4 Seasons: Zomer

“Het Siberische koufront heeft Nederland bereikt”, dat is wat ik vanochtend in de krant las. Duidelijk dus dat de zomer afgelopen is. In de zomer heeft het vissen voor mij op een laag pitje gestaan. Dit doordat ik enkele weken op vakantie was en er ook veel gewerkt is. Desalniettemin heb ik enkele heugelijke momenten mee mogen maken. Laat dit dan net een uitgelezen kans zijn om op deze momenten terug te kijken.

Nadat ik het 4e leerjaar succesvol afgesloten had werd er al snel een sessie gepland. Er werd gevist op een moeilijk water en dat ging gelukkig niet zonder succes. Naast een karakter schub wist ik een heuse meterschub te vangen. Blij als ik was werden er foto’s geknipt en het resultaat mocht er zeker zijn! Dat vroeg om een vervolg maar helaas was ik de keren daarna niet meer zo succesvol. Er werden enkele vissen gevangen maar dat woog niet echt op tegen de inspanning die het mij had gekost.

De stemming was opperbest na deze vangst!

Verder werd er nog een enkel nachtje gevist op de plaatselijke vijver. Bij aankomst werd me al verteld dat de vissen niet echt beten. Door compact te voeren met de voerboot wist ik toch 3 aanbeten te forceren.  De dag erna ging ik samen met een Kumpel naar een onbekend water. Ik wist niet wat ik moest verwachten dus liep ik een rondje om het water. Ondanks dat de mussen van de daken vielen kon ik geen enkele vis aan het oppervlakte spotten. Dat beloofde niet erg veel goeds. Eén hengel viste ik met de chod en de andere met een multi-rig. Bij hoge temperaturen kunnen felle pop-ups nog wel eens werken dacht ik. Door actief de vis te zoeken met de chod wist ik de enige vis te vangen op de dag. Dit deed ik op een single-hookbait om de vis zo niet te verzadigen.

Toen ik terugkwam van vakantie werd er snel een sessie gepland met een vismaat. Op een afgraving wisten we enkele beauty’s te vangen. Voor mij zat er een prachtige schubkarper bij. Verder viste ik een aantal sessies op de maas. Nadat ik veel en lang gevoerd had was het vertrouwen erg groot.  Ik voerde elke dag 2 maal, ’s ochtends en ’s avonds. Dit deed ik steeds op de zelfde tijden en wanneer ik ging voeren was er al volop activiteit op de stek. Helaas wist ik buiten wat bijvangsten geen karper te vangen. Door deze blanks liep mijn zelfvertrouwen een behoorlijke deuk op en was de wil om nog veel te vissen in die periode vergaan.

Ondanks de blanks is het geen straf om hier je tijd te verdoen!

Nu ik een paar weken nauwelijks gevist heb begint het toch weer te kriebelen. Daarom zijn de plannen al gemaakt voor het najaar. Deze plannen zullen zich ontvouwen in de vorm van een kleine voercampagne op een bekend water. Met de voerboot ga ik een compact voerstekje maken in een vergeten hoek. Zo hoop ik dat de grotere vissen van het water met nog meer vertrouwen gaan azen op het voer wat ik ze serveer. Verder zal ik later in het najaar nog hopelijk wat nachtjes vissen. De resultaten van mijn gemaakte plannen zullen jullie van de winter weer horen!

Voor de lezers, vang een bak want “de” tijd is weer aangebroken!