Eindelijk was het zover!

De trip waar we al zoveel jaren naar uit gekeken hadden! Eindelijk naar Frankrijk om te gaan vissen. Vrijdag 11 september, 's middags ging ik naar m'n 2 maten toe, spullen pakken, auto's inladen, aanhanger ophalen en inladen en constant blijven checken of we wel alles hadden. Hoezo vakantie stress?!

's Avonds na het inpakken nog even voor een paar uurtjes naar bed.. Niet kunnen slapen van de zenuwen van hoe het zou gaan worden in Frankrijk.
Om 3.30 uur ging de wekker, snel douchen, broodjes smeren en toen naar m'n maten toe.

Uiteindelijk reden we om 5.00 uur weg richting de A2. Na regelmatig stoppen kwamen we om 12.30 uur aan bij het water, Petit Pretre  (Ook wel Kleine priester genoemd).
Een warm welkom van de geblesseerde Engelse eigenaar Lee en z'n Nederlandse "hulpjes" Koen en Monique! Lee had een infectie opgelopen met het graven van het 2e meer op het terrein.. Koen en Monique proberen hem waar mogelijk te helpen met rondleidingen geven en spullen naar de stekken te slepen.

Na een heerlijk koud biertje in de Franse zon kregen we een rondleiding om het meer van Monique, daarna stekken gekozen en toen alle spullen uit de auto's in de aanhanger van de tractor gelegd. Dit is iets wat echt super is! Geen gesleep met spullen en 10 keer lopen, maar alles in de aanhanger gooien en naar je stek toe gereden worden! Heerlijk!

Nadat we hadden uitgepakt, opgebouwd en de hengels uitgevaren hadden was het 19.30 uur. Helemaal verrot gingen we zitten en niet veel later kropen we op onze stretchers.
In de 1e nacht kreeg m'n maat Sander een volle run op 1 van z'n hengels, bij het aanslaan knapte z'n lijn vrijwel gelijk en alles was af! KUT! KUT KUT! hoorde ik.... Niet veel later stond hij aan m'n tent of ik hem kon helpen met z'n lijn opnieuw uitvaren enzo. Hierna heerlijk geslapen zonder (jammer genoeg) gewekt te worden door het snerpende geluid van onze piepers.

Geen gesleep met spullen

De 2 dagen hierna volgde zonder veel aanbeten, wel eens een piepje hier of daar maar daar bleef het bij.
In nacht 3, om 2.00 uur kreeg ik op links 3 piepjes, snel m'n tent uit en kijken hoe het verder ging! Na 3 a 4 minuten weer 2 piepjes en heel voorzichtig steeg m'n swinger iets, daarna kwam nog 1 piep en toen sloeg ik aan! Het moest gewoon! Het voelde totaal niet alsof ik een karper aan m'n lijn had, hele vagen tikken op de top en ik riep gelijk: IK HEB EEN RAT, KUT! 15 meter uit de kant zag ik toch wat lichtst boven komen en gelijk trok het iets door m'n slip heen.....YES, een spiegel dacht ik! Pfffff geen rat!

Heel groot is hij niet, zei ik tegen m'n maat die naast me stond met het net, zoveel kracht had hij niet en vechten deed hij ook niet heel erg. Eenmaal aan de kant en geschept keek ik in het net en schrok me de T%RING!! WAT EEN BEEST! MN NIEUWE RECORD dacht ik gelijk!

Op de mat, gewogen en ja hoor.. m'n nieuwe record! 17,6 kg oftewel 35,2 pond spiegel! WOW! Foto's gemaakt en de vis weer lekker terug gezet! Mijn vakantie kon niet meer stuk!

De rest van de nacht bleef het stil, net zoals de nachten hierna.. Ook wel weer wat piepjes enzo maar geen serieuze dingen. Later in de week ving Luuk, een andere maat van me nog een 18,3 pond spiegel. Geen grote, maar vis is vis!

