievelden en de voerstekken. Het is maar een kleine stek en de vis haalt flink uit, een paar keer scheelde het niets of ze zat in de lelies.
maar gelukkig na 20 minuutjes begint de vis uitgeput te raken en kan ik haar scheppen.
Na het onthaken en de foto ging de vis de ‘floating weighsling’ in, wellicht dat mijn vismaat wat eerder nog even die weegschaal kan droppen. Eens effe sms’en…

UserPostedImage

Na alles weer op z’n plek gezet en gevaren te hebben, krijg ik het bericht dat mijn maat wel even die weegschaal komt brengen. Erg tof van hem! Ongeveer rond half 12 krijg ik een run, helaas lost deze vis direct na het contact. Ai, das minder… De onderlijn is vers gemaakt en nog steeds scherp, dus het was voor zover ik weet gewoon brute pech.

Wanneer de maat de hoek om komt gefietst ben ik net aan het uitvaren. En na de rig gedropt te hebben vaar ik terug en hebben we even een paar peukies gerookt voordat hij weer ging. De vis woog trouwens 17 pond en was 74 cm lang. Ondertussen vang ik nog een flinke giebel die ik besluit ik in het water te onthaken.


Daarna wederom nog maar eens de rig op z’n plek gedropt. Het is ook steeds dezelfde hengel die afgaat, zoals altijd de productiefste spot die ik daar heb kunnen vinden tot nu toe. Ondertussen was het al bijna 2 uur dus heb ik alles weer klaargemaakt voor de nachtrust.
en om iets over 2 lag ik al te snurken schat ik…

ZzZzZzZzZZz.
pieperdepieperdepieperdepiep!

“Hey actie” denk ik nog en in een flits sta ik met een kromme hengel. De telefoon geeft 02:30 uur aan, dus ik heb niet lang liggen pitten, de vis voelt aan als een kleinere karper. En dat blijkt ook, want de vis was binnen tien minuten compleet uitgeput en klaar om geschept te worden.

UserPostedImage

Wederom een puntgaaf schubje, deze was 72 cm en 12 pond. Voor mij weer een nieuw (karper)gezicht van de vijver, altijd leuk! En zo stond de teller van die nacht alweer op 2 karpers, 1 giebel en 1 losser. En ik had nog een paar uurtjes te gaan, het proces van uitvaren herhaalde zich weer… Alleen blijkbaar had de boot mijn rig niet goed gelost en had deze dus om twee lelies gevaren en vlak in de kant gelost. De rest van de nacht heb ik redelijk kunnen pitten op enkele lijnzwemmers na

De volgende ochtend bij het binnendraaien kom ik muurvast te zitten en besef ik wat er is gebeurd. Na enkele fluisterstille vloektirades van en aan mezelf en jegens de boot breekt m’n lijn ook nog eens bij het proberen los te wrikken van mijn rig. Diepe, diepe zucht… Gelukkig vis ik met redelijk visveilige hit & run systemen, dus mocht de vis de rig toch oppakken dan zal deze alleen een kort onderlijntje met zich meedragen. Wel balen natuurlijk maar goed, ik wil z.s.m. die hengel weer op z’n plek hebben.

Dus ik knoop als een gek een nieuwe leader eraan en pak een vers onderlijntje, 13 cm N-trap soft silt , 20 lbs, sinkertje (met putty), PB aligners, Wide gape of kurv shank haak, Blowback-ring. Het korte onderlijntje is een must omdat er ook compact gevoerd wordt. De vis beweegt weinig tijdens het eten… Mooi beaasd met een tijgernootje (of boilie) zoals er al weken elke dag 2-3 handjes in gaan en we vissen weer… ik baal nog even na van de boot perikelen en de losser, maar kan toch ook wel weer positief zijn want ondanks alles heb ik er toch weer twee mogen bijschrijven. Het waren niet de grootsten, maar wel twee die ik er nog nooit uit heb gehaald. Ik ben er erg blij mee. Verder vang ik nog een flinke giebel, die ik wel even snel besluit te fotograferen. Dat is wel bijvangst nummer 1 hier in de vijvers, maar ze zijn een goede indicatie dat de rig werkt. Ze hebben een kleiner bekkie en dus heeft de haak minder tijd om te draaien. Wanneer je ze vangt dan weet je dat er met je rig niets mis is. En dat deze er goed bij lag.

