Het TK

De titel van dit stuk zal je misschien iets doen vermoeden als je de openingsfoto bekijkt. Het ‘tk’ staat namelijk bekend als de afkorting voor Twente kanaal. Dit water staat al jaren bekend om haar mooie karpers en soms zeer unieke exemplaren die er worden gevangen. In de anderhalf jaar die ik stage liep en werkte bij Vos hengelsport in Almelo kreeg ik er veel over te horen en te zien. Niet alleen van klanten maar vooral van één van mijn collega’s van toen. Zijn naam is Remco hoegen wie Inmiddels één van mijn beste vrienden en vismaten is.

Bijna iedere week op het werk werd ik jaloers gemaakt tot het kwijl me in de schoenen droop. Rijenkarpers, oude spiegels, enorme graskarpers en ook de welbekende torpedo kanaalschubs ontbraken niet. Kortom…. De foto’s waren om bij weg te dromen. Dit gaf natuurlijk aanleiding tot een uitnodiging van Remco om er te gaan vissen samen. Heel lang ontbrak het ons aan tijd en kwam het er helaas niet van. Toch deze zomer wisten we het er door te krijgen en hebben we er nu twee nachten samen gevist. Je kunt het complete verhaal hier op je gemak lezen.

Een warme zomerdag

Het is een warme zondag middag als we afspreken aan het Twente kanaal in Almelo. Inmiddels weet ik na anderhalf jaar werken aardig de weg in Almelo en rijd ik er zelf zonder navigatie naar toe. Onderweg bekruipt me een fijn gevoel. Het is lekker weer, de natuur ziet er prachtig uit, de vogeltjes fluiten fanatiek en ik ben in opperbeste stemming. Ik heb immers een paar vrije dagen in het vooruitzicht. Onderweg besluit ik even te stoppen bij een supermarkt om een doos gebak te halen. Vorige week ben ik jarig geweest en we hebben dus iets te vieren. Een paar potjes bier mogen ook niet ontbreken en deze worden dan ook zorgvuldig ingeslagen.

Wanneer ik mijn weg vervolg en na een autoritje van ruim een uur aankom bij het kanaal staat Remco al op mij te wachten. We schudden elkaar de hand en meteen kom ik er achter dat Remco er net zoveel zin in heeft als ik. We pakken snel onze spullen uit en besluiten een plan van aanpak te gaan maken. Onder het overleggen genieten we van een stukje gebak en een biertje. Al snel zijn de plannen klaar en kunnen we beginnen met het klaar maken van de setups. Als even later alles helemaal klaar staan kan het feest hopelijk beginnen.

Doodse stilte

We maken een sprongetje in de tijd. De sessie die ik net beschreef werd helaas niets op een paar brasems na en we verschijnen een week later wederom op dezelfde stek aan het Twente kanaal. Deze keer is het weer iets koeler en staat er amper wind. Er is zelfs doodse stilte…. Geen vogels, geen andere dieren, geen schepen, geen auto’s en zelfs geen fietsers. Waar is alle drukte van deze wereld opeens? Het is gewoon bijna akelig. Toch komt er ’s avonds actie in het geheel met een paar brasems die onze rust komen verstoren. De boilies die we gebruiken blijken wel degelijk lekker gevonden te worden door onze geslijmde vrienden. Tot ons grote ongenoegen blijven ze ons de hele nacht teisteren… We snappen er na een tijdje helemaal niets meer van en kijken elkaar verbaasd aan. Meestal is er op deze stek wel een karpertje te scoren. Maar niets blijkt minder waar tot nu toe.

De hengels exact geclipt op dezelfde afstand. Op deze manier weet je zeker dat je rig altijd op dezelfde plek komt te liggen als je peilloodje

Toch ondanks het slechte resultaat geven we niet op en blijven we onze hengels nauwkeurig ingooien. In de hoop dat het ons alsnog het gehoopte resultaat gaat bieden. Als we ’s morgens wakker worden in wederom alle stilte hebben we de moed eigenlijk al opgegeven. Het enige positieve is dat de brasems ons toch nog een paar uurtjes slaap hebben gegund. We besluiten maar een goede bak koffie te zetten en de ochtend ‘goed’ en ‘wakker’ te beginnen.

Een onverwacht slot

Onder het genot van een dit keer enorme bak koffie besluiten we de nacht te bespreken samen. Het komt er kortgezegd op neer dat we allebei geen reet begrijpen van wat er deze nacht is mis gegaan. Waren de boilies de fout? De stek? de hoeveelheid? Of misschien wel de rigs. Zeg het maar, we hebben werkelijk geen idee. En dan ineens vanuit het niets is het de delkim van Remco die duidelijk laat horen dat het dit keer gloeiend hard raak is. Een keiharde run is ons deel en al snel staat Remco met een zeer kromme hengel. Ik snel naar hem toe en ga assisteren met het schepnet. De karper is duidelijk dit keer de sterkere partij en houdt ons allebei in een zwetende positie het gevecht met hem aan gaan.

Een trotse Remco met een prachtige kanaalbak!

Ruim 20 minuten later mogen we eindelijk het schepnet onder de vis schuiven en zien we dat een prachtige kanaalvis onze buit is! geweldig! Dit hadden we niet meer verwacht en de voldoening is dan ook zeer groot. We zetten de vis op de foto en laten hem vervolgens weer zijn weg vervolgen in zijn saai ogende leefomgeving.

De laatste om het af te leren

We krijgen amper de tijd om na te genieten van de prachtige spiegelkarper van Remco. Net als hij zijn hengel weer opnieuw in wil gooien besluit de andere hengel met een rotgang te vertrekken. Opnieuw is het menens en hebben we te maken met een grote vis. Als na een tijdje drillen ook deze vis in het schepnet ligt kunnen we even onze ogen amper geloven. Wat een brute vis! hij getuigd van absolute schoonheid en een zeer speciaal schubben patroon. Een vis die met zekerheid één van de mooiste kanaalvissen van Remco genoemd mag worden. We zijn in onze nopjes en fotograferen ook deze vis zorgvuldig.

Een sprookjesachtige vis voor Remco. Een vis om met alle recht super jaloers op te zijn!!

Onze stemming waarin we het bijna hadden opgegeven is omgeslagen in absolute euforie. Dit hadden we nooit verwacht maar is uiteindelijk toch gebeurd. We weten met alle zekerheid dat dit wederom is gekomen door nooit op te geven. Zo lang de hengels in het water liggen kan een karper zich vergissen in je aas. Met dit als gevolg. Een vis om nog weken, misschien zelfs maanden lang op na te genieten. En dat met een prachtige week Frankrijk voor ons samen in het vooruitzicht. Karpervissen kan soms zo ontzettend extra mooi zijn.