Review ‘De Wraak van de Weerhaak’

Boekreview Alijn Danau - De Wraak van de weerhaak

We zijn 4 jaar verder en mijn hoop op weer zo’n fantastisch boek van Alijn Danau is wederom uitgekomen. Hij heeft het gewoon weer geflikt. Een boek vol prachtige hoofdstukken met verhalen die je bij je strot grijpen en je aandacht blijven vasthouden omdat je graag wil lezen hoe het afloopt. In het nieuwe boek ‘De Wraak van de Weerhaak’ komt alles aan de orde: avontuur, vriendschap, euforie en teleurstellingen. Maar ook weer leerzame en tactische zaken. In deze review vertel ik je wat ik van het boek vond en je kunt verwachten.

Tijdens een interview in oktober ’22 met Michiel laat Alijn doorschemeren dat boek nummer 6 in de maak is. In januari 2023 zal het dan uitkomen. Mijn interesse is direct gewekt en snel app ik Alijn over hoe ver hij er nu mee is. Het is nu dus eind oktober en we spreken af dat hij begin januari het “digitale stuk” weer naar mij op stuurt zodat ik net als de vorige keer het kan lezen en op eventuele foutjes kan verbeteren. Het was namelijk maar goed dat ik er bij het vorige boek “Bloed, zweet en granen” erachter kwam dat hij Saron Debets aanzag voor Peter Vlasveld!

Saron en Pieter (redactie: ‘van de Werfhorst’) vingen namelijk bijzonder mooie, grote vissen op het water waar Alijn op dat moment ook bezig was. Hij mocht de vangstfoto’s van “De grote leder” voor Pieter en “Scaley” voor Saron in het boek plaatsen in het hoofdstuk “The Beast”. Nog nét voor het te persen gaan van “Bloed, zweet en granen“ konden de namen veranderd worden. Helaas vergaten ze de naam bij de vangstfoto van Saron te vervangen en staat er nu voor de eeuwigheid, Peter… Ik denk niet dat Saron zich daarvoor hoeft te schamen haha, Peter is immers ook een klasbak!

de wraak van de weerhaak cover
De Wraak van de Weerhaak

Over het boek “De Wraak van de Weerhaak“

Allereerst, wát een briljante titel weerom! In de inleiding lees je dat Alijn nog tussen een paar titels twijfelt om te gebruiken, maar gaat toch voor de Wraak omdat dit lekkerder bekt. Ook lees je wat voor mij als een schok(je) komt. Het zou namelijk wel eens zijn laatste boek kunnen zijn. Maar alléz, hoeveel afscheid concerten gaf Simply Red ook al weer? Ik bedoel maar. Ik hoop (alweer) dat het hem weer gaat lukken om genoeg tijd, plezier en inspiratie te vinden voor boek nummer 7!

De titel verwijst naar het nare kleine metalen braampje dat zich op een haak kan bevinden. Naar, want als je eenmaal zo’n haak tot op het bot in je lijf hebt gehad of wat vaker gebeurd,  je vingers, dan weet je wel waarom. Ik zelf moet het afkloppen. In 40 jaar karpervissen heb ik het pas eenmaal meegemaakt en die haak zat toen in het midden van de binnenkant van mijn duim. Ik was er zo door in paniek van dat ik hem er ook in één ruk weer uit trok. Pijnlijk was het uiteraard maar die pijn kwam pas na tien minuten toen de adrenaline was uitgewerkt. Alijn was wat vaker de sjaak, je zal dit na de inleiding lezen.

de wraak van de weerhaak - heylakker
Het boek staat vol prachtige verhalen

Een vervolg op ‘Koud goud’

Het eerste hoofdstuk heet Comatco. Het is een vervolg op het verhaal in “Bloed, zweet en granen“ hoofdstuk 8: Koud goud. Vervolg omdat Alijn graag in de koude periode, de winter en het voorjaar, hier graag aan de slag mag gaan. De vissen zijn enorm gegroeid en hij weet mij direct weer mee te nemen in zijn avonturen. Het hoofdstuk lees ik tot midden in de nacht uit. Weet hij zijn targets te vangen? Samen met een hilarisch verhaal, een zijsprong die hij met Stefaan in Marokko beleefde, is het een lekkere kick off wat mij betreft.

Het 2e hoofdstuk gaat over het syndicaat Heylakker. Een water dat geleidt wordt door één van Alijns beste vrienden: Theo Pustjens. Alijn gaat er graag heen omdat de sfeer er gemoedelijk is en er worden vaak partijtjes gegeven waarbij het Belgische gerstenat rijkelijk vloeit. Zo lees je dat er een reünie was van oude rotten in ’t vak. Een karperhistorie bij elkaar om u tegen te zeggen als je het mij vraagt! Maar hij gaat er vooral graag heen omdat er bizar veel mooie grote vissen zwemmen. En hij weet er flink veel te vangen.