UserPostedImage

Toen de zon het water raakte was het over met de bellenplakkaten en de lijnzwemmers,
Dit water warmt vrij snel op, dus de karpers zijn al vrij vroeg redelijk passief. Ik weet dat er ziggend een stuk makkelijker gevangen zou worden met de warmere dagen. Maar dat komt in het voorjaar wel weer aan bod. Tot nu toe voelt dat nog een beetje onwennig… Tegen 12 uur heb ik m’n spulletjes gepakt en maakte ik aanstalten om te gaan, met weer twee nieuwe vissen in de database ben ik een blij man, ik wordt steeds sterker gemotiveerd om alle vissen in de vijver proberen te vangen. Ik schat het bestand op een 30 grote en kleine karpers, deze karpers hebben genoeg te eten en er werd/wordt in verhouding best veel op gevist. Het is dan wel een klein vijvertje, maar dat maakt het er niet makkelijker op, anders ving ik altijd wel wat. Maar dat is helaas niet altijd zo…

UserPostedImage

Je kunt maar hooguit 30% van de vijver echt goed statisch bevissen. De rest is veilig voor de karpers en dat weten ze maar al te goed. Als je een meter van de hotspots af ligt kan dat het verschil maken tussen vangen en blanken. Maar goed, ik leer nog elke dag bij over het watertje, dus daarover later vast nog wel meer,

tot zover

Gr Spod

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 22 september 2012 12:55:18(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

spodfather  
#63 Gepost : zaterdag 22 september 2012 12:54:52(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

Die ochtend wordt ik om 07:00 wakker..

“Shiiiiiiiit, ‘happy hour’ heb ik al gemist.” Na wat innerlijk gevloek vlieg ik toch naar beneden, poets mijn tanden pak de tas en ben weg. Gelukkig had ik de avond ervoor alles al ingepakt tot aan de bammetjes toe, dus binnen 15 minuten zat ik op de fiets. Het was nog redelijk fris, maar ik zweette mezelf kapot, phoeh eehj! Onderweg bedenk ik me dat Willem wellicht al op de stek zit. Aangezien we een soort van afgesproken hadden om samen te vissen.

Willem is een visser die ik vanaf mijn eerste keer dat ik op de vijver vis tegenkom. Willem is ongeveer mijn leeftijd (mid 20), hij is al getrouwd en heeft twee kinderen. Hij fietst vaak langs met zijn kleine, ook gooit hij vaak een hengeltje uit. Regelmatig is hij met de korst bezig, maar piepervissen is hij ook niet vies van. Ik heb veel geleerd van het water door met hem te ouwehoeren, hij komt er al vanaf kleins af aan en kent sommige karpers die ik vang of gevangen heb al. Op zijn beurt leert hij weer de kleine belangrijke details van het piepervissen waar ik me dan weer meer mee bezig houd. Kortom ondertussen is er al een redelijke vriendschapsband opgebouwd en ik zie dat hij zo goed als mogelijk bezig is om zijn visserij ook te verbeteren. Erg mooi om te zien vind ik dat, hoe iemand zich ontwikkelt en de weg die hij bewandelt om tot zijn doel te komen.

