Nieuw vuur: Tussen geluk en ruimte in de agenda

Met het succes van mijn vorige (solo)sessie nog in de benen, heb ik Erwin denk ik 2 keer per week aan de telefoon. We filosoferen heel wat af over inmiddels “onze” put. Ook al is het niet langer mijn ding om solo de benodigde uren aan de waterkant te maken, heb ik toch het gevoel dat ik wel moest. Mijn agenda, of liever: onze gezinsagenda, laat het nu eenmaal niet toe om erg veel uren aan de waterkant door te brengen. Mix dit met de agenda van het werk en je krijgt een brouwsel dat het wel erg lastig maakt om de karper achter de vinnen aan te zitten. Zeker als dit voor twee gezinnen geldt.

Zoals gezegd is Erwin een ras-optimist, dus persen we met gepast geweld een nieuwe trip in de agenda. De datum staat vast. Dat wil zeggen als de dames in kwestie het goed vinden. In de agenda zetten is één, de daadwerkelijke uitvoering is twee. Naarmate de tijd verstrijkt verandert er niet veel aan het weer. Het blijft drukkend warm. Belangrijker nog, er verandert niets aan de planning. Geen onverwachte feestjes of verplichtingen. Niets om dit keer roet in het eten te gooien.

Toch verandert er langzaam aan iets. Weerplaza geeft aan dat de temperatuur gaat dalen en dat het gaat regenen. Eigenlijk ben ik er blij om. Regen en wind. Eén van de regels van de natuur. Een overschot aan zuurstof in het water. Als we ruimte hebben aan “onze put” gaan we achter de wind aan. Ondertussen hebben we de boilies weer voor elkaar en zijn de rigs geknoopt. Ik gaf de vorige keer al aan dat alle rigs en soorten en maten boilie hier het water al eens gezien hebben. De illusie dat juist wij de vis met rigs te slim af zullen zijn, hebben we de eerste keer al laten varen. Precies en scherp is het devies. De rigs zullen maximaal 15 centimeter zijn, voorzien van een ESP Raptor G4 maatje 6. De hair wordt bevestigd door middel van een rig ringetje en de steel wordt met een stukje krimpkous wat verlengd om het draaien van de haak te versnellen. Geen rocket science dus.

De gekozen boilie is vers, dat in ieder geval. Niets kant en klaar uit de zak. De basis is fish meal.
Natuurlijk hebben ook wij onze geheimen, dus ik maak me er vanaf met mee delen dat de overige bestanddelen na jaren van testen en vooral vallen en opstaan, kloppen. Alles wordt in 15 mm gerold. Het haakaas is een semi-pop up, “wafters” tegenwoordig. Door het bevestigen van een split shot 0,3 op de rig, zinkt het geheel tergend langzaam naar de bodem, om zich daar vervolgens keurig gewichtloos te gedragen en mee te dansen met alle capriolen die een toevallig passerende karper bedenkt om de veiligheid van het beoogde maal te testen.

Uur U is dan eindelijk daar. Met mijn spullen opgestapeld in de voortuin, sta ik te wachten tot Erwin arriveert. Ondertussen kijk ik omhoog en als een echte Pelleboer weet ik dat het weer beter is dan de afgelopen dagen vol wind en regen. Het kwik bereikt nu de aangename temperatuur van 24 graden. Als Erwin de aanhanger handig door de opengebroken straat heeft gemanoeuvreerd is de boel snel geladen. Het volgende hoofdstuk kan beginnen.

ObserverenObserveren

Als we aan de waterkant zijn, zien we dat er alleen stekken aan de wegkant in gebruik zijn. Het zal wel te warm zijn voor de menigte om richting dijk te reizen. De vertrouwde Zodiak wordt opgepompt en de spullen worden naar de overzijde geroeid. Ons weekend verblijf wordt snel en vakkundig ingericht. Ondertussen probeer ik het water te lezen. We hebben gekozen voor de zuid-west zijde deze keer. Een zacht briesje brengt hier enige beweging in het oppervlak, dat verder bijna vlak genoeg is om 's ochtends te dienen als scheerspiegel. Wat heen en weer roeien met de dieptemeter, keurig voorzien van transducer deze keer, brengt ons inzicht in het bodemverloop en begroeiing die met het blote oog niet zichtbaar is. Zorgvuldig kiezen we een viertal stekken uit op een diepte van rond de 4 meter. Schoon en hard tussen de weelderig tierende wierbedden en algen.

