Flashback: Frans roulette

Frans Roulette

In deze Flashback vertelt Frank over een gave herinnering aan het voorjaar van 2015. Samen met Bob viste hij destijds twee sessies in het Franse land. Het artikel “Frans Roulette” is eerder gepubliceerd in aflevering 105 van De Karperwereld. Benieuwd waarom deze sessies zo’n gave herinnering zijn geworden? Lees dan snel verder!

Advertentie:

Hareco

Eindelijk samen op pad

Met een laatste krachtsinspanning lukt het me eindelijk om de vis volledig over het netkoord te trekken en het net te heffen. Vermoeid en opgelucht laat ik me in de boot zakken en veeg het zweet van mijn voorhoofd. De afgelopen vijfentwintig minuten hebben waarschijnlijk een jaar van mijn leven gekost en ik neem een minuutje de tijd om bij te komen, voor ik een eerste blik op de vangst werp. In het donker is het moeilijk om het formaat van de spiegel goed in te schatten, maar ik weet dat ik zojuist mijn ‘personal best’ heb verbroken.

Frans Roulette - Het blijft akelig stil
De eerste nachten blijven akelig stil

Hoewel Bob en ik al jaren bevriend zijn komt het er niet vaak van om er samen op uit te trekken. Een vervolg op een gezamenlijke Frankrijksessie in 2010 staat al tijden gepland, maar werk en privé gooiden steeds roet in het eten. Op een verjaardag gooi ik weer een balletje op en twee dagen later zitten we om de keukentafel. Na een avond overleg kiezen we voor twee korte sessies van vier nachten in het voorjaar. De eerste vindt plaats halverwege april, de tweede eind mei. Zo spreiden we onze kansen en kunnen we het water onder verschillende omstandigheden bevissen. Ook zullen we nu ten minste één keer aanwezig zijn voor de paaiperiode

We maken het onszelf niet makkelijk en kiezen voor een moeilijk water met een klein karperbestand. Het bewuste water is kraakhelder, waardoor observeren goed mogelijk is. We beseffen dat we blij mogen zijn als we ieder een vis vangen. Daarom kiezen we er voor om gedurende deze sessies te vissen volgens het ‘vis-om-vis’ principe. Hoewel Bob hier absoluut geen fan van is, maakt hij voor deze sessies een uitzondering.

Het beekje lijkt "the place to be"
Het beekje lijkt “the place to be”

De eerste sessie

Na een vlotte reis arriveren we aan een verlaten water. Hoewel een harde zuidwester op een hoek staat te beuken, zien we geen enkel teken van leven. We bekijken diverse stekken en kiezen voor een centraal gelegen stek, waar we de vis mogelijk kunnen onderscheppen en wijd naar links en rechts kunnen vissen. Ook tijdens een verkenningsronde met de boot zien we geen vis en we voeren een aantal potentiële stekken aan. We voorzien de windhoek van boilies en we maken een voerstekje op een nabijgelegen kanaaltje als back-up.

Niet geheel onverwacht verloopt de eerste nacht muisstil. De volgende ochtend pak ik opnieuw de boot voor een verkenningsronde. Na flink wat zoekwerk vind ik uiteindelijk één enkele schubkarper in een aansluitend beekje. Na overleg besluiten we te verkassen naar de hoek waar het beekje in uitkomt. Zo zitten we in ieder geval in de buurt van vis. Nieuwe stekken worden gezocht en we houden onze ogen op het water gericht. Op een paar brasems en flinke beverraten na zien we geen enkele beweging.

We spotten enkel vis in het beekje

Als ook de tweede nacht stil verloopt, gaan we twijfelen. Zit de vis er wel? En zo ja, waar zijn ze dan? Een paar gevoerde boilies in het beekje blijken wel weg te zijn en in het beekje spot ik nu twee vissen. We kiezen er voor om te gaan struinen in het beekje en Bob gaat eerst op pad. Na anderhalf uur komt hij terug met een gevulde retainer sling naast de boot. Uit een groepje van zes vissen ving hij de grootste weg en dat leverde hem een fraaie spiegel op van 15 kg exact. Goed gevist!

De beurt is aan mij en het duurt een tijdje voor ik überhaupt vis weet te vinden. Uiteindelijk spot ik het groepje onder de takken van een verzonken boom. Met een onderhands worpje plaats ik een chodje voor de boom. Ik ben niet helemaal tevreden over de ligging en besluit opnieuw in te gooien. Deze worp beland een metertje te ver in de takken van de boom en een paar kolken later weet ik dat ik het goed verprutst heb voor mezelf. Ook het aangevoerde kanaalstekje levert geen actie op.