In het boek De Wraak van de Weerhaak speelt vriendschap een belangrijke rol
In het boek speelt vriendschap wederom een belangrijke rol

De Mohikaan

Hoofdstuk 3 gaat over één van de grootste karpers op aarde. De Mohikaan. Wie Facebook heeft, en bijvoorbeeld Mario Gijbels als “vriend” heeft, kon zijn avonturen volgen. Het lukte Mario om de Mohikaan te strikken. Het is ook geen geheim meer dat Alijn haar ook wist te vangen. In dit prachtige stuk lees je hoe, wat en wanneer deze enorme en imposante karper op de kant kwam.

In het vierde hoofdstuk van ‘De Wraak van de Weerhaak’ verhaalt Alijn over ‘de Nutput’. Velen hebben het wel eens mee gemaakt, ik doch al vaker als eens helaas. Een prachtig bestand met vele mooie en zware vissen leggen plotsklaps, vooral in het voorjaar, het loodje. Grote dode kadavers drijven aan het oppervlak. Vaak zijn ze al zó ver heen, dat ze nog maar nauwelijks te herkennen zijn. Ook  de Nutput bleef dit niet bespaard. In 2014 verloor deze plas de ene na de andere fantastische grote vis. Allen om zeep geholpen door een lente virus. Alijn weet juist dat jaar een ticket te krijgen. Hij geeft het niet weg maar helpt juist om het water weer op te bouwen onder andere middels eigen gekweekte stockies. Heden ten dage zwemmen er nu weer grote vissen tot 28 kilo. Alijn gaat door tot het gaatje en vangt…

Alijn Danau - de wraak van de weerhaak - jumper
Jumper, één van de topvangsten die Alijn in zijn boek beschrijft

De Hofstade

In het volgende hoofdstuk staat het Belgische water Hofstade centraal. Na het eerste deel van dit hoofdstuk te hebben gelezen, kom ik al snel achter het feit dat mijn brein niet anders in elkaar steekt dan sommige andere karpervissers. Ik moet, in dit geval net als Alijn een doel hebben. Bovendien moet ik met enige regelmaat naar de waterkant kunnen gaan om gemotiveerd te blijven. Zo niet, dan brokkelt de interesse af en kom ik, in mijn geval in een soort karper burn-out (zie mijn artikel). Nadat Alijn twee targets kort na elkaar wist te vangen, onder andere Jumper, had hij ineens geen doel meer. Nieuwe plannen moeten worden gesmeed. Wat zal ’t worden? Plannen te over, wateren genoeg, maar hij zit het liefst relaxed. Hij kiest ervoor om Hofstade te bevissen en weet er fantastische vissen te vangen.

Het boek staat ook vol met natuurfotografie
Het boek staat ook vol met fraaie natuurfotografie

Rainbow

Hoofdstuk 6 gaat over Rainbow. Over dit fantastische water hoef ik je natuurlijk niet veel meer te vertellen. Helaas werd afgelopen jaar het complex getroffen door een immense vuurzee. Net als de omgeving werd het één groot drama. De prachtige natuur, de dennenbomen niets bleef bespaard, behalve de karpers natuurlijk. Gelukkig kun je er nu weer terecht. Ook Alijn heeft zijn lijnen er al weer nat kunnen maken en ving in december nog 9 vissen, waaronder een schub die hij nog niet had.

De Wraak van de Weerhaak wordt afgesloten met een hoofdstuk dat bestaat uit een mix van verschillende sessies. Toch gaat het grotendeels over Heybroeck, vele verhalen en nóg meer foto’s. Kortom, een heerlijk boek om eens lekker te hand te nemen op een druilerige koude natte dag. Idealiter bij een knapperend haardvuur met een fijne goudgele rakker of een mooi glas whiskey.

Natuurlijk mag Rainbow Lake, een van Alijns favoriete wateren, niet ontbreken
Natuurlijk mag Rainbow Lake, een van Alijns’ favoriete wateren, niet ontbreken

Koop ‘De Wraak van de Weerhaak’ op Carp Den Bosch of bestel hem online

Het is weer een fantastisch verhalenboek geworden, vol met prachtige foto’s van vissen waar je van gaat watertanden. Alijn zal uiteraard op Carp Den Bosch aanwezig zijn zodat hij het je persoonlijk kan verkopen en als je het leuk vindt, het kan signeren of er wat bij zetten. Hij is zaterdag bij de stand van Shimano te vinden, zondag bij CC Moore en op alle dagen vaak ook wel bij de VBK stand. Het boek gaat € 49,- kosten en dat kan op de beurs alleen contant. Dus zorg dat je 5 tientjes in ieder geval voor t boek reserveert. Ga je niet naar Den Bosch, dan kun je het ook weer op de site van Westerlaan Publishers bestellen. En tipje, als je het boek online bestelt worden er tot 23 januari 2023 geen verzendkosten gerekend. Na de 23e betaal je hier 7 euro voor.

Ik wens je veel leesplezier met ‘De Wraak van de Weerhaak!’