Boekreview + winactie: Zilver

Vandaag, zaterdag 9 december 2017, vindt niet alleen de jaarlijkse VBK-meeting plaats, maar ook de lancering van het 25-jarig jubileumboek ‘Zilver’. Het is een speciaal boek waarin de historie van de Belgische karpervisserij meer dan ooit naar voren komt. In feite is Zilver een verhalenbundel, samengesteld door de voorzitter Mark Hoedemakers en geschreven door vele fanatieke karpervissers uit België en Nederland (en zelfs Engelstalige bijdrage van Steve Briggs). Wij hebben de kans gekregen om het boek al voor de release te mogen lezen en voor onze lezers te reviewen. Daarnaast verloten we één exemplaar van Zilver onder onze lezers, lees verderop wat je hiervoor moet doen.

Sinds het moment dat ik als 12 jarige jongen zelf in de ban raakte van de karpers, heb ik honderden boeken en magazines stukgelezen. Een groot deel van de artikelen ging over de Belgische visserij en de bijzondere karpers en verhalen uit dat land. Het lezen van Zilver was daarom voor mij een soort flashback. Zilver is namelijk niet zomaar een bundeltje met verhalen, je kunt het eerder bestempelen als een naslagwerk van de Belgische karperhistorie. De 344 pagina’s zijn gevuld met maar liefst 25 verschillende hoofdstukken, geschreven door evenveel illustere namen uit de ‘scene’. Ieder hoofdstuk heeft één bijzondere karper als onderwerp, maar binnen de verhalen is ook aandacht voor de overige bewoners en bijzonderheden van de wateren. En nog mooier: de aanloop naar de vangsten geniet in de verhalen meer aandacht dan de daadwerkelijke vangst.

Een uitsnede uit het hoofdstuk De Covervis

Zilver is opgedeeld in de volgende hoofdstukken:

INLEIDING door Mark Hoedemakers
1. BENELUXRECORD JOS MOORS door Theo Pustjens en Mark Hoedemakers
2. BENELUXRECORD BRAM GROOTHUIS door Bram Groothuis
3. BOLOOG door Eddy Sterckx
4. BIG SCALE door Patrick Bauwens en Alijn Danau
5. DE GROOTE door Ronny De Groote
6. TWEEKLEUR UIT HET LAND VAN GHOW door Erwin ‘Darwin’ Lecluyze
7. SKUP door Yves Ghijsels
8. DE KNIK door Kris Van Looy
9. DE COVERVIS door Stef Michiels
10. BIG MAMA door Gio Vanhooren
11. DE LEDER VAN HOFSTADE door John van Eck
12. PRINS LAURENT door David Wouters
13. DE LEDERSPIEGEL VAN KK 8/9 door Sven Tops
14. DE EBUROON door Mario Gijbels
14 bis. HET ZONDAGSKIND door Patrick Stultjens
15. DE MOHIKAAN door Brecht Gielen
16. KAPITEIN EÉNOOG door Niko Vervaet
17. THE QUEEN OF ANTWERP door Dennis Hellings
18. SPOT door Chris De Clercq
19. THE REAL THING door Günther ‘Poeli’ Poelmans
20. DE NOMAAD door Jeroen Kenis
21. PLAY door Mark Pansar
22. ZEUS door Steve Briggs
23. BIG ONE door Geert Ooms
24. BIZON door Mark Hoedemakers
25. IGNOTUS door Mattijs Celie

Als je bovenstaande lijst aan namen ziet (zowel van de vissen als van de schrijvers) dan zal je zelf al een beeld kunnen vormen van de inhoud. Persoonlijk vind ik het erg leuk dat er zoveel verschillende schrijvers zijn, want je krijgt allerlei verschillende schrijfstijlen door elkaar. Dit zal misschien niet voor iedereen even makkelijk lezen zijn, maar het geeft Zilver een eigen, uniek karakter. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een vangstoverzicht van de specifieke vis, voor zover bekend uiteraard. Een leuk detail waaruit de ontwikkeling van de specifieke vis kan worden gevolgd.

Ook de vangsthistorie van de specifieke vis wordt toegelicht

Bij een 25-jarig jubileum past een mooi aandenken en dat is Zilver in mijn ogen zeker. Lang niet alle beschreven karpers zijn op dit moment nog in leven, maar ze hebben ons zeker geboeid door de jaren heen. Ik wil afsluiten met woorden van Alijn Danau:

"Het is simpel: als u kan lezen en de Nederlandse taal machtig bent, dan moet u dit boek absoluut hebben! Een verzameling vangstverhalen die mogelijk binnen vijfentwintig jaar een vervolg krijgt in 'Goud'?"

Zilver is vanaf maandag 11 december 2017 verkrijgbaar in de webshop van het VBK en zal ook worden verkocht op Carp Zwolle. De verkoopprijs is vastgesteld op 40 euro en dat is naar mijn idee een hele normale prijs voor een prachtig boek als deze. Als je het boek wilt aanschaffen raad ik je aan snel te zijn, want er is een oplage van slechts 1000 stuks.

Win jouw eigen exemplaar van Zilver!

Goed nieuws voor onze trouwe lezers. Wij mogen namelijk één exemplaar van dit mooie boek verloten en deelname is eenvoudig. Geef onderaan antwoord op de volgende vraag: Hoeveel pagina’s heeft Zilver?

Vul hieronder jouw antwoord in. Op zondag 17 december maken we de gelukkige winnaar bekend op onze website.