Frans Roulette: Oprecht blij met een brute struinvis
Oprecht (en terecht) blij met een brute struinvis

Wat gaan we doen?

Als ook de derde nacht niets oplevert staan we voor een dilemma. De vissen die we hier hoopten te vinden lijken spoorloos en het vinden van vis in het algemeen blijkt ook een lastige opgave. We schatten onze kansen laag in en besluiten de laatste nacht instant op een makkelijker water te vissen. Daar vang ik tijdens het eten een mooie geblokte schub van 14 kg en daarmee zijn we in ieder geval allebei van de nul af. Op de weg terug worden er al plannen gemaakt voor de tweede trip, maar die plannen moeten we later bijstellen.

Een paar dagen voor ons vertrek worden we gewezen op een artikel op internet. De auteur schijft over zijn visserij op hetzelfde water en zijn bevindingen zijn gelijk aan onze. Echter, hij sprak er ook een aantal Franse vissers die aangaven dat er waarschijnlijk grote vissen gestolen zijn en verplaatst naar ander water. We weten niet of deze info betrouwbaar is, maar na contact met de auteur en een terugblik op onze eigen waarnemingen besluiten we onze plannen flink aan te passen.

Frans Roulette - Al snel vang ik een mooie schub en zijn we allebei van de nul
Al snel vang ik een mooie schub en zijn we allebei van de nul

Revanche in mei

We kiezen er voor om ons te richten op andere wateren in de omgeving en het bewuste water in de gaten te houden. Als we er toch vis vinden kunnen we altijd nog omschakelen. We vissen de eerste twee nachten op het water waar we de eerste sessie geëindigd zijn en gaan hier actief aan de slag met klein aas en spodmixen. Voor de derde nacht voeren we een ander water aan en de laatste nacht spenderen we aan de oevers van de rivier. We bekijken diverse wateren en rijden uren heen hen weer. Uiteindelijk voeren we een aantal stekken aan met een mix van Gluttony XL en Green Machine boilies van Dutch Bait Company. Door twee, totaal verschillende, boilies te combineren hopen we een groter deel van het visbestand aan te spreken.

De eerste nacht vissen we op de windkant en dat levert ons één schubje op die zich vergrijpt aan een chod. Verdere actie blijft uit en we verkassen naar een tweede stek halverwege het water. We verspreiden de rigs in een waaiervorm om de vis te onderscheppen. Onze binnenste hengels liggen vlak bij elkaar en daar knallen we flink wat spods met klein aas overheen. Al snel zien we de marker heen en weer schudden door de aanwezigheid van vis, maar tegen onze verwachtingen in blijft het stil. We weten eigenlijk niet wat we fout doen. We waren er toch stiekem wel van uit gegaan dat we op dit water een aantal vissen konden vangen.

Frans Roulette: Genieten staat voorop
Genieten staat voorop

Uiteindelijk loopt er aan het einde van de ochtend nog een hengel af en vangt Bob ook zijn eerste vis. Kort hierna krijgen we controle. Er blijkt dit jaar een wijziging in de benodigde vergunningen te zijn doorgevoerd die niet goed op de website staat aangegeven (aldus de controleur). Het is een schappelijke kerel en we schaffen een aanvullende vergunning aan. Bij die vergunning krijgen we een verenigingsboekje en ons oog valt op een lijstje met lokale recordvissen. Beleving en plezier tellen bij ons zwaar boven het vangen van grote vis, maar als ze er dan toch zwemmen dan willen we daar wel voor gaan. Een van de kleinere wateren zou volgens het lijstje in het verleden al een 25kg+ vis hebben voorgebracht en we besluiten er daarom een kijkje te nemen.

Vanaf het eerste zicht op het water hebben we er een goed gevoel bij. Het water is kraakhelder en staat vol met wiervelden. We zien volop mogelijkheden en gooien de boot er op voor een verkenningsronde. De bodem blijkt nergens dieper dan vier meter en vrijwel overal kunnen we deze zien door het heldere water. In eerste instantie zien we slechts een paar brasems rondzwemmen, maar als we bij een verzonken boom arriveren, spotten we een flinke groep karpers. We zien een aantal dikke vissen tussen de takken voorbij schuiven die we rond (en over) de 20 kg inschatten. Jackpot!

