Vissen op Nature Carp Lake (deel 3)

Vissen op Nature Carp Lake - deel 3

In deel 2 nam ik jullie mee tijdens mijn tweede sessie op het syndicaat. Die nacht verliep erg succesvol met zes karpers en twee zeelten. Deel 3 is het laatste deel van deze reeks artikelen over dit prachtige water. Na de tweede sessie op Nature Carp Lake werd ook direct de volgende gepland in de maand maart. De winter deed haar intrede en het beloofde een moeilijke sessie te gaan worden met temperaturen onder het vriespunt. Ik had drie nachten de tijd om minimaal één van de parels van dit water te vangen. De eigenaar van het water berichtte kort voor de sessie dat de vijver dicht bevroren, maar toch besloot ik om te gaan. Hoe dat verliep lees je hieronder.

Advertentie:

CC Moore

Aankomst bij het water

Na een voorspoedige reis zonder oponthoud kwam ik rond 11 uur ’s ochtends aan bij het water. Toen ik uit de auto stapte voelde ik de bui al hangen, het water was eigenlijk zo goed als dit gevroren. Gelukkig waren er op het eerste water nog wel wat open plekken waar geen ijs lag. In de middag dook de temperatuur boven de negen graden en toen ontdooide het water erg snel, waardoor het vissen kon beginnen. Inmiddels was ik een boom ingeklommen die over een groot rietveld hing. Vanuit die boom zag ik dat de vissen massaal in het riet lagen!

de vissen lagen massaal in het riet
De vissen lagen massaal in het riet

Na een uurtje observeren bij het riet besloot ik om één hengel aan de ingang van het riet te vissen. Het vertrouwen was hoog in deze hengel en kon niet wachten om de hengels op scherp te leggen. Ik was ook van plan om twee hengels op het tweede water te vissen, zodat ik kans maakte op één van haar zwarte bewoners.

Het kiezen van de stekken

De eerste hengel werd gepositioneerd bij de grote rietkraag. De rietkraag heeft een grote ingang die ook wel veel wordt bevist, maar dit is ook de plek waar je de vis kan opvangen. Op deze plek wordt de hengel gedropt doormiddel van de boot. Ik koos deze winter om met de maden aan de slag te gaan en met pop-ups. Deze hengel werd voorzien van een attractieve madenrig. Ik voerde de maden ver de rietkraag in en hoopte zo dat de vissen werden getriggerd en eruit zouden komen om te azen.

Het water was dichtgevroren

De tweede hengel ging naar het ondiepe kom bij de grote struik, deze werd voorzien van een pop-up rig. De derde hengel ging op het tweede water waar ook het doel deze sessie lag. Proberen om één van haar zwarte bewoners te vangen. Deze hengel werd ook voorzien van een madenrig en gedropt op een klein schoon plaatje tussen het wier.

De eerste actie op Nature Carp Lake

De avond was aan het vallen. Het schemerde ondertussen al en het werd bijna donker. De temperatuur dook al onder de nul graden en het beloofde een ijskoude nacht te worden. Vlak na het donker, rond een uur of acht, kreeg ik een twijfelende aanbeet op het tweede water. Het is immers koud en zijn de vissen traag van doen. De hengel gaf weer een paar piepen en ik besloot toch om hem op te pakken. En ja hoor er hing gewoon vis aan. De vis scheerde heel rustig van links naar rechts en ging richting de obstakels.

Snel sprong ik de boot in en kon de vis veilig wegleiden van de obstakels. Ik kon de vis rustig scheppen en onthaken in het net. De hengel werd niet teruggelegd, omdat de kans groot was dat het tweede water dicht zou vriezen. Het eerste water daarin tegen is een stuk dieper dan het tweede water en dan kans was klein dat die dicht zou vriezen.

Een onbekende vangst

Op de kant aangekomen tilde ik de karper op de onthaakmat en pakte de chiplezer erbij om zo te zien welke karper het was. De chiplezer kon geen chip vinden, wat betekent dat dit een onbekende vis is die niet gechipt is. Ik stuurde de eigenaar een bericht zodat hij de vis kon komen chippen. De vis werd gefotografeerd, gemeten en gewogen en in de tussentijd even weggehangen tot de eigenaar er was. Toen de vis was gechipt mocht hij snel weer zwemmen. Samen met de eigenaar dronken we een biertje en toen hij weg was besloot ik om het bed in te kruipen. Wat een heerlijk begin van deze sessie!

’s Ochtends vroeg kreeg ik wat piepen van de hengel die in de opening van het riet lag. Ik zag dat de lijn volledig strakgelopen was. De hengel werd snel opgepakt en de vis werd geblokt, waarna hij zich al snel over gaf. Voor het schepnet kwam ik erachter dat het een kroeskarper betrof. Ook deze werd veilig geland en snel onthaakt, zodat de hengel direct weer op polepositie lag. In de middag vloog ik nog met de drone een rondje over het water, maar ik kon weinig vissen spotten. De dag ging voorbij zonder enige vorm van actie het beloofde wederom een koude nacht te worden dus kroop ik vroeg mijn slaapzak in.

