Een weekje Lac de Villedon

In april kwamen mijn vader, broer en ik op het idee om een week ergens in Frankrijk te gaan vissen. Nadat we lang op internet hadden gezocht naar verschillende betaalwateren kwamen we uit bij Lac de Villedon. Ik had er zelf al wel eens iets van gehoord, maar nog nooit verder iets over opgezocht. Na wat rondzoeken op het internet leek het ons zeker wat om er een weekje te gaan vissen. Omdat we met z’n drieën zijn hadden we de keuze uit stek 15 & 19. De keuze was snel gemaakt en we kozen voor stek 15, dit met name omdat de vissen in de zomerperiode meer naar het ondiepe water gaan. Volgens de dieptekaart was stek 15 ongeveer 1 tot 1,3 meter diep en deze ligt vrij ver naar rechts op het water. Hoe verder naar rechts, hoe ondieper het wordt.

We kozen voor stek 15. Deze is ondiep en dat is in de zomermaanden ideaal

Op vrijdag 18 augustus was het zover, de reis naar Lac de Villedon kon beginnen. Rond half 1 in de middag vertrokken we richting Frankrijk en na een lange reis van 840 kilometer kwamen we om 02.00 uur aan. We klapten onze stretchers uit om snel nog wat uurtjes te slapen en zo de volgende dag fit genoeg te zijn voor ons avontuur. In de ochtend kregen we gelijk van Damien een bak koffie en werden de regels en de vangsten van afgelopen week verteld. Om 10.00 uur werd de boot volgeladen met onze spullen en vaarden we naar onze stek toe.

Alle spullen werden ingeladen en we vaarden naar de stek

Eenmaal op de stek aangekomen zag alles er netjes uit en werden de tenten opgezet en de hengels met de voerboot uitgevaren. We visten met 7 hengels in totaal. Na  wat zoeken op het water had ik 2 mooie harde plekken gevonden, iets voor het midden van het water, en daar mijn staafmarkers neergezet. We kozen voor een leadclip montage omdat er vrij veel modder op onze stek lag. Als het lood dan weg zou zakken bleef in ieder geval de onderlijn vrij boven op de modder liggen. Dit is niet zo als je met een inline loodsysteem vist. De onderlijnen waren vrij simpel, we kozen voor een 14-17 cm lang onderlijntje met een anti tangle sleeve en een Korda kurv shank (maat 6) met daarop een krimpkousje.

Een gave spiegel

Als haakaas kozen we voor twee 15mm boilies en maakten we gebruik van een snowman presentatie. Gedurende deze week gebruikten we de Caribbean cocktail en de Spicy Krill en & Garlic boilies van Crafty Catcher. Na het inleggen van alle hengels brak de avond aan en genoten we nog van een bak koffie voor het slapengaan. Rond 01.00 uur kreeg ik mijn eerste aanbeet al en gleed er een 12,5 spiegel in mijn schepnet. In de ochtend, zo rond 06.30 uur, liep mijn hengel opnieuw af en was de tweede spiegelkarper een feit. Deze woog 13kg.

Bingo!

Mijn vader en broer besloten hierop om ook allebei een hengel naar het midden van het water te vissen, aangezien hier beide vissen vandaan waren gekomen. We voerden de eerste twee dagen rustig omdat we niet wisten hoeveel de vissers voor ons hadden gevoerd. Stek 8 en 9 waren vrij, dus er was ook genoeg ruimte voor ons om te vissen vanaf stek 15. Tijdens de tweede nacht ving ik opnieuw een karper van 13 kg en ook mijn broer ving zijn eerste vis van hetzelfde gewicht. Die dag sloeg de wind om en tijdens de derde nacht vingen we niets.

Op dinsdag draaide de wind weer naar onze kant en kregen we weer aanbeten. Zou het aan de wind hebben gelegen? Tijdens de vierde nacht vingen we vier karpers van 22 - 17,5 - 13 en 19 kilo. In de ochtend kwam daar zelfs nog een mooie spiegel van 15,5 kg bij. Tijdens het restant van de dagen bleef de wind in onze hoek staan en vingen we iedere nacht enkele vissen tussen de 13 en 20 kg. We voerden onze stekken gespreid aan en deden dit met gesoakte boilies. Dit deden we om het aas ook aantrekkelijk te houden in de kleine modderlaag.

Als aas kozen we voor de boilies van Crafty Catcher

Samen vingen we in een week tijd op Lac de Villedon 21 karpers. Hiervan ving ik er zelf 11 en werden er twee vissen gelost. De faciliteiten op het water zijn super. Er zijn 2 douches met een grote wasbak en binnen kun je powerbanks en accu’s goed opladen. Mocht je zelf naar Villedon gaan dan raad ik je aan om een verlengsnoer mee te nemen zodat je meerdere apparaten tegelijk kunt opladen. De week ging snel voorbij en de reis terug naar Nederland kon weer beginnen. We kijken terug op een zeer leuke week met mooie karpers. We komen zeker nog een keer terug.