Het wemelde van de (grote) vis tussen de takken van de boom

First blood!

De vis lijkt zich vooral in deze hoek op te houden, want verder zien we nergens vis. We verspreiden zes hengels over het water en plaatsen er één op ongeveer tien meter van de verzonken boom. Deze ligt op ruim 200 meter van de stek en we nemen geen onnodige risico’s. Ik maak gebruik van een gevlochten lijn met voorslag, de slip gaat potdicht, het startoog voor de pieper en de rodpod wordt stevig verankerd. Een paar piepen betekent aanslaan, achteruit lopen en controle krijgen.

De avond verloopt rustig en vlak voor de schemering dobber ik in een verlaten hoekje om daar wat te voeren. Opeens hoor ik een gil van Bob. Vol gas vaar ik terug en zie dat Bob de ‘boomhengel’ in een flinke curve houdt. De vis zit vast in het wier en dat is een groot voordeel voor mij. Snel neem ik de hengel over en vaar naar de vis. Als ik er bijna ben ontvlucht hij het wier en een stevige dril start. Na twintig minuten steek ik het net onder een fraaie spiegel van 19,5 kg. Wat een lekkere start!

De eerste vis van de "boomhengel"
De eerste vis van de “boomhengel”

Snel wordt de hengel weer in positie gebracht en daarna volgen een paar foto’s van de vangst. Ik word levend opgegeten door een enorme zwerm muggen en geniet als de vis zich, na een korte fotosessie, nog meters lang laat volgen in het heldere water. Kort na middernacht is het opnieuw raak op dezelfde hengel. Bob is aan de beurt en verdwijnt met de boot in de duisternis. Na tien minuten keert hij terug met één van de kleinere vissen; een spiegeltje van 7,5 kg. De afgesproken ondergrens voor een beurtwissel was 7,5 kg en daarmee was de volgende beurt (officieel) aan mij. Ik leg opnieuw de hengel op scherp en vaar rustig terug naar de kant.

ob lacht nog, maar had deze achteraf misschien liever niet gevangen
Bob lacht nog, maar had deze achteraf misschien liever niet gevangen

Als ik er bijna ben loopt er een hengel af bij Bob. Ik roep naar Bob dat hij zelf in zijn boot moet stappen en moet gaan, maar hij besluit om mij te wachten. Ik neem de hengel over en vaar zonder problemen richting de vis. Als ik eenmaal goed contact maak met de vis begint een zenuwslopend gevecht waarbij mijn opponent zich meerdere malen vast zwemt in verschillende wierbedden. De opgestoken wind helpt niet mee en blaast me naar een ondiep hoekje van het water. Daarbij komt ook dat de 13 voeters van Bob redelijk stug zijn en dat is niet prettig vanuit de boot.

Als ik de vis voor het eerst zie kantelen in het water zie ik een behoorlijke pens. Ik doe een schietgebedje: ‘Niet lossen!’ De vis vecht keihard en als ze zich uiteindelijk op haar zij draait en aan de oppervlakte verschijnt probeer ik het net eronder te krijgen. De wind blaast me weg van de vis en ze duikt weer weg. Dit herhaalt zich later nog een keer en mijn vertrouwen op een goede afloopt daalt rap. De volgende poging moet raak zijn en het geluk blijkt dan toch aan mijn zijde. Voor me ligt een moegestreden bak in het net.

Wat een bak!

Als ik terug kom bij de kant staat Bob me op te wachten. Ik bied op voorhand mijn excuses aan en hij voelt de bui al hangen. We denken aan een mid-veertiger, maar verkijken ons en zien de naald op 26 kg stoppen. Wat een vis! Alle muggen uit Frankrijk lijken zich inmiddels rond ons verzameld te hebben en het is niet te doen om normaal foto’s te maken. We besluiten de vis een paar uurtjes in de retainer te bewaren en deze in het eerste licht op de foto te zetten. De ‘boomhengel’ levert ondertussen nog twee aanbeten op voor Bob. Enkel een kleinere schub komt op de kant, de tweede wordt gelost.

