Vistrip 't Kanaalke 1

Na het organiseren van de wagen vertrokken we naar Heusden-Zolder voor een vierdaagse trip. Het beloofde zeer mooi weer te worden dus dat zat al goed mee voor mijn vriendin. Rond 9 uur kwamen we aan en werden we zeer vriendelijk ontvangen door de opzichter die ons wat meer vertelde over het water. De onthaakmat en schepnet werden opgehaald en het vissen kon beginnen. Eenmaal aangekomen aan de stek zag ik al verscheidene vissen zwemmen aan het oppervlak dus het vertrouwen groeide. We besloten eerst de tent op te zetten zodat mijn vriendin de inrichting kon doen en ik mijn hengels kon prepareren om uit te varen. Het duurde niet lang of ik zat al in de boot richting mijn eerste voerstek. De eerste hengel was een chod rig en deze belandde in een open plaats tussen de lelies met een handje boilies. De tweede hengel beviste ik met 2 tijgernoten en deze kwam op een partikelbed te liggen tegen een rietkraagje. Het vertrouwen zat goed en onze eerste vistrip samen kon beginnen.

De eerste vis van de sessie was een mooie schub van 10 kg

De avond begon te vallen en we waren aan het eten toen om 21u de eerste vis zich aanmeldde, die zwom zich direct vast tussen de lelies dus moest ik de boot in om de vis te bevrijden. Na een klein kwartiertje en wat zoekwerk tussen de lelies lag mijn eerste vis op de mat een mooie schub van 10 kg op de chod rig. Na het wegen en het nemen van enkele foto's ging de vis terug het water in en gingen we de nacht in boordevol vertrouwen.

De nacht bleef verrassend rustig en om 7u50 vertrok de tweede vis die meteen zwaarder aanvoelde. Alweer zat de vis vast tussen de lelies en moest ik het water op. Na een half uurtje lag er een prachtige 14kg spiegel op de mat die mij ongelofelijk blij maakte. Het belooft een warme dag te worden en omdat de hengel op de partikels niets heeft opgeleverd besluit ik hem overdag ergens anders te bevissen. Ik heb ook van onderlijn veranderd en viste met de snowman die mij al veel vis opgeleverd had. Ik voerde wat partikels aan een andere rietkraag en de rig werd in positie gebracht. Lang hoefde ik niet te wachten op een volgende aanbeet, rond 11u40 meld de derde vis zich die zich onder water vast zwom. Na een bewogen dril met wat problemen schepte ik de vis en vaarde ik terug richting de oever. Maar dat was tegen de wil van de vis die een 2de adem vond en het schepnet van onder mijn achterwerk het water in trok. De vis vertrok als een flits en ik mocht terug drillen wel is waar zonder schepnet, die lag al op de bodem. Mijn vriendin alarmeerde onze buur die direct de motorboot in ging en mijn vis schepte. Ik keerde al peddelend terug naar de oever en nam mijn weegstok om daarna mijn schepnet van de bodem te vissen. Na ruim een uur was de rust teruggekeerd en werden de foto's genomen van een mooie spiegel van 7kg.

Een prachtige spiegel

We lachten nog wat na achteraf en de rig werd terug op scherp gesteld. Verder was het overdag stil. Net voor de avond valt besluit ik de snowman opnieuw te verleggen naar een plek die ik aanvoerde bij onze aankomst. De rig belandde deze keer tegen de muur van een huis, ik verspreidde een handje partikels en vaarde terug. De avond viel en het aperitieven kon beginnen. De rust was van korte duur want om 20u30 lag de vijfde vis al op de mat, een mooie spiegel van 10.4kg. Deze keer wil mijn vriendin ook eens op de foto en ik gaf haar een cursus correct vasthouden. Ze nam de info direct op en de eerste foto was meteen raak. Enkele aperitiefjes later gingen we slapen en waren we benieuwd wat de nacht ons ging brengen. Om 3u50 gaat de chodhengel er vandoor en niet veel later gaat de spiegel van 12kg opnieuw de natuur in. De slaap is van korte duur, alweer gaat de chodhengel ervandoor, deze keer een prachtige schub van 10 kilo. De teller staat dan op 6 vissen in 3 dagen.

De eerste foto is meteen raak

Overdag zag ik wat springende vis in de lelies en besloot mijn chodhengel te verplaatsen midden in de lelies. Tijdens het uitvaren naar de lelies ging mijn andere hengel af. Mijn vriendin lag te zonnen en riep naar mij 'de hengel de hengel gaat af je moet aanslaan'. Iets wat later valt haar frank dat ik in de boot zit en niet kan aanslaan. Snel geef ik haar een mondelinge spoedcursus aanslaan. Maar de vis was al gaan zwemmen. Ontgoocheld keek mijn vriendin toe en al snel voelde ze zich schuldig. Wat voor niets nodig was. Dit is nu eenmaal vissen. Overdag is het snikheet en de aanbeten blijven weg, de vis springt maar aast niet. De BBQ werd 's avonds aangestoken en het aperitieven kon beginnen. Na ons buikje rond en gezond te hebben gegeten, zaten we nog wat na te genieten en sloegen we een babbeltje met onze aangename buur. Enkele gin tonics later kwam de blauwe Delkim terug tot leven met als gevolg een mooie spiegel van 8.2kg. De nacht verloopt zeer rustig en bij het ontwaken regende het en is er onweer voorspeld. We besloten op te ruimen en onze tocht naar West-Vlaanderen in te zetten.  Ik kijk terug op een zeer geslaagde vissessie samen met mijn vriendin. Ik mocht 7 vissen verwelkomen op de mat en 2 wisten de schepnet te ontwijken.

Ik mocht 7 vissen verwelkomen op de mat

Voor mijn vriendin was het de eerste ervaring met nachtvissen. Graag wilt ze haar ervaring met jullie delen:
"Ik ben begonnen aan het karperweekend zonder verwachtingen. Het was de eerste keer dat ik in een tent ging slapen en dat ik ging kamperen. Dit is mij zeer goed meegevallen, grotendeels te danken aan het mooie weer. Ik ben zeer blij dat ik mee ben geweest en dat ik mijn eerste karpervis heb mogen vasthebben. Hopelijk mogen er nog veel volgen :). Ik zal in de toekomst zeker nog mee gaan vissen met mijn vriend en misschien vis ik ooit zelf eens op karper :)"