In ieder geval, toen ik aankwam zat hij er al. Begrijpelijk omdat ik vrij laat was. Hij zat met 1 hengel op mijn voerstek, maar dat kan ik wel hebben van hem. Ik gun hem z’n visjes van harte. Ik heb hem niet voor niets aangeraden om met tijgernoten te vissen omdat ik daarmee dagelijks voerde. Hij vroeg me toen of ik z’n rechterlijn opnieuw uit wou varen, dan had ik de rechterkant voor mijn hengels en hij de linkerkant. En zo lag hij op een redelijk moeilijk aanwerpbare stek. Win-win! Afijn, zo gezegd, zo gedaan! En tegen een uur of acht lagen er vier hengels op scherp. Een hengel met een uitgebalanceerde tijgernoot als aas en een handje tijgernoten erbij en een hengel met een 50/50 hookbait en wat hele en kapotte boilies erbij. Eens kijken of de karpers de boilies over de nootjes prefereren. Er zijn tenslotte al wat vissen gevangen en ook een aantal verspeeld op de tijgernoten. Ook merk ik dat ze er niet meer zo op ‘los gaan’ als een paar weken geleden. Gelukkig ben ik al weken boilies mee aan het voeren om zo over te schakelen op een meer completer ‘najaarsdieet’.

Enkele uren later zitten we beiden wat vakbladen door te spitten, onder het genot van een rokertje. De zon is bijna voorbij de haag waar wij tegenaan zitten, vanaf dat moment wordt het warm, erg warm. We hadden ongeveer nog een uurtje voordat het zo warm zou worden. Ons vertrouwen daalt naar een nieuw dieptepunt, ondanks dat we nog steeds flink wat plakkaten zien ontstaan. We zaten net tegen elkaar te zeggen dat het wellicht niets meer zou worden tot we abrupt werden onderbroken door enkele piepen vanuit mijn arsenaal, dit resulteerde in een slap vallende lijn en kolken op de voerplek.

Snel als een ninja pakte ik de hengel op en maakte contact. “Hee Willem! Hangen!” Hij was meteen komen kijken en had het schepnet alvast te water gelaten. “Mooi, eindelijk actie!” De dril was langzaam en log, ze trok de 3 lbs hengel flink krom en ging moeiteloos door de slip heen. Keer op keer probeerde ze weer in de rietkraag te zwemmen waarin de kleine opening zat om de vis te scheppen. Maar na een minuut of 20 begon ze toch haar krachten te verliezen en mijn arm was ook al een beetje aan het verzuren. Het was ook pas na die 20 minuten dat we iets meer zagen dan de eerste 30 cm van de leader. Het was een flinke spiegel! En na nog een paar flinke uithalen van haar kant zwom ze zelf abrupt het net in. Het net werd zowat uit Willem zijn handen getrokken. Maar we hadden haar!

Yes! We hielden de vis even een minuutje in het schepnet zodat ik de camera etc. even klaar kon zetten. Bij het tillen van het net voelde de vis al boven de twintig pond en na het onthaken en wegen heeft Willem snel de foto’s gemaakt. Ook hierbij heeft hij weer een lesje karperfotografie gehad. Helaas waren de lichtcondities niet optimaal maar ze staat er goed op. Daarna werd de vis gewogen en toen kon ze weer mooi terug in haar element.

UserPostedImage

Ze woog 26 pond, ze was 83 cm en later bleek ze een oude bekende van me te zijn. Ik heb haar begin augustus ook in de ochtend op diezelfde stek gevangen. Toen met een tijgernoot, nu met een boilie. En ze was een pondje zwaarder dan toen. De onderlijn is identiek want ik wijk zelden af van mijn standaard. Dus nu heb ik een van de topvissen gedubbeld, er schijnt nog een grotere schub te zitten volgens Willem. Eentje die ik volgens mij al eens aan de oppervlakte heb zien zwemmen en waar ik toen al mijn zinnen op heb gezet. Een ‘onvangbare’, oude vis. Iets wat ik me niet kan voorstellen.

Na het terugzetten van de vis hebben we er nog een gerookt en toen is Willem gaan opruimen. Hij had nog andere verplichtingen en ik kon nog even blijven zitten. Uiteindelijk heb ik nog lekker wat slaap ingehaald en het is verder stil gebleven. Maar dat is wel gebruikelijk op het heetst van de dag met de huidige zomerse temperaturen. Ik ben om half 6 op gaan ruimen en was net op tijd thuis voor het eten, daar had ik een mooi verhaal om te vertellen. Ook zit ik met m’n hoofd al bij de volgende sessie. Ik ben benieuwd of er ooit een eind aan komt. Want ik geniet nog steeds net zo van de jacht als van de vangst.