Frans Roulette

Ons vertrouwen voor de komende nacht is torenhoog en we spreken af dat Bob aan de beurt blijft tot hij een goede vis pakt. Maar dan loopt het toch weer anders. Gedurende de ochtend krijgen we bezoek van een local die behoorlijk baalt van onze aanwezigheid. Hij vertelt ons dat er geen boten gebruikt mogen worden en een nadere bestudering van de vergunning wijst uit dat hij gelijk heeft. Als hij weg rijdt zien we hem bellen. We zijn niet van gisteren en pakken direct beide boten in. Net op tijd, want een kwartier later arriveert de garde-pêche. Een hoop gepraat, en gezwaai met een wijsvinger, later is ons duidelijk dat we een gezamenlijke boete krijgen van vijftig euro. Vijfentwintig euro de man is gelukkig niet zo’n ramp.

Bob rijdt onmiddellijk naar een nabijgelegen dorpje om te pinnen en in de haast vergeet ik volledig dat de receiver van mijn Delkim nog in het regengootje van de auto staat. Zo wordt het toch nog een duur grapje…

Vertrouwen hebben in je aas is ontzettend belangrijk

Change of plans

Zonder boot zien we het hier niet zitten en we weten dat we extra scherp in de gaten gehouden zullen worden. We nemen ons verlies en kiezen er voor om de laatste nacht op de rivier te vissen. Deze stek hadden we al twee dagen aangevoerd, maar door het wijzigen van de plannen waren we daar mee gestopt. We hopen dat de vis toch is blijven hangen op het voer. Bob oppert zelf om vis om vis te blijven vissen. De kans op een bak is op de rivier toch een stuk lager. Het voer had zijn werk zeker gedaan, want in drie uurtjes tijd loopt dezelfde hengel vier keer af. We vangen mooie vissen tot 14 kg en krijgen weer vertrouwen.

De eerste riviervis is gelijk een fraaie

Rond één uur ’s nachts krijgt Bob beet. Hij denkt dat het een goede vis betreft, maar na een paar minuten komt er een kleine schubkarper boven. Terwijl ik naar mijn tent loop klinkt er weer gepiep vanaf zijn stek. Ik krijg de hengel in mijn handen gedrukt en Bob geeft aan dat het mijn beurt is en dat het weer een kleintje is.

Frans roulette: Uiteindelijk belanden we de laatste nacht toch op de rivier
Uiteindelijk belanden we de laatste nacht toch op de rivier

Na vijf minuten drillen krijg ik daar andere gedachten bij en nog eens vijf minuten later lijkt het er op dat de vis zich heeft vastgezwommen in een wierveld voor de kant. Er is geen beweging meer in te krijgen. Ik loop een stuk het water in en als ik de koplamp aanklik zie ik een grote rug boven water liggen. De vis is letterlijk gestrand op de ondiepe zandplaat voor de eigen kant. Verbaasd begin ik te lachen en achter me hoor ik een hoop gevloek. Ik maak er uit op dat dit de laatste keer ‘vis om vis’ was voor Bob.

De vis ligt volledig vast en met de lieslaarzen ploeter ik richting de vis. Het is letterlijk een kwestie van het net eronder ‘schuiven’ en voor me ligt een oude strijder, een karaktervis pur sang. De brute schub brengt 21,5 kg op de schaal en ik zit op een wolk. Bob toont zich uiterst sportief en maakt een serie brute foto’s voor we de vis weer terugzetten. De laatste 30 uur zijn voor mij bizar verlopen en ik gun Bob een hele dikke vis. Helaas blijft die uit, maar Bob sluit de sessie af met twee mooie schubkarpers en een lach op zijn gezicht. We kijken terug op een knotsgekke sessie die alle kanten op ging en volledig anders liep dan gepland, maar die we altijd zullen onthouden.

Frans roulette; een enorme unit uit de rivier
Een enorme unit uit de rivier

Veel vismaten worstelen met de ‘vis om vis’ kwestie. Als je een water gezamenlijk aanpakt met tactiek en aas is het vaak een goede optie, maar het blijft altijd een gokje en scheve gezichten moet je zien te voorkomen. Belangrijk is om een dergelijke afspraak alleen te maken als je zeker weet dat je daarna ook weer samen door één deur kan. Gelukkig kunnen wij dat en de gesprekken voor volgend jaar zijn al begonnen. Al zal Bob zijn hengels waarschijnlijk niet meer afstaan…”

21,5 kg en waarschijnlijk nooit eerder een haak gezien!

Benieuwd naar de videobeelden?

Ondersteunend aan dit artikel zijn ook twee videoblogs terug te zien op CarpFeeling. Benieuwd naar deze beelden? Check dan de vlogs ‘Chercher de l’or’ deel 1 en deel 2.