Review ‘Heylakker, De Kronieken van de Surf’

De kronieken van de surf

Het edison peertje boven mijn hoofd geeft een warme sephia achtige gloed die de bladzijdes van deze bundel verhalen doet oplichten. Het is stil in de kamer. Een tumbler Jack Daniels Fire staat onaangeroerd klaar maar zit zich af te vragen wanneer hij aan mijn lippen wordt gezet. Tot diep in de avond lees ik de 445 bladzijden van deze bijzondere bundeling van verhalen. De stilte in de kamer wordt af en toe verstoort door een lach, maar meestal door het schrapende geluid van bladzijdes die worden omgedraaid. In mijn handen ligt een bijzonder boekwerk over een even bijzonder water. De Kronieken van de surf is een boekwerk over een bijzonder stel vrienden en over een even bijzonder stel karpers. Een boek over vriendschap en betrokkenheid.

CC Moore

De Kronieken van de surf verhaalt over een bijzondere 30ha grindafgraving nabij Mechelen. Deze plas werd leven ingeblazen door een stel vrienden. Op de ooit zo levenloze stenen oevers van Gravelco werd decennialang met man en macht gebouwd om een waar mekka te creëren. Theo Pustjens als ‘founding father’ die met zijn kennis van flora en fauna en de handen van velen vrienden, het water Heylakker omtoverde tot wellicht wel het meest gewilde syndicaat van nu. Voor iedereen die maar iets heeft met water- en/of visstandbeheer in de breedste zin van het woord, zou dit boek meer dan een bundeling van verhalen kunnen zijn. Een heus naslagwerk.

Heylakker, Kronieken van de Surf
Heylakker, De Kronieken van de Surf

Waar gaat dit boek over?

Het boek vertelt over de totstandkoming van alle facetten omtrent de plas. Van de aanpoot van diverse planten, de uitzet van vele bloedlijnen karpers tot beheersmatige taken als krijten, opruimen, snoeien en het taggen van karpers. Ik denk dat er weinig wateren zijn waar de beheerders zo goed weten hoe het met hun vissen is als op Heylakker. De uitgebreide registraties die door het boek heen staan zijn enigszins imponerend te noemen. Autistische perfectie.

Het boek staat vol met prachtige verhalen

Naast foto’s van enorme en fraai beschubde karpers is er een dikke rode draad door het boek heen te lezen. Deze gaat over vriendschap, betrokkenheid en vooral humor. De Heyvissers, binnen intimi de ‘Bende van de Surf’ genoemd, hebben allen hun stempel gedrukt op het succes van dit water. Naast de fantastische kantineverhalen die in het boek beschreven staan, leiden ook de bijdrages van toonaangevende gastschrijvers tot een compleet verhaal over een fantastisch water en zijn iets wat bijzondere leden. Bijvoorbeeld de bijdrage van Rob Schneider kon mijn lach niet intomen. Klasse stuk!

Zijn er ook nadelen te noemen aan dit stuk proza? Nou, gooi de boeken van Jamie Oliver en co. maar weg want Pustjens en Hoedemakers kunnen er ook wat van. Er wordt wat afgesnaveld aan die plas! Naast de verhalen van straffe werkkampen georganiseerd door Theo, wordt er ook dikwijls geschreven over de culi party’s na de arbeid. Barbecues, dikke pannen goulash en vette frieten komen meer dan eens voorbij. Wellicht moeten ze zich inschrijven voor Masterchef! Er waren avonden dat ik zelf naast die tumbler whisky ook maar een bakje nootjes bijzette gedurende de avond. Opkomende honger moet immers ook gestild worden.

Heylakker, De Kronieken van de Surf
Een pagina uit het boek De Kronieken van de surf

Dit boek over Heylakker is een must read!

Het boek over Heylakker is een must read. Een perfecte avondvulling op die donkere dagen dat het vissen misschien even passe is. Het deed mij naar de oever verlangen en verraste mij doordat dit een boek is wat anders is dan andere karperboeken. Het is een uniek pareltje wat meevaart op de wind van de Engelstalige boeken over syndicaten. Een vorm van vis- en waterbeheer die in ons land nog tamelijk onbekend is. Ik hoop met recht dat dit boek een eyeopener zal worden voor watereigenaren. Ik schrijf mij bij deze alvast in.

Bedankt Mark en Theo voor de avonden leesplezier. Een boek om trots op te zijn!

De rode draad in dit boek draait om vriendschap

Bestel ‘De Kronieken van de surf’ zelf