We hebben deze week van alles geprobeerd om te vis te verleiden.. Verschillende onderlijnen, kleine en grote haken, pop up's, snowman's, kleine boillies, mais op de hair, boillies waarmee de vis in de winter word bijgevoerd door Lee..Niks hielp! Wat opviel, in 3 dagen tijd was de water temperatuur met 6 graden gedaald. Van 24 graden op zaterdag naar 18 graden op dinsdag. Misschien moesten de vissen acclimatiseren ofzo? Dit was immers de 1e week dat het wat kouder was dan normaal.. We hadden tussen de 18 a 21 graden met soms wat zon. De weken hiervoor was het 25 a 30 graden met volop zon. Één ding weten we zeker, de vis at bijna niet. Jammer, maar het is en blijft vissen! In 1 week op 6 vissers zijn er 2 vissen uitgekomen. Toch leuk dat ik en één van m'n maten er toch allebei 1 hadden!

Mijn oude record aan flarden met deze prachtige spiegel

Volgend jaar ga ik zeker terug naar Petit Pretre... Voor de vis, de vriendelijke mensen en de super service!

Dit was m'n samenvatting van onze 1e Frankrijk trip. Nu volgt nog wat informatie over het water waar we geweest zijn:

Het water heet PETIT PRETRE en ligt op ongeveer 5,5 uur rijden vanaf Utrecht in het plaatsje Montier en Der en word gerunt door Lee en met hulp van z'n super aardige ouders David en Beverlee. Lee is eigenaar en z'n moeder helpt mee met schoonmaken en het koken en verzorgen van de gasten. Zo kun je een pakket nemen van ontbijt en diner, dit word gemaakt in de keuken naast de kantine en bereid door Beverlee. Ook kun je los boeken, gewoon de dag van tevoren dat je mee wilt eten en het is geregeld. Voor ontbijt kun je kiezen uit Engels of Frans ontbijt. Iedereen weet wel hoe een Engels of Frans ontbijt eruitziet denk ik..  en ik kan je zeggen; Het smaakt ook nog eens super lekker, hahaha! Voor avond eten is er elke avond een ander soort maaltijd. De ene dag pasta, de andere dag is er een BBQ ga zo maar door. En ook hierover kan ik zeggen, super eten!

Sommige dingen behoren tot de standaard uitrusting

Ook zijn er prima facilitaire voorzieningen. Wc's en douches zijn in een aparte blokhut op "het pleintje" naast de kantine en keuken. Ook dit ziet er prima uit! Keurig schoon en de douches zijn heerlijk warm;)! Petit Pretre is gelegen op 21 hectare bosland. Nu is er 1 vismeer wat er bevist kan worden, ongeveer 3 hectare groot met variërende gewichten van ongeveer 20 pond t/m 45 pond!
Het 2e meer is begin 2010 klaar en is iets groter dan het 1e meer. Dit meer word zoals het in de planning ligt het "zware" meer met vis VANAF 15 kg en ook nog zwaarder dus;)!
Er liggen ook nog 2 kleinere meertjes op het terrein.
Het kleinste water word gezien als een soort kweek en herstel meer. Mocht er vis zijn die rustig moet kunnen herstellen na een verwonding dan kan dit in dit meer. Het andere meertje word het 'familie' meer, zo ligt het nu in de planning. Lee is van plan om waarschijnlijk wat stacaravans/huisjes om dit water te plaatsen om het zo aantrekkelijk te maken voor hele gezinnen, hierin zullen ongeveer vissen tot 15 kg geplaatst worden.
Wanneer dit laatste meer klaar is voor gebruik weet ik nog niet.
Nog 1 ding... Net, onthaakmat en weegzak zijn allemaal hier aanwezig! Deze spullen moeten gebruikt worden! Geen eigen spullen i.v.m. infectie gevaar. (Scheelt nog eens ruimte in de auto ook;))
Ook kan je je stretcher en stoel thuis laten, deze hebben ze hier ook!
Zelf wisten wij dit niet maar dat hoorden we pas toen we bij het water aankwamen.. Scheelt ook weer ruimte in de auto;) Dit was een de info die ik heb opgedaan vorige week..

www.petitpretre.com is de website,wil je er eens vissen? Boeken kan rechtstreeks via de site of via www.karpervisvakanties.nl. Voor mij is 1 ding zeker, ik ga zeker nog eens terug hiernaartoe!
Super aardige mensen met een super service, super mooie omgeving en super mooie vis! (ook al is er in onze week niet veel uitgekomen,we hebben zat vis zien springen enzo..)

Onze 1e Frankrijk trip is geslaagd!IK BEN VERSLAAFD!

Hopelijk vonden jullie het leuk om mijn verhaal te lezen.. Wie weet tot een volgende keer!