Eindelijk liggen er weer meer dan 2 hengels in positie. Het gevoel is goed en de rust aan de waterkant is weer gekeerd. We gaan zitten en besluiten dat we een biertje verdient hebben. Met enige moeite gekoeld en met liefde genuttigd. Moet kunnen besluiten we. Ik zit amper en heb mijn blikje goed en wel open gepeuterd als geheel onverwacht de eerste aanbeet volgt. Niet voorzichtig, maar direct vol er vandoor. Erwin en ik kijken elkaar aan en genieten even van het volle fluiten van één van de foxen. Na een korte dril is nummer 1 een feit. Amper een half uur in stelling verbazen we ons. We besluiten dat dit waarschijnlijk een toevalstreffer is geweest en roeien de rig opnieuw in stelling.

Voordat ik verder ga is het geluk in dit verhaal, de plotseling piek in het weer. Van het ene uiterste in het andere. Dat is niet te plannen, dat is samenloop van omstandigheden, of in heldere woorden: puur geluk. Althans, voor ons is dit niet te plannen. Het drukke gezinsleven en carrière bepalen in ons geval nou eenmaal de hoofdindeling van onze agenda’s. Wat overigens niet wil zeggen, dat handelen naar omstandigheden geen succes kan brengen.

Een flinke karperstaartStaartvinnen als buitenboord motoren...

Nog voor de avond valt, dient nummer 2 zich aan. De strandhengel ditmaal. De vissen zijn ongelooflijk sterk hier. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de eerder beschreven diepte van het water en de bouw van de vis. Lang gerekt en flinke vinnen. Om te zwijgen van staartvinnen als buitenboord motoren. Het begint te lijken op iets wat als succesvolle sessie in onze logboeken kan worden opgetekend.

Na een warme hap, besluiten we de slaapzakken op te zoeken. Nog even een laatste sigaret rokend, staren we over het water en fantaseren hardop over mogelijke verassingen die nog huizen in de diepte. Al mijmerend verschijnen er ineens, vanuit het niets enorme bellen aan de oppervlakte. We realiseren ons dat een duiker actief is op onze zorgvuldig aangelegde stekken. Met lichtsignalen proberen wij kenbaar te maken dat er haken op de bodem liggen, te laat. Meters lijn scheurt door de fox. In een blauw verlichte omgeving grijpt Erwin de hengel en sleurt de duiker gefrustreerd enkele meters richting de kant. Ik besluit toch maar de boot te pakken en de onderwater meneer te bevrijden. We lachen er nog even om, organiseren de rigs en besluiten te gaan slapen.

Fraaie schub tijdens de nachtDie nacht

De volgende ochtend zijn 3 geschubde vrienden, en een duiker, gevallen voor het lekkers dat schijnbaar veilig gevonden werd. Schijnbaar, door de presentatie gebalanceerd te houden, is het moeilijk om gevaar te herkennen. Eindelijk is 1 + 1 weer eens 2. Hoogwaardige boilies, gebalanceerde rigs en perfecte omstandigheden op een gelukkig gekozen moment maken dit een succesvolle expeditie. En dat terwijl er nog een nacht volgt.

Rond 11 uur worden we onder begeleiding van ronkende motoren verwelkomd door familie van Erwin. Even op de koffie was de gedachte, zich ondertussen verontschuldigend voor de herrie en de drukte die zich meester maakte van de dijk. Tijdens de zoveelste “sorry” klonk er een ander welkom over de oever. Wederom meldt zich een geschubde vriend voor een fotosessie. Amper op de mat herhaalt zich het ritueel. Het moet niet gekker worden lacht het bezoekend familielid. De koffie moeten ze nu nog krijgen.

Een erg fraaie schubkarper in de ochtendDie ochtend

Die nacht verloopt alles relatief rustig. We vangen er nog één vis bij. De teller blijft steken op 6 stuks, 2 lijnbreuken waarschijnlijk op niet opgemerkte mosselbankjes, en een onuitgerust gevoel. Na een verdiende bak koffie wordt besloten op te breken en langzaam huiswaarts te keren. Bijslapen grappen we nog. De tent valt tegen het korte gras, als de meest rechtse molen begint te ratelen. Vergezeld door een nagalmende fox, wordt nummer 7 vanuit de boot gedrild en op de gevoelige plaat vast gelegd.