Tot zover

Spod
spodfather  
#64 Gepost : zaterdag 22 september 2012 12:55:48(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

Wederom wordt er weer een Nachtje gevist van vrijdag op zaterdag.
Na het snel opzetten van de spullen en alles opruimen om de nacht in te gaan krijg ik een run.
Het is dan half 11.

Ik voel een redelijk logge tegenstand, en kan de dril niet goed volgen omdat het al vrij donker is.
Het scheppen van de vis in een smal stukkie in de rietkraag was ook pittig, aangezien hij er steeds weer helemaal voor ging als hij de rietkraag naderde.
na een kwartiertje billenknijpen is hij dan toch zover en hij wordt geschept.

UserPostedImage

Hij woog 22Pond en het is al de 5e keer dat deze vis in mijn schepnet ligt.
Niet dat ik dat erg vind, maar volgens mij heeft hij er lak aan dat hij gevangen wordt of hij is gewoon dom
Op deze foto kun je goed de "geheelde" uitgescheurde bek zien, zoals ik hem de allereerste keer ving in Juni.

Die nacht is het verder stil gebleven,
De volgende ochtend kom ik erachter dat bij 1 van de hengels de boilie eraf is geknepen door een kreeft.
ammer maar helaas, mijn buit is al binnen.
Toch neem ik mezelf voor om niet meer met boilies te vissen, want stiekem baalde ik wel.
Ik heb mn spullen in ieders geval niet voor niets meegesjouwd.
Met een voldaan gevoel keer ik huiswaarts.

gr SF
spodfather  
#65 Gepost : zaterdag 22 september 2012 12:56:32(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

Afgelopen woensdag had ik een korte sessie na het werk.
Ik had van 5 tot half 10, inclusief ongeveer anderhalf uur inpakken en fietsen, dus 3 uurtjes effectieve vistijd.
Ik voer nog steeds elke dag tot een halve kilo tijgernootjes en tiger peanut boilies.
en er werd gevist met uitgebalanceerde tijgernootjes.

Anyway, na een hoop gehaast kom ik rond half 6 aan.
Snel vaar ik een hengel uit op de voerstek waar ik 80% van de vissen vang.
Terwijl ik de 2e hengel op zn plek leg, komt de eerste hengel tot leven...
Niet lang daarna knalde de bobbin eraf en pak ik de hengel, in een flits zie ik de vis op de stek boven water.
Omdat ik met de runners dicht vis kan hij vrijwel geen lijn pakken tenzij hij erg hard trekt, De vis kan dan in een halve maan zwemmen (zodat de afstand uitstaande lijn hetzelfde blijft) of naar boven. Dit zijn de wegen van de minste weerstand.

Na het contact koerst de vis rustig maar onwrikbaar naar links, tussen 2 leliebedden door naar het riet aan mijn kant.
shit! De hoek waarin ik de vis stond te drillen was verre van ideaal en ik moest mezelf verplaatsen om de vis in goede banen te leiden.
Helaas moest ik de vis in de buurt van de 2e hengel afdrillen.
Dat was niet de bedoeling, maar het was wel nodig om de veiligheid van de vis te waarborgen.
Deze vis wist precies wat hij moest doen, en hij gaf geen centimeter mee.
toen hij het riet bereikt had, stond ik zowat op 1 been aan het randje van het water met mn arm volledig gestrekt om de vis uit het riet te dirigeren. ik heb zo een paar minuten gestaan en ik dacht dat de vis vastzat...
Toen kwam er ineens weer beweging in de lijn en kwam de vis richting mij.
Na nog een aantal rustige maar krachtige uithalen onder de top gaf hij zich gewonnen.
Toch was hij nog vrij levendig in het net ondanks de bijna 20minuten durende dril.