Spiegelgeweld in de ochtend

’s Ochtends vroeg kreeg ik actie op de hengel van het eerste water bij het riet. Veel tijd om na te denken had ik niet. De hengel begon te stuiteren het was overduidelijk dat er een vis aan de hengel zat. Ik blokte de vis vol gas, zodat de vis niet in het riet vast kon komen te zitten. Het blokken ging goed, de vis zwom het wijd op en na enkele minuten gaf zij zich over dus kon ik de vis rustig afdrillen voor de kant. Tijdens het scheppen kwam ik erachter dat het een mooie spiegel betrof met een dikke buik onder zich. De karper zat bomvol en scheet de mat helemaal onder de madenpulp. De karper had overduidelijk op het voer gelegen en liet dat ook merken. De madenrig zat muurvast in de onderlip en dat gaf veel vertrouwen in de rig.

De vis werd gemeten en gewogen. In het logboek keek ik om welke spiegel het ging, en dan kan je kijken wat de groei van de spiegel is. De hengel werd weer tussen het riet gepositioneerd in de hoop om snel een aanbeet los te peuzelen. De dag vloog verder voorbij, maar de gehoopte actie bleef uit. De avond is gevallen en de actie die ik hoopte kwam.

Tijdens mijn sessie op Nature Carp Lake koos ik voor de madenrig

De madenrig

Waarom zou je met maden vissen? Deze vraag heb ik vroeger vaak gesteld aan mezelf, maar door de jaren heen heb ik begrepen waarom je met maden zou willen vissen. Maden zijn wel erg witvisgevoelig, maar de karpers smullen ervan. Maden kan je uitstekend gebruiken voor de instant sessie, wat ook in deze sessie het geval is. De madenrig heeft ook deze sessie zijn vangstkracht bewezen.

In de winter zijn de karpers vaak passief van doen. Met maden kan je de karpers triggeren om te gaan azen. Het heeft een hoge attractiviteit en het springt er in de winter echt tussen uit. Voor mij zijn maden onmisbaar geworden in de winter. Ik vis de maden samen met een felgele plastic maïskorrel, zodat het er echt tussen uitspringt. Wees niet bang om in de winter veel maden te voeren, de verzading is compleet anders dan bij een boilie. Van maden blijven ze smullen!

Topvis van het tweede water

In de avond ving ik weer een kroeskarper en werd de rig weer terug gepositioneerd op het kleine kale zandplaatje tussen het wier. De laatste nacht viel in en ondanks de koude temperatuur had ik er nog wel vertrouwen in dat de hengel zou aflopen. Vroeg in de ochtend kreeg ik wat piepjes op mijn hengel die ik ’s avonds had ingelegd, maar verder gebeurde er niks. Twijfelend stond ik bij mijn hengel, was het een lijnzwemmer of was het toch een karper die mijn rig oppakte. Lang hoefde ik er niet over na te denken, want de beetmelder schreeuwde het uit. Snel pakte ik me hengel op en voelde direct dat het om een goede vis ging. De dril was enorm krachtig voor deze tijd van het jaar en toen de vis omhoog kwam zag ik direct om welke vis het ging.

de topvis van het water
De topvis!

De vis had een inktzwarte kleur en een breed lichaam, waardoor ik besefte dat het ging om de topvis van het water. Na een dril van ongeveer tien minuten kon ik de topvis in mijn net trekken. De haak zat muurvast in de achterste rand van de onderlip en dat bewijst maar weer dat een goede inhaking erg belangrijk is. Na het onthaken stopte ik haar in de bewaarzak om even bij te komen van dit moment. Mijn handen waren inmiddels zo koud geworden door het water, dat het eerst was voor een bakje koffie en dan voor het fotograferen van de vis.

Na het bakje koffie werd de prachtige schub, gehuld in haar winterkleur, op de gevoelige plaat vast gelegd. Dit was de afsluiting waar ik alleen van had kunnen dromen en ondanks de kou voelde het fantastisch! Na deze vis besloot ik de spullen op te ruimen en kwam de sessie ten einde.

Terugblik

Ik kan terugkijken op drie goede en koude nachten op Nature Carp Lake, waarin ik vijf karpers mocht vangen. Deel 3 was het deel waarin de moeilijke omstandigheden een rol speelden. Belangrijk is de locatie in de winter en om op dit soort water goed de rust te bewaren. Vis met attractief aas zoals maden, mais en pop-ups om de vissen te verleiden tot een aanbeet. Genieten is het allerbelangrijkste en plezier beleven in je visserij, want zonder plezier is de lol er snel van af.  Over de drie delen van deze serie mocht ik 14 karpers vangen, verspreid over zes nachten. Nature Carp Lake is een prachtig water midden in de natuur. In de toekomst zal ik zeker vaker mijn lijnen er nat maken. Voor nu bedank ik jullie voor het lezen van deze drie delen. Ik hoop dat er nog mooie vissen gevangen worden 😊