Vissen op Nature Carp Lake (deel 2)

Karpervissen op Nature Carp Lake (deel 2)

In deel 1 nam ik jullie mee met mijn eerste nachtje op het syndicaat. Dit nachtje verliep erg succesvol met drie prachtige karpers en één zeelt. Na de eerste sessie werd snel de volgende nacht gepland, alleen deze zou wel pas over 2 a 3 maanden zijn. Het weer zat gelukkig mee met zeer hoge temperaturen voor de maand oktober. In plaats van één nachtje werden het twee nachten, omdat het toch 2 uur rijden is vanaf Nederland. In deel 2 neem ik je mee tijdens de tweede sessie op Nature Carp Lake.

Advertentie:

Aankomst bij het water

Na paar uur reizen uit Nederland kwam ik aan bij het water. Toen ik uit de auto stapte scheen de zon me al tegemoet en voor de aankomende dagen werden temperaturen verwacht van rond de 20 graden. Al snel na aankomst arriveerde de eigenaar van het water ook. Hij vertelde dat het de laatste tijd aardig taai was op het water. Tijdens het rondje met de eigenaar zagen we zeer veel activiteit van de vissen en ook zagen we er één springen. Ik was van plan om op het eerste en het tweede water te gaan vissen. Op het derde water mag je niet vissen, omdat dit een quarantaine vijver is voor als de vissen ziek zijn of beschadigingen hebben. Het vertrouwen was enorm hoog en ik kon niet wachten om de hengels op scherp te leggen.

Nature Carp Lake vanuit de lucht gezien

De eerste en tweede nacht

Nadat de eigenaar wegging ben ik de hengels klaar gaan maken. Je mag op Nature Carp Lake met drie hengels vissen dus besloot ik hier gebruik van te maken. De drie hengels werden voorzien van kleine verse boilies in combinatie met pop-ups, ook wel de bekende snowman genoemd. De eerste hengel ging naar de struik waar ik de vorige keer vis had gevangen, de tweede hengel ging naar een grote rietkraag waar de vissen graag inliggen en de derde hengel werd tegen een wierbed gedropt. Alle hengels werden gedaan met behulp van de voerboot voor de minimale verstoring. De zon stond hoog en dat activeerde de vissen duidelijk.

De eerste vis op Nature Carp Lake is binnen!

In de namiddag kreeg ik wat piepen van de hengel die tegen de struik lag en ik zag dat de lijn volledig strak stond. De hengel werd snel opgepakt en de vis werd geblokt. Daarna gaf hij zich al snel over en ik had het idee dat het een zeelt was. Voor het schepnet kwam ik erachter dat het een kroeskarper was. Deze werd veilig geland en snel onthaakt, zodat de hengel direct weer op polepositie zou liggen.

Een prachtige schubkarper

De hengel werd weer met behulp van de voerboot op de plek gelegd. Ik ging weer rustig in de stoel zitten, maar het duurde slechts een half uur tot de beetmelder het weer uitgierde. De hengel werd opgepakt en er volgende een explosieve dril. De vis wist zich vast te zwemmen in de lelies, waardoor ik er met de boot achter aan moest. Na de vis bevrijd te hebben uit de lelies volgde er nog een sterke dril vanuit de boot. Het betrof een prachtige schub en toen al zijn energie eruit was kon ik hem scheppen.

Eenmaal op de kant heb ik de vis even weggehangen om beiden even op adem te komen van deze dril. Daarna mocht deze vis even op de plaat gezet worden, en tijdens het maken van de foto’s kwam ik erachter dat ik mijn weegschaal vergeten was… Snel werd de eigenaar bericht en die kwam met zijn weegschaal deze kant op. De eigenaar kwam even helpen met wegen en met een gewicht van 10.2 kilo was ik dik tevreden!

Een kale maar fraaie spiegel op Nature Carp Lake
Na een krachtige dril kon ik een puntgave spiegel landen

Een oude bekende

Het werd donker en de nacht viel. Om twee uur ’s nachts kreeg ik weer een run en dat resulteerde in de koi, die ik in deel 1 ook al wist te vangen. De nacht verliep verder zonder enige actie, maar het water staat gelukkig bekend als een ochtendwater. Met een gerust gevoel ging ik weer de slaapzak in met de hoop wat de ochtend zou brengen. In de ochtend bij het eerste licht kreeg ik een run van de hengel bij het riet en dat resulteerde in een kleine schub karper. De ochtend en middag was het heel stil, totdat ik opeens een volle fluiter kreeg en na een krachtige dril kon ik een puntgave spiegel landen.

De hengels werden voor het donker allemaal op scherp gelegd ik besloot om ook een hengel op het tweede water te positioneren, omdat ik geen enkele actie op deze hengel had gehad. De laatste nacht ging in en ’s nachts wist ik nog twee zeelten te vangen, maar geen karpers. In de ochtend kreeg ik een volle fluiter op het tweede water en de vis schoot direct het wier in.

Tijdens de dril had ik het idee dat het wel eens een graskarper kon wezen, omdat die zeer explosieve vocht zoals graskarpers dat ook doen. Ik schepte de vis met het idee dat het een graskarper was en ik kon het niet zien omdat er hele klomp wier om heen zat. Toen ik het wier wegplukte in het net bleek het om een pikzwarte schubkarper te gaan! De eigenaar kwam ook ter plaatse omdat deze vis niet gechipt bleek te zijn. De eigenaar voorzag deze schubkarper van chip en daarna mocht hij weer snel zwemmen.

De vissen op Nature Carp Lake zijn voorzien van een chip

Logboek en vissen chippen

Op dit water houden we de vangsten bij in een online logboek. De karpers moeten gemeten, gewogen worden en de foto’s van allebei de kanten, zodat de karpers herkenbaar zijn. Het mooie aan dit gebeuren is dat je een gedetailleerd overzicht hebt van het bestand wat er rondzwemt en kan je zien of de vissen groeien. Bijna alle karpers zijn hier gechipt zodat je kan zien om welke vis het gaat en bij schubkarpers is het vooral makkelijk! Elke karper krijgt dan een aparte code en die code is weer gekoppeld met de karper en het scanapparaat. De chip zit in de schouder van alle karpers, zodat hij makkelijk vinden is.

Terugblik en de toekomst

Ik kan terugkijken op een twee goede nachten van dit syndicaat water, waarin ik zes karpers en twee zeelten mocht vangen. Belangrijk is om op dit soort wateren goed de rust te bewaren. Ga alleen met de boot het water op als dat nodig is, want je verstoort de vissen er zeker mee. Genieten is het allerbelangrijkste en koester de mooie momenten. In deel 3 neem ik jullie mee naar de derde sessie op dit water, waarin ik mij meer wil focussen op het tweede water met haar prachtige bewoners. Tot snel ?

Sem Schuitemaker

Advertentie:

2 reacties op “Vissen op Nature Carp Lake (deel 2)

1. Cor zegt:

Ik snap niet wat mensen er aan vinden om op dit soort wateren te vissen. De hele hang naar de onbekende onderwater wereld en avontuur is toch compleet weg?

• Frank Avezaat zegt:

Je antwoord is te begrijpen, maar gelukkig is iedereen verschillend en heeft ook iedereen andere interesses. Zelf vind ik het ook erg interessant om de groei en ontwikkeling van vissen te zien op een water dat ik vaak bevis. Dus data is dan erg fijn. Maar ik begrijp het ook als iemand juist het onbekende zoekt!