Yeah! een flinke! dacht ik nog tijdens de landing.
Ik dacht de vis te herkennen maar later bleek dat niet zo te zijn, het is een nieuw gezicht van de vijver voor me.

UserPostedImage

Puntgaaf op een geknakte rugvin na, 20Pond en 78cm.
Mijn avond was alweer helemaal goed!
De vis ging weer snel terug waar ze vandaan kwam en ik hing mijn spul effe te drogen.
Niet lang daarna komt mn maatje nog ff snel een peukie roken, hij feliciteerde me en daarna moest hij snel weer gaan.
Om kwart voor 9 begin ik de spulletjes op te ruimen en rond half 10 ben ik thuis.
Heel erg blij dat ik toch nog ben gegaan die paar uurtjes. Mooi bonusvisje en dat doordeweeks!

Aankomend weekend kan ik weinig vissen, maar ik hoop nog een kleine sessie op de vergeten put te kunnen doen.
Ik zoek een wat groter najaarswater om een voercampagne te starten.
En zo kan ik wellicht die sessie de bodem wat beter in kaart brengen, en hopelijk een mooi visje vangen!

Maar eerst het huis maar een een flinke schoonmaakbeurt geven samen met het meisje.
Ook dat moet gebeuren, en helaas kan ik niet op 2 plekken tegelijk zijn.
Maargoed ik ga maar gauw aan de gang, want misschien kan ik dan morgen toch ff vissen Knipoog

tot de volgende!

gr M

Bewerkt door de gebruiker donderdag 27 september 2012 21:39:44(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

spodfather  
#66 Gepost : donderdag 27 september 2012 21:37:35(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

hoi mensen,

Na 3 mooie maandjes laat ik het cultuurwatertje even voor wat het is.
Ik heb er mooie en soms ook redelijk flinke vissen gevangen. 99% puntgaaf.
Ook heb ik er veel geleerd en ben er ook nog niet klaar. Maar voordat het echt kouder begint te worden wil ik wel een redelijke voercampagne op kunnen zetten met boilies.
Ik zit in het najaar dan ook liever tussen bomen en struiken dan tussen huizen en tuinen.
In het voorjaar kom ik hier wel terug, om het ziggen even in de vingers te krijgen en om lekker te pennen. en natuurlijk ook om de piepers eens te laten riedelen natuurlijk.


Eergisteren ben ik begonnen te voeren op een nieuw water.
Het is een put van 2 hectare, driehoekig van vorm, het diepste punt is 10-11 meter.
Langs de kantjes zijn er honderden overhangende struiken en een paar zichtbare obstakels in de vorm van halve bomen die in het water liggen.

De trekroute van het oude bestand was me wel bekend, er zaten ongeveer 150 karpers op van 8 tot 18Kg,
Afgelopen winter is er vissterfte geweest, en de grootsten gingen als eerst. :(
Vrijwel iedereen is er zeker van dat bijna 90% van het bestand naar zn grootje is.
Vandaar dat de eens drukbeviste put, veranderd was in een water zonder bivvy's.
Afgelopen augustus heb ik er een instant-sessie gedaan en zowaar ook nog en mooi 15 pondertje weten te strikken

UserPostedImage

Tijdens de observaties die dag heb ik ongeveer 10 karpers kunnen spotten, dat is barweinig voor die put, maar toch waren de grootsten die ik zag ongeveer zo'n 24-25 pond.
Deze vissen zijn over een aantal jaren de Dertigers van de put,
helemaal met de wetenschap dat er in november een godsvermogen aan nieuwe kweekkarpertjes in wordt gegooid.

Dus heb ik besloten op dit water aan de slag te gaan met voeren. Want nu is er nog geen concurrentie van 100en kleinere karpertjes. Wat ik nu voer is vrijwel alleen voor de laatste original Longjohns.
En hopelijk ga ik ze dus grotendeels vangen, lijkt me een mooie doelstelling!

Afijn ik ben dus gisteren begonnen met voeren, ik voer met Utopia boilies van carpleader baits.
Ik ben begonnen met een Kilo te verdelen over 3 stekken, op dieptes van 4,5, en 6 meter.

Ik wou best wat ondieper voeren, maar ik was bang dat de meerkoeten mn stek leeg zouden vreten.
ik ken ze Knipoog En daarbij is de spronglaag nu weg, dus durf ik best op die dieptes te vissen.
De watertemperatuur is nog steeds 15graden, dus als het goed is maken ze hun "grote ronde" nog wel.

Vanaf de 2e dag voer ik dagelijks een halve kilo knikkers, verdeeld over de 3 stekken.
Dat is niet veel, maar ik wil tijdens de eerste sessie uitvinden welke stek(ken) het beste lopen.
Want ik wil maar 2 voerplekken hanteren (max 2 hengels)
Ik ben er dagelijks een uur aan kwijt, maar zo kan ik wel elke dag even observeren.

Vandaag was dag 3,
En tot mijn grote schrik zag ik in de verte al een auto staan bij "mijn stekkie"
Toen ik aankwam was er een kerel die net iets in zn auto legde, instapte en wegreed.
Hopelijk heeft hij niet hetzelfde idee als ik, k*t..........
Ik heb er geen lekker gevoel bij, was ik maar niet eerst langs de hengelsportzaak gereden...
Dan had ik hem waarschijnlijk eerder getroffen...

Maargoed morgen ga ik weer en dan hoop ik hem niet aan te treffen,
mocht dat wel zo zijn en hij is aan het voeren, dan kunnen we hopelijk tot een mooi compromis komen.
Maargoed we zullen zien hoe het uitpakt.

Tot Zover


Bewerkt door de gebruiker donderdag 27 september 2012 21:40:03(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

spodfather  
#67 Gepost : maandag 1 oktober 2012 23:50:44(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

Een kleine update:

De vermeende voerder bleek toch geen voerder.
Hij zoekt de rust van het water op om even zijn kruidentoetertje te roken, niet meer niet minder.
even na zn werk uitblazen, en gelijk heeft ie.
Zelf is hij een kanaalvisser en heeft geen vertrouwen meer in het bestand van de put.

Gelukkig maar, het rijk nog steeds voor mij alleen.

Afgelopen weekend heb ik een nachtje gevist op de stek,en ik heb tegen alle verwachtingen in 2 vissen mogen scheppen.

UserPostedImage
UserPostedImage

12 en 24 pond, ik was als een kind zo blij. Dat is pas een goed begin!
het was me het nachtje wel, maar ik kan er nog niet teveel over kwijt. Want ik maak er waarschijnlijk wel een klein artikeltje van.

tot zover

gr SF
spodfather  
#68 Gepost : zaterdag 20 oktober 2012 13:01:30(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

September 2012

Het was een mooie maand voor me, ik heb niet te klagen. grofweg heb ik 60 uur aan de waterkant gezeten.
en ik heb 9 aanbeten gehad en 7 vissen kunnen landen!
Rowin kon helaas door een verhuizing en begin op middelbaar onderwijs deze maand niet vissen.

Week 1
Het voeren en vissen op het lelie vijvertje lijkt nog steeds te werken.
Met geflavourde tijgernootjes vang ik in een nachtje in het weekend 2 vissen van 12 en 17 pond.
UserPostedImage
UserPostedImage
Beide vissen ken ik nog niet en zijn dus een mooie toevoeging aan mn database.
Later die nacht krijg ik nog een aanbeet die ik los direct na contact helaas.

Week 2
Deze week spreek ik af met Willem om een ochtendje te pakken aan de lelievijver.
Net voor de zon het water raakt krijg ik een harde aanbeet en mag ik een van de grotere karpers drillen.
UserPostedImage
Ze bleek een oude bekende en is weer een pondje aangekomen. 26 pond, daar doe ik het voor.

Week 3
Het werd weer eens tijd voor een nachtje, wederom het gevoerde plekkie met een uitgebalanceerd tijgernootje
UserPostedImage
22 pond en 79 cm, een oude bekende, hem boeit het allemaal niet zoveel om gevangen te worden.
Een langzame maar forse dril, en op de kant zo mak als een lammetje.
dit is al de 4e of 5e keer dat deze vis door rowin of mij gevangen wordt, en hij is sinds juni van 19 naar 22 pond gegaan.
Deze week was de laatste week dat ik tijgernootjes heb gevoerd, ik had mijn zinnen gezet op een ander groter en moeilijker water en ben daar ook begonnen met voeren.

Wel pak ik later die week nog een 3-uurs sessie na mn werk en hetvoeren en dat leverd me toch nog een onbekende maar hele mooie schub van 20 Pond op.
UserPostedImage
Een mooie afsluiter van mijn voerperiode hier voor dit jaar.

Week 4
Ik ben begonnen met voeren op een diepe, 2ha put.
Hier is veel gevist vroeger maar sinds de vissterfte bijna niemand meer.
Het schijnt dat alle grote vissen het loodje hebben gelegd, en in november komt er nieuwe vis bij.
Dus voor de knollen-invasie wilde ik graag nog eens kijken of ik wat van de oude garde boven water kon krijgen.
ik heb er in augustus nog 1 gevangen hier en ongeveer 15 vissen tot 24 pond gespot.
Deze vissen zij de toekomstige top van de put, oersterk, 95% langerekte, ronde schubs.
Ik voerde met utopia boilies van carp leader baits, een makkelijk verteerbare bol met een tropische zoetige flavour.
En dat weekend pak ik een nachtje.
Het resulteerde in 3 aanbeten waarvan 2 geland! 2 vissen van 12 en 24 pond!
UserPostedImage
UserPostedImage
Een mooier begin kon ik mijn niet wensen.
Vanzelfsprekend wordt het voeren doorgezet, nog 4 weken te gaan.

Tot zover september.
Ik ben echt superblij! het gaat een stuk beter dan vorig jaar rond deze tijd.
M'n inzet wordt goed beloond!

gr M

spodfather  
#69 Gepost : zondag 24 maart 2013 12:11:15(UTC)
spodfather


20 ponder

Lid sinds: 16-8-2011(UTC)
Berichten: 215

5 maanden later...

De afgelopen 5 maanden is het rustig geweest qua vissen.

Het voeren op longjohn heb ik nog tot in November volgehouden.
Dit heeft me nog 1 vis opgeleverd in een 3-uurs sessie na mn werk.
Een original longjohn van 22P.
UserPostedImage
Het zou mijn laatste zijn voor voorlopig van de put...

Ook had ik in een opwelling nog een onbekend stukje water lichtjes bevoerd.
Het zag er zo carpy uit dat ik het er wel een keer moest proberen.
3 dagen lang had ik gevoerd en toen was er een kleine sessie van 3 uurtjes gepland.
Totaal onverwacht ging het vrouwtje ook weer eens mee, ondanks de kou.

Na 2 uurtjes ben ik maar gaan opruimen, want het werd al vroeg donker.
En tijdens het opruimen krijg ik een trage maar aanhoudende aanbeet.
Op de valreep leverd me dat mn laatste vis van dat jaar op!
Wederom 22Pond, ik mag niet klagen!
UserPostedImage

Ook mooi om het verschil tussen de 2 vissen te zien. beiden 22 Pond.
De bovenste vis is veel gespierder en ronder (boller in de rug) omdat hij van een stuk groter water komt dan de vis op de onderste foto. Die komt van ondiep, voedselrijk water.
Deze heeft al een lichte hangbuik t.o.v. de putvis.

Dan valt het stil.

December, januari, Februari, Ik heb nog wel een enkele keer instant gevist (lees:geblankt)
Maar ik ben vooral gaan peilen op een nieuw water.

En Daarmee zijn we ook aangekomen bij de planning van 2013.
Hiervoor zal ik een nieuwe post gebruiken om het allemaal wat overzichtelijker te houden.

gr SF

Bewerkt door de gebruiker zondag 24 maart 2013 12:16:19(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
4 Pagina